• Anonym (Träna)

Varför vill man inte träna?!?

Jag tränar ganska mycket. 4-5 dagar i veckan. Jag ser fram emot det och vill inte vara utan. Jag är 43 år, har 2 barn på 10 och 12. Jobbar heltid. Om det skulle vara intressant för diskussionen. 

Jag hade nog varit lite rädd för framtiden om jag inte tog hand om mig med träning. 

Ni som inte tränar, varför? 

• Svar på tråden Varför vill man inte träna?!?
  • Anonym (R)
    Anonym (Träna) skrev 2025-01-16 07:56:23 följande:
    Varför vill man inte träna?!?

Jag tränar ganska mycket. 4-5 dagar i veckan. Jag ser fram emot det och vill inte vara utan. Jag är 43 år, har 2 barn på 10 och 12. Jobbar heltid. Om det skulle vara intressant för diskussionen. 

Jag hade nog varit lite rädd för framtiden om jag inte tog hand om mig med träning. 

Ni som inte tränar, varför? 

Du har ju svaret. Du råkar vara en människa som ser fram emot träning och tycker det är något positivt i sig. För väldigt många människor upplevs träning inte så. Själv tränar jag i perioder, men det har aldrig blivit lustfyllt eller kul på minsta sätt. Ja, man kan och bör naturligtvis träna ändå, men att uppleva det som du gör är en stor fördel när det gäller att få till det.
  • Anonym (skutt)
    Anonym (Annat) skrev 2025-01-16 09:22:29 följande:
    Ett tips är att satsa mer på styrketräning efter 40. 

Ja, (skutt) det var det som tillkom när jag började gå på pass. Har även kört med PT men det var länge sen nu. Tyvärr tillhör jag skalan som absolut inte ställer mig och lyfter vikter för mig själv så jag går på pass där det är styrka som tränas. Inte lika bra säger många men bättre än inget tänker jag.
    Det låter ju jättebra i mina öron. 

Tror många tänker att träning måste ge blodsmak i munnen för att räknas, men det funkar ju lika bra med promenader. 
  • Anonym (Träna)
    Anonym (Diktatur fasoner) skrev 2025-01-16 08:57:34 följande:

Du tycker inte att människor själva ska få välja och styra sina egna liv? 

Man behöver inte träna för att må bra. Däremot är det oerhört viktigt med sömn och vad man äter. Och att man rör på sig i någon form.

Allt är inte förenat i att gå på gym. Det är inte den enda träning man kan hålla på med.

Arbetslösa, folk med mindre löner etc. Har inte ekonomin alla ggr heller. Det är dyrt att gå på gym för många. Även om en del skulle vilja. I min kommun startade äldre människor en egen träningsgrupp. Där de tar mindre betalt. Så att även pensionärer, sjuk pensionärer, arbetslösa etc. har råd. Men de är gymnastik och andra aktiviteter som att simma ibland. Promenader.

En del kvinnor känner sig inte bekväma i ett gym med massa män. Det kan vara en ganska utsatt situation pga av kroppsideal och annat.

Det viktigaste är nog att man låter människor göra det dom vill. Och trivs med. Så länge man tar hand om sig i någon mån. 

Sjukdomar beror väldigt mycket på genetik med. Finns många elitidrottare/idrottare som dör, får cancer etc. Träning är ingen garanti. Däremot är det bra för styrka i kroppen och muskler. Men gym är inte det enda alternativet. 

Ellet vill du att vi ska börja införa pistolhot emot folk som inte går på gym?

Var läser du att jag syftar på gymträning? Jag syftar på träning generellt. Distanslöpning, intervallträning, bootcamp på ett utegym i skogen, hemmaträning till ett onlinepass på youtube, kostar ingenting senast jag kollade. 
  • Anonym (Ps)

Tyvärr finns det nedlagt i våra gener att det är positivt att slöa och frossa. När vi levde som jägare och samlare och livet var en ständig kamp var stunderna av överflöd och avslappning livets guldkant. Detta har alltså varit människors synsätt i tiotusentals år.

Att sätta sig över detta naturtillstånd kräver självdisciplin vilket inte finns hos alla människor i någon större omfattning. Detta är bakgrunden till dagens fetma- och slapphetskultur. 

• Anonym (Tränar annat)

Själv läser jag böcker. Mycket böcker. Varför läser du inte mer? Det är bra för knoppen. Läste nyligen att efter 6 minuters läsning stressar kroppen av. Ljudböcker är inte samma sak. Ta tiden och sätta sig med en bok. Jag läste ca 42 böcker förra året. Det mådde jag bra av. 

Visst är det skönt att man är olika?!

Men ok TS jag vet att du undrar. Jag är ute och går en hel del. Sedan kör jag barn till träningar och matcher och aktiviteter då vi har ca 15-20 biltur enkel väg till aktiviteterna. 

• Anonym (snorkfröken)

Jag är en 23-årig tjej som alltid sett "naturligt" vältränad ut men aldrig tränat. Mest för att jag är smal. Som jag såg ut innan jag började träna hade jag aldrig stuckit ut på gymmet. Jag har generellt bra självförtroende och är inte blyg. Trots detta har gymmet känns främmande, att jag ska skämma ut mig vid maskinerna för att jag inte vet hur man gör eller att jag ska flåsa och inte hänga med i rörelserna på pass. Då blir det svårt att komma i gång.

Nu har jag tränat varje sedan ungefär ett år tillbaka och älskar det, men det var fan inte kul i början. När man tränat ett tag glömmer man bort hur det är att börja från noll. Oavsett om man inte är en latmask och har pannbenet att pressa sig själv är det förfärligt i början, kroppen är ovan och lungorna hänger inte med. I mars förra året kunde jag inte ens springa en kilometer utan att det sved i lungorna och flåset var hemskt. Fyfan vilken mes jag är, tänkte jag. Men det var jag ju inte, jag var bara otränad. Och så är det ju tyvärr, att desto mer otränad man är desto mer plågsamt är det att träna, så det är väl inte så konstigt att vissa aldrig kommer i gång. 

I och med hur ofantligt röd och flåsande jag var i början ville jag inte ens springa ute de tider på dygnet det var mycket folk ute. Jag började också soft med youtubevideos hemma och det var plågsamt det med, hade begränsat utrymme och kunde inte ens göra en hel armhävning på knäna (oklart om jag ens kan göra en hel idag på fötterna, jag kör mest hård konditionsträning). 

Den där fantastiska känslan man kan få av träning som antagligen får dig att längta till gymmet fick jag inte förrän 6 månader in. Först då klarade min kropp att hålla igång länge nog att jag kunde hitta andningen och inte lida av ansträngningen.

Alla gillar att göra kul saker, alla tycker inte träning är kul. 

• mammatill6

Jag tränar själv men jag har full förståelse till de som inte gör det. Det kan vara tufft ibland att få ihop livet ändå. 
    Sedan tycker jag många som tränar mycket på gym anser att det är bästa träningen. Men det säger ju intet om livet i övrigt. Hade period när jag inte tränade. Men jag jobbar i vården och snittar 25000 steg per dag. Jag cyklar fram och tillbaka till jobbet. Jag har hund om går ut på promanad. Jag älskar att gå i skogen. Jag har barn man jagat efter i lekparken. 
    Träning behöver inte innebära att nu ska jag gå iväg och träna. Vardagsmotion är minst lika mycket värt.

• Anonym (Rosie)

Jag tycker inte om gym, men jag gillar att springa. Brukar springa åtminstone en timma om jag kan. Men grejen är ju att oftast hinner man ju inte springa en timma innan jobbet om man måste åka iväg där mot klockan åtta. Då är alternativet att antingen springa innan soluppgången eller efter solnedgången efter jobbet, men det är ju inte heller alltid så enkelt eller tryggt att springa i mörker som kvinna. Så jag springer när jag kan, och kör lite pilates eller yoga hemma om det är dåligt väder eller om jag vill hinna med en kort träning innan jobbet.

• Anonym (Z)

Skulle aldrig kunna tänka mig att stå och svettas framför folk i träningskläder. Påminner om gympan i skolan. Usch. Jag promenerar istället.

Svar på tråden Varför vill man inte träna?!?