Core skrev 2025-01-17 17:48:23 följande:
Så är det ju. Problemet som ofta blir med de som gör annat är att man spelar innebandy eller paddel två gånger per veckan, och är nöjd med det. Det funkar om man har ett fysiskt jobb, men är man mestadels stillasittande behövs i princip daglig aktivitet för att framförallt hjärta och kärl inte ska sätta igen.
Jag moraliserar inte, jag hade ett gäng år jag sket i vilket, men vid 33 efter fem års aktivitetslöshet insåg jag att det är NU jag lägger grunden för att inte gå och spontandö vid 50-60.
Sen kan man dö eller bli sjuk i vilket fall, men jag minimerar åtminstone en av de absolut största riskerna.
Sen finns det ju de som anser sig inte behöva för att de har ett fysiskt jobb. Men då krävs det ju egentligen även någon slags träning på fritiden för att kroppen ska orka med så länge som möjligt.
Men tids nog kanske vissa märker, förstår och kanske ångrar sig i efterhand.
Jag är 40 + och i betydligt bättre skick i kroppen än när jag var i 20 åldern. Hade jag fortsatt i samma tänk som då så hade jag garanterat haft problem nu. Räcker med att man är inaktiv 1 vecka och kroppen börjar säga ifrån men så fort man är på banan igen med rörelse så blir det bättre igen.
Det är som sagt ingen som säger att man måste gå på gym eller hårdträna.