• Anonym (U)

Anmäla pedofil?

Jag har grubblat på det sen i helgen. En vän (som dessutom är förälder) berättade för mig att hen sen hen var liten haft såna fantasier, men "aldrig skulle göra något såklart". Jag vet inte hur jag ska hantera den vetskapen. Hen var full när hen berättade och har inte sagt något om det sen dess. Vad bör jag göra? Någon med råd?

• Svar på tråden Anmäla pedofil?
  • Anonym (d)

Vad menar du att du ska anmäla?

• Anonym (U)
    Anonym (d) skrev 2025-01-22 19:03:49 följande:

Vad menar du att du ska anmäla?

Soc eller nåt?
  • Anonym (Nej)

Du kan ju inte anmäla någon för hens sexuella fantasier. Det är inte brottsligt. Jag förstår din oro, och det är givetvis bra att du nu kan vara extra uppmärksam. Dock tror jag att väldigt många människor fantiserar om saker som är mer eller mindre tabu, ibland olagligt och/eller moraliskt förkastligt, utan att det för den sakens skull innebär att de någonsin skulle göra verklighet av det. 

• Anonym (Frida)
    Anonym (U) skrev 2025-01-22 19:06:01 följande:
    Soc eller nåt?
    Så länge det bara är fantasier kommer ingenting utredas, hur fel man än kan tycka det är.

Om det dessutom bara är något som sagts vid enstaka tillfälle så kommer det räknas som hörsägen. Det finns risk att du anklagas för förtal.

Men om du tror att barnen är i fara gör du såklart rätt att anmäla.
  • Anonym (Dubbeldajm)

Det enda du kan göra är att vara lite extra observant. Att anmäla har du inget för, det är inte olagligt att ha fantasier.
    Dessutom kommer personen att förstå vem som har anmält och det kan blir mycket besvärligt för dig.

• Anonym (Jo)

Klart du kan göra en orosanmälan till soc.

• Meddelande borttaget
  • Hjelm

Det finns inget du kan anmäla. Fantasier är inget brott.

Men fick jag höra en sån sak skulle jag definitivt bli vaksam.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Jo)

Öppen fråga till er som är så chill och snackar om att fantasier är ofarliga mm. Skulle ni säga samma sak om det vore era barn?! Er partner som hade dessa fantasier?

Svar på tråden Anmäla pedofil?