• Anonym (U)

Anmäla pedofil?

Jag har grubblat på det sen i helgen. En vän (som dessutom är förälder) berättade för mig att hen sen hen var liten haft såna fantasier, men "aldrig skulle göra något såklart". Jag vet inte hur jag ska hantera den vetskapen. Hen var full när hen berättade och har inte sagt något om det sen dess. Vad bör jag göra? Någon med råd?

• Svar på tråden Anmäla pedofil?
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Jo) skrev 2025-01-23 06:58:53 följande:

Öppen fråga till er som är så chill och snackar om att fantasier är ofarliga mm. Skulle ni säga samma sak om det vore era barn?! Er partner som hade dessa fantasier?

Jag hade inte alls accepterat att bo ihop med en person med pedofila fantasier, men att anmäla till soc är meningslöst. Min mamma orosanmäldes till soc när hon drog hem en man som dömts för våldtäkt (hon gick bakom ryggen på pappa), hem till mig och mina systrar när vi var 4-11 år gamla. Inget hände eftersom han avtjänat sitt straff. En person som bara har fantasier finns det ingenting att utredas hos.
  • Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2025-01-23 08:29:12 följande:
    Och vad ska soc göra, menar du?
    Det beror på vilken bedömning de gör efter anmälan. Bedömer de att det behövs så startar de en utredning. Och då behöver vederbörande samarbeta.
  • Anonym (M)
    Anonym (M2) skrev 2025-01-23 10:54:30 följande:
    Det beror på vilken bedömning de gör efter anmälan. Bedömer de att det behövs så startar de en utredning. Och då behöver vederbörande samarbeta.
    Bedömning av vad? Något någon sade när hen var full? 

Jag tror inte du riktigt förstår vad soc gör. De agerar när barn far illa. De agerar inte på vad folk säger när de är fulla. 
  • Egon den stora

Jag hade varit uppmärksamm och hållt ögon och öron öppna så mycket som möjligt, men anmäla är ju totalt meningslöst. 

• Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2025-01-23 11:37:35 följande:
    Bedömning av vad? Något någon sade när hen var full? 

Jag tror inte du riktigt förstår vad soc gör. De agerar när barn far illa. De agerar inte på vad folk säger när de är fulla. 

Bedömning av vad som kommer fram i anmälan såklart. Om TS skulle nämna att han var full vet inte jag.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-23 08:28:33 följande:
    Fast en normal människa kan skilja på fantasi och verklighet. Att sitta hemma på kammaren med dessa tankar skadar ingen. Att däremot utnyttja och skada en annan människa för sin egen njutning/nytta kräver ju att man adderar någon form av empatistörning i mixen också. De flesta människor med "förbjudna" tankar vet ju om att det är fel och håller sig ifrån att agera på dem. 

Fantasier om att våldta är också relativt vanligt förekommande till exempel. I en amerikansk studie hade 22% av de tillfrågade fantiserat om att våldta eller utnyttja någon utan samtycke. Jag har svårt att tro att 22% av männen faktiskt är våldtäktsmän. 

Givetvis är man extra uppmärksamma när det gäller barn, i synnerhet ens egna. Gissningsvis är det dock mycket större risk att de blir utnyttjade av någon som gör sitt yttersta för att faktiskt dölja sina böjelser, än någon som pratar om det på fyllan... 
    Och du eller någon annan i tråden kan garantera att personen inte vänder dessa fantasier mot sina egna barn? Eller gör något fysiskt mot dem i framtiden? Men nej, man ska låta bli att anmäla för fantasier är ju inte olagliga och soc gör väl ändå ingenting....
  • Anonym (Jo)
    Hjelm skrev 2025-01-23 08:30:21 följande:
    TS frågar om hon bör anmäla, och då är svaret och faktan att det finns inget att anmäla för inget brott har begåtts. Hon kan inte ens bevisa att han sagt detta, ens om det hade varit brottsligt.

Det är ett faktum och svaret på hennes fråga. Det betyder inte att någon i tråden tycker att det är "chill" eller helt oproblematiskt att han har dessa tankar.
    Man behöver inte ha begått ett brott för andra ska att kunna göra en orosanmälan!!
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-23 08:28:33 följande:
    Fast en normal människa kan skilja på fantasi och verklighet. Att sitta hemma på kammaren med dessa tankar skadar ingen. Att däremot utnyttja och skada en annan människa för sin egen njutning/nytta kräver ju att man adderar någon form av empatistörning i mixen också. De flesta människor med "förbjudna" tankar vet ju om att det är fel och håller sig ifrån att agera på dem. 

Fantasier om att våldta är också relativt vanligt förekommande till exempel. I en amerikansk studie hade 22% av de tillfrågade fantiserat om att våldta eller utnyttja någon utan samtycke. Jag har svårt att tro att 22% av männen faktiskt är våldtäktsmän. 

Givetvis är man extra uppmärksamma när det gäller barn, i synnerhet ens egna. Gissningsvis är det dock mycket större risk att de blir utnyttjade av någon som gör sitt yttersta för att faktiskt dölja sina böjelser, än någon som pratar om det på fyllan... 
    Och problemet här är också att mamman antagligen inte vet om att hon har barn med en pedofil!
  • Anonym (Danielle)
    Anonym (Jo) skrev 2025-01-23 12:52:20 följande:
    Och du eller någon annan i tråden kan garantera att personen inte vänder dessa fantasier mot sina egna barn? Eller gör något fysiskt mot dem i framtiden? Men nej, man ska låta bli att anmäla för fantasier är ju inte olagliga och soc gör väl ändå ingenting....
    Ingen kan garantera det. Men det är ju inte säkert att bara för att den här personen pratade om såna fantasier, att han inte bara skulle genomföra dem, men också skulle vara okej med incest... 

Faktum är ju att det inte finns något att anmäla. Så är det bara. Jag skulle också, precis som många andra i tråden redan sagt, bara vara mer på vakt och lyhörd om något barn verkar fara illa. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M2) skrev 2025-01-23 12:13:30 följande:

Bedömning av vad som kommer fram i anmälan såklart. Om TS skulle nämna att han var full vet inte jag.

Fast det enda som kan komma fram i anmälan är ju att TS hört vad någon sade när den var full. Inget annat. 
Svar på tråden Anmäla pedofil?