• Anonym (U)

Anmäla pedofil?

Jag har grubblat på det sen i helgen. En vän (som dessutom är förälder) berättade för mig att hen sen hen var liten haft såna fantasier, men "aldrig skulle göra något såklart". Jag vet inte hur jag ska hantera den vetskapen. Hen var full när hen berättade och har inte sagt något om det sen dess. Vad bör jag göra? Någon med råd?

• Svar på tråden Anmäla pedofil?
  • Anonym (M)
    Anonym (Jo) skrev 2025-01-23 12:52:20 följande:
    Och du eller någon annan i tråden kan garantera att personen inte vänder dessa fantasier mot sina egna barn? Eller gör något fysiskt mot dem i framtiden? Men nej, man ska låta bli att anmäla för fantasier är ju inte olagliga och soc gör väl ändå ingenting....
    Så vad tycker du att soc ska göra? 

Man kan ju anmäla alla sina grannar, för man vet ju inte vad de gör i framtiden mot sina barn. Jag har hört pappor skrika på sina barn, nästa vecka kanske någon av dom slår sina barn. Bäst att anmäla. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Jo) skrev 2025-01-23 12:53:33 följande:
    Man behöver inte ha begått ett brott för andra ska att kunna göra en orosanmälan!!
    Nej, man kan göra orosanmälningar ändå. 

Men ingen svarar på frågan vad soc ska göra. Rent konkret. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Jo) skrev 2025-01-23 12:54:53 följande:
    Och problemet här är också att mamman antagligen inte vet om att hon har barn med en pedofil!
    Och då kan TS prata med henne. Om han är orolig för barnen. 
  • Anonym
    Anonym (Jo) skrev 2025-01-23 12:52:20 följande:
    Och du eller någon annan i tråden kan garantera att personen inte vänder dessa fantasier mot sina egna barn? Eller gör något fysiskt mot dem i framtiden? Men nej, man ska låta bli att anmäla för fantasier är ju inte olagliga och soc gör väl ändå ingenting....
    Själv kan jag inte ens garantera att någon i min omgivning inte har haft - eller kommer att få motsvarande tankar (eller säga att de har det på fyllan . sant eller ej).

Jag kommer from nu att anmäla alla jag öht känner till.
  • Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2025-01-23 13:03:24 följande:
    Fast det enda som kan komma fram i anmälan är ju att TS hört vad någon sade när den var full. Inget annat. 
    Jag har inte sagt att något annat kan komma fram. Jag svarade på vad soc gör och vad de bedömer.
  • Anonym (Ättestupan)

Ska man orosanmäla alla slutkörda föräldrar också som ibland uttryckligen säger att de önskar att de kastar sina ungar ut för ättestupan eller sätter in en annons på Blocket? Mina barn var imorse tämligen gratis och under rubriken bortskänkes på Blocket imorse. I min fantasi. Det är väl inte heller rätt enligt vett och ettikett? 

Att säga nåt i fyllan och villan om att man fantiserar om något är en sak - att gå till handling är en annan. 

Men vem vet - det kanske är en hand som sträcks ut för hjälp? Kanske något att ta upp vid nyktert tillfälle i stil med vill du ha hjälp med att få kontakt och prata med en psykolog så kan man bistå med hjälp och kontakt.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Danielle) skrev 2025-01-23 13:02:28 följande:
    Ingen kan garantera det. Men det är ju inte säkert att bara för att den här personen pratade om såna fantasier, att han inte bara skulle genomföra dem, men också skulle vara okej med incest... 

Faktum är ju att det inte finns något att anmäla. Så är det bara. Jag skulle också, precis som många andra i tråden redan sagt, bara vara mer på vakt och lyhörd om något barn verkar fara illa. 
    Hur ska ts kunna vara vaksam när hen inte är med den där kompisen 100 % av tiden hen är med sitt/sina barn?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Ättestupan) skrev 2025-01-23 14:46:22 följande:

Ska man orosanmäla alla slutkörda föräldrar också som ibland uttryckligen säger att de önskar att de kastar sina ungar ut för ättestupan eller sätter in en annons på Blocket? Mina barn var imorse tämligen gratis och under rubriken bortskänkes på Blocket imorse. I min fantasi. Det är väl inte heller rätt enligt vett och ettikett? 

Att säga nåt i fyllan och villan om att man fantiserar om något är en sak - att gå till handling är en annan. 

Men vem vet - det kanske är en hand som sträcks ut för hjälp? Kanske något att ta upp vid nyktert tillfälle i stil med vill du ha hjälp med att få kontakt och prata med en psykolog så kan man bistå med hjälp och kontakt.

Att vara så gott som utbränd pga föräldraskap är inte riktigt jämförbart med en sexuell läggning....
  • Anonym (GG)

Det är inte ovanligt att människor säger något hårresande för att provocera. Du behöver bara läsa vad som skrivs i trådar här på FL.  

Tror inte du behöver vara orolig men för att stilla ditt eget sinne borde du tala med personen i fråga. 

• Anonym (M2)
    Anonym (GG) skrev 2025-01-23 15:46:19 följande:

Det är inte ovanligt att människor säger något hårresande för att provocera. Du behöver bara läsa vad som skrivs i trådar här på FL.  

Tror inte du behöver vara orolig men för att stilla ditt eget sinne borde du tala med personen i fråga. 

Ja och den kommer säkert erkänna att han tänker göra något dumt om så skulle vara fallet
Svar på tråden Anmäla pedofil?