• Anonym (nervös mamma)

    För låga meritpoäng från högstadiet

    Till hösten är det tänkt att vår dotter ska börja i gymnasiet.
    Vi har varit på lite olika presentationer från olika gymnasieskolor där hon skulle kunna tänka sig att gå. Det är dels skolor som alla ligger hyfsat nära där vi bor.

    Ett bekymmer är då att de alla är väldigt populära. Snittpoängen ligger mellan 270-300 cirka. Lite olika beroende på program och varierar förstås från läsår till läsår.

    Problemet är bara att dottern ligger rätt långt däifrån. Det krävs alltså mycket A och B i betyg och hon har mycket C och D i betyg. Visserligen har hon ju chans att höja, men frågan är om hon kan höja så mycket så att hon kommer in någonstans. 
    Funderar på hur det kunnat bli så här. Blir hon godkänd i alla ämnen måste det väl ändå vara möjligt att plugga vidare på gymnasiet? Visst, det finns ju skolor längre bort som har läge intagningspoäng, men frågan är väl dels hur bra de är och dels om hon kommer sitta orka och resa så långt bort varje dag. 
    De skolor som vi varit och lyssnat på vill gärna framhäva hur stor procent det är som börjar som faktiskt slutför utbildningarna. Alla över 90%.

    På skolor med lägre meritpoäng som ligger längre bort är den siffran ofta betydligt lägre. Tänker att det knappast är en slump att det ser ut på det viset. 

    Så vad gör man då? Är det ens möjligt att ta ett år ledigt och försöka höja sina meritpoäng från högstadiet? Har fått för mig att staden bara erbjuder det för dem som inte uppnått betyget minst D. 

    Vi vill förstås att hon fortsätter och läser på gymnasiet och det vill hon ju själv också, men det blir förstås svårt om hon inte kommer in någonstans. 

  • Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet
  • Anonym (Louise)

    Hon får gå en linje som är praktisk - man kan faktiskt studera vidare sedan från de med. 

    Hör hon inte det så hamnar hon i kommunalt program med andra som inte kommer in. Googla på introduktionsprogram.

    Men vill hon gå gymnasiet så kanske det är läge att steppa ut ur the comfortzone och inse att det är bra med de praktiska också. Ofta bra lärare som är grymma på motivation! 

    Finns ju ex försäljning och administration som finns på flera gymnasium i Stockholm med lägre antagningspoäng, eller hotell och restaurang- så lär hon sig överleva även efter gymnasiet. 

  • Anonym (Py)

    Om dottern inte kommer in på sina val, får hon ju så klart nöja sig med en plats där det finns plats. Var säger antagningskansliet att det finns lediga platser någonstans?

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (....) skrev 2025-07-17 00:16:22 följande:
    Så det är skolans fel att din dotter inte klarar av att plugga, inte lagar av att läsa det hon ska, inte klarar läsa läxor eller läsa till prov, inte klarar proven för att hon inte vet exakt vad de ska innehålla (ett tips, proven innhåller det de har gått igenom på lektionerna
    ...) eller inte är motiverad för att få bra betyg. 
    När vi har skolplikt så är det skolans ansvar att fånga upp elever som behöver extra struktur och stöd, tycker jag. Människor är olika! Kan t ex ligga en diagnos i grunden som gör att man behöver extra tydlighet och strategier för att komma igång. 
  • Anonym (Mamma)

    Föräldrastödet bör ses som en bonus. Självklart har föräldrar ett ansvar men elever måste kunna klara sig bra oavsett, Annars kommer vi aldrig att komma tillrätta med alla som inte klarar grundskolan eller går ut med för låga meritpoäng.

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-17 10:29:32 följande:
    När vi har skolplikt så är det skolans ansvar att fånga upp elever som behöver extra struktur och stöd, tycker jag. Människor är olika! Kan t ex ligga en diagnos i grunden som gör att man behöver extra tydlighet och strategier för att komma igång. 

    Flickan har ju godkänt i alla ämnen. Skolan kan inte ge extra stöd till dem som klarar kraven, de måste ju fokusera på dem som inte får godkänt.
    Vill man ha bättre betyg får man ju anstränga sig lite själv.

    Kraven på lärare är ju alldeles för höga idag. Pratade igår med en högstadielärare som nyligen  sagt upp sig för att nu jobba som industriarbetare. Lite lägre lön men så mycket bättre liv, säger denna lärare. Väldigt få vill idag utbilda sig till lärare och ännu färre villkora som lärare . 


    Kraven på lärarna är enorma och allt skall skolan fixa. 

  • Anonym (Mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-17 10:35:09 följande:

    Flickan har ju godkänt i alla ämnen. Skolan kan inte ge extra stöd till dem som klarar kraven, de måste ju fokusera på dem som inte får godkänt.
    Vill man ha bättre betyg får man ju anstränga sig lite själv.

    Kraven på lärare är ju alldeles för höga idag. Pratade igår med en högstadielärare som nyligen  sagt upp sig för att nu jobba som industriarbetare. Lite lägre lön men så mycket bättre liv, säger denna lärare. Väldigt få vill idag utbilda sig till lärare och ännu färre villkora som lärare . 


    Kraven på lärarna är enorma och allt skall skolan fixa. 


    Problemet är att lärare får lägga så mycket kraft på saker som inte handlar om lärande. Fler assistenter frigör tid för lärande. Lägg till mer undervisning i studieteknik och extra för de som behöver tydlighet och strategier.

    Ska vi stå oss internationellt räcker det inte att precis få godkänt. Höj ribban.

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-17 10:33:56 följande:

    Föräldrastödet bör ses som en bonus. Självklart har föräldrar ett ansvar men elever måste kunna klara sig bra oavsett, Annars kommer vi aldrig att komma tillrätta med alla som inte klarar grundskolan eller går ut med för låga meritpoäng.


    Alla talar om lärares ansvar och föräldrars ansvar.
    Men ingen talar om elevens ansvar.
    En högstadieelev är stor nog att ta eget ansvar.
    Det gjorde vi när jag gick i skolan på åttiotalet.
    Barn idag curlas extremt mycket och det verkar bli mer och mer extremt. 


    Nu är det allas ansvar förutom elevens att hon tvingas gå ett praktiskt program.
    Vilket verkar ändå rätt för en flicka som inte är motiverad för studier.

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-17 10:39:36 följande:

    Problemet är att lärare får lägga så mycket kraft på saker som inte handlar om lärande. Fler assistenter frigör tid för lärande. Lägg till mer undervisning i studieteknik och extra för de som behöver tydlighet och strategier.

    Ska vi stå oss internationellt räcker det inte att precis få godkänt. Höj ribban.


    Alla kan inte få toppbetyg.
    Många unga har bra betyg. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-17 10:29:32 följande:
    När vi har skolplikt så är det skolans ansvar att fånga upp elever som behöver extra struktur och stöd, tycker jag. Människor är olika! Kan t ex ligga en diagnos i grunden som gör att man behöver extra tydlighet och strategier för att komma igång. 
    Jo, skolan bör fånga upp men det är fortfarande elevens ansvar att faktiskt sätta igång och plugga inför provet etc. Det är inget skolan kan bidra med med. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-17 10:39:36 följande:

    Problemet är att lärare får lägga så mycket kraft på saker som inte handlar om lärande. Fler assistenter frigör tid för lärande. Lägg till mer undervisning i studieteknik och extra för de som behöver tydlighet och strategier.

    Ska vi stå oss internationellt räcker det inte att precis få godkänt. Höj ribban.


    Sverige lägger redan mest pengar i världen på skolan i relation till BNP.
Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet