• Anonym (nervös mamma)

För låga meritpoäng från högstadiet

Till hösten är det tänkt att vår dotter ska börja i gymnasiet.
    Vi har varit på lite olika presentationer från olika gymnasieskolor där hon skulle kunna tänka sig att gå. Det är dels skolor som alla ligger hyfsat nära där vi bor.

Ett bekymmer är då att de alla är väldigt populära. Snittpoängen ligger mellan 270-300 cirka. Lite olika beroende på program och varierar förstås från läsår till läsår.

Problemet är bara att dottern ligger rätt långt däifrån. Det krävs alltså mycket A och B i betyg och hon har mycket C och D i betyg. Visserligen har hon ju chans att höja, men frågan är om hon kan höja så mycket så att hon kommer in någonstans. 
    Funderar på hur det kunnat bli så här. Blir hon godkänd i alla ämnen måste det väl ändå vara möjligt att plugga vidare på gymnasiet? Visst, det finns ju skolor längre bort som har läge intagningspoäng, men frågan är väl dels hur bra de är och dels om hon kommer sitta orka och resa så långt bort varje dag. 
    De skolor som vi varit och lyssnat på vill gärna framhäva hur stor procent det är som börjar som faktiskt slutför utbildningarna. Alla över 90%.

På skolor med lägre meritpoäng som ligger längre bort är den siffran ofta betydligt lägre. Tänker att det knappast är en slump att det ser ut på det viset. 

Så vad gör man då? Är det ens möjligt att ta ett år ledigt och försöka höja sina meritpoäng från högstadiet? Har fått för mig att staden bara erbjuder det för dem som inte uppnått betyget minst D. 

Vi vill förstås att hon fortsätter och läser på gymnasiet och det vill hon ju själv också, men det blir förstås svårt om hon inte kommer in någonstans. 

• Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet
  • Anonym (nervös mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-17 13:37:10 följande:
    Godkänd i svenska och engelska och A i matematik? Ännu konstigare att flickan inte lyckats fixa bättre betyg i övriga ämnen.
    Jag har aldrig hört talas om någon som fått stödundervisning  i SO-ämnen. 
    Det är nog rätt ovanligt ja. Underkänd i slöjd, hemkunskap, bild, biologi, religion. 
    Betyg A i matematik. Sedan lite blandade betyg i övriga ämnen. 

Tyvärr sänker varje F 15 poäng på totala meritpoängen om jag inte minns fel. Skolgången har varit rörig. Visst har hon ett eget ansvar, men jag tycker inte att skolan uppfyllt sin del av ansvaret heller. Hon hade kunnat lyckats betydligt bättre och fixat i alla fall 250-270 poäng om jag bara räknar lite baklänges. 
    Hon ska liksom inte behöva stödundervisning i ämnerna ovan för att gå ett nationellt program i gymnasiet. Det är absurt. Antingen ska det bara vara kärnämnerna man bedöms på, eller så ska man ha rätt att läsa upp eller komplettera. Så tycker jag. 
  • Anonym (?)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-07-17 14:08:17 följande:
    Det är nog rätt ovanligt ja. Underkänd i slöjd, hemkunskap, bild, biologi, religion. 

Tyvärr sänker varje F 15 poäng på totala meritpoängen om jag inte minns fel. Skolgången har varit rörig. Visst har hon ett eget ansvar, men jag tycker inte att skolan uppfyllt sin del av ansvaret heller. Hon hade kunnat lyckats betydligt bättre och fixat i alla fall 250-270 poäng om jag bara räknar lite baklänges. 
    Hon ska liksom inte behöva stödundervisning i ämnerna ovan för att gå ett nationellt program i gymnasiet. Det är absurt. Antingen ska det bara vara kärnämnerna man bedöms på, eller så ska man ha rätt att läsa upp eller komplettera. Så tycker jag. 
    F i slöjd, hemkunskap och bild?! Hur mycket har hon skolkat?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-07-17 14:08:17 följande:

Håller med om att de praktiska ämnena får för stor tyngd. Förstår poängen att barnen ska lära sig sköta hushåll och röra på sig mm. Vill absolut att elever ska motiveras att satsa även på det! Men borde ändå gå att värdera om på något sätt när de totala meritpoängen blir för låga trots bra betyg i kärnämnena.
  • TvillingmammaVästgöte

Tittade precis på gymnasieantagningen i Stockholm. Det finns ju massor av lediga platser. Tex samhällsvetenskap i Nacka. Sigtuna. Naturvetenskap i Danderyd. Medmera. 

• Anonym (nervös mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-17 14:59:46 följande:

Tittade precis på gymnasieantagningen i Stockholm. Det finns ju massor av lediga platser. Tex samhällsvetenskap i Nacka. Sigtuna. Naturvetenskap i Danderyd. Medmera. 

Vilka gymnasieskolor har lediga platser på samhällsvetenskap i Nacka? 
  • Anonym (nervös mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-17 15:21:11 följande:

I Sollentuna finns platser kvar på både ekonomi och samhäll. 

Vad är problemet? 

Vi bor inte i närheten av Sollentuna. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-07-17 15:37:19 följande:
    Vi bor inte i närheten av Sollentuna. 
    Och Nacka? Ni kan väl inte bo långt från både Sollentuna och Nacka? Det finns ju platser lediga över hela Stickhom, jag tog några exempel. Med undantag av Stockholms innerstad.
  • Anonym (Mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-17 15:39:55 följande:
    Och Nacka? Ni kan väl inte bo långt från både Sollentuna och Nacka? Det finns ju platser lediga över hela Stickhom, jag tog några exempel. Med undantag av Stockholms innerstad.
    Man måste ju se till vad som är rimligt för eleven i fråga också. Har barnet underkänt i flera ämnen pga bristande motivation mm så är det kanske inte lämpligt med pendling, bussbyten osv. 
Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet