• Anonym (nervös mamma)

För låga meritpoäng från högstadiet

Till hösten är det tänkt att vår dotter ska börja i gymnasiet.
    Vi har varit på lite olika presentationer från olika gymnasieskolor där hon skulle kunna tänka sig att gå. Det är dels skolor som alla ligger hyfsat nära där vi bor.

Ett bekymmer är då att de alla är väldigt populära. Snittpoängen ligger mellan 270-300 cirka. Lite olika beroende på program och varierar förstås från läsår till läsår.

Problemet är bara att dottern ligger rätt långt däifrån. Det krävs alltså mycket A och B i betyg och hon har mycket C och D i betyg. Visserligen har hon ju chans att höja, men frågan är om hon kan höja så mycket så att hon kommer in någonstans. 
    Funderar på hur det kunnat bli så här. Blir hon godkänd i alla ämnen måste det väl ändå vara möjligt att plugga vidare på gymnasiet? Visst, det finns ju skolor längre bort som har läge intagningspoäng, men frågan är väl dels hur bra de är och dels om hon kommer sitta orka och resa så långt bort varje dag. 
    De skolor som vi varit och lyssnat på vill gärna framhäva hur stor procent det är som börjar som faktiskt slutför utbildningarna. Alla över 90%.

På skolor med lägre meritpoäng som ligger längre bort är den siffran ofta betydligt lägre. Tänker att det knappast är en slump att det ser ut på det viset. 

Så vad gör man då? Är det ens möjligt att ta ett år ledigt och försöka höja sina meritpoäng från högstadiet? Har fått för mig att staden bara erbjuder det för dem som inte uppnått betyget minst D. 

Vi vill förstås att hon fortsätter och läser på gymnasiet och det vill hon ju själv också, men det blir förstås svårt om hon inte kommer in någonstans. 

• Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet
  • Anonym (?)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-07-17 18:06:28 följande:
    Jo, men du länkade till google AI vilket inte är någon tillförlitlig källa.

Antagningen till Nacka gymnasium ligger på mellan 250-280 poäng. Kan inte se att det finns lediga platser på något gymnasium med teoretisk inriktning i den kommunen. 
    Nacka enskilda gymnasium 
    Sam 11 lediga platser

Nacka strand gymnasium 
    Teknik 5+4 platser
    Estet 11+12 platser
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-07-17 18:09:08 följande:
    Den formella behörigheten finns. Det är meritpoängen som är för låga. 
    Du skrev att hon har F i religion ? Då är hon inte behörig till samhällsprogrammet. 
  • Anonym (nervös mamma)
    Anonym (....) skrev 2025-07-17 17:23:11 följande:
    Du citerar mig, utan att ens ha bemödat dig att läsa vad som faktiskt står. 

Det ÄR inte skolans ansvar att se till att ditt barn är motiverad för att få bra betyg. 

Det skolan har skyldighet i är att se till att din dotter uppnår godkänt i kärnämnen, vilket de också ha gjort. 

Att din dotter sedan inte orkar plugga till de andra ämnen är hennes egna fel. 
    Skolan har givetvis ett ansvar över ALL verksamhet de bedriver. Inte bara kärnämnena. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-07-17 18:13:26 följande:
    Skolan har givetvis ett ansvar över ALL verksamhet de bedriver. Inte bara kärnämnena. 
    Uppenbar troltråd. Du lurade mig ganska länge.
  • Anonym (nervös mamma)
    Anonym (?) skrev 2025-07-17 18:12:40 följande:
    Nacka enskilda gymnasium 
    Sam 11 lediga platser
    Var hittar du den informationen? Att det skulle finnas lediga platser.  192,5 läser jag. 
  • Anonym (nervös mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-17 18:14:35 följande:
    Uppenbar troltråd. Du lurade mig ganska länge.
    Sedan när blir man ett troll för att man har uppfattningen att skolan har ett ansvar över den verksamhet de bedriver? 

Att påstå motsatsen är däremot trollande om något. 
  • Anonym (nervös mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-17 18:12:28 följande:

Det var inte jag som länkade till AI. jag har inte länkat alls.   När jag tittar på gymnasieantagningen för Storstockholm så står det att det finns flera  lediga platser i Nacka. Jag känner inte att det är min uppgift att googla fram mer info, det måste ni kunna kunna göra själva?

Men hon är ju inte behörig? Om hon är underkänd i religion kan hon inte gå på Samhällsprogrammet? Jag förstår inte alls hur du tänker? Om hon ska gå något teoretiskt är det ju endast estetiska som är möjligt. Men detta måste ni ju redan känna till? Börjar tro att tråden inte är på riktigt. 

Det måste vara praktiska program i sådana fall. 
    Om du påstår att det finns massa lediga platser på samhällsvetenskapliga program måste du ju kunna belägga det med fakta också.

Därför frågar jag igen. Vilken/vilka gymnasieskolor i Nacka har lediga platser på ett samhällsvetenskapligt program? Vilka har ens lägre antagning än 190? 
  • Anonym (nervös mamma)
    Anonym (?) skrev 2025-07-17 18:21:44 följande:
    gymnasieantagningen.storsthlm.se/lediga-platser/
    Tack för länken.

Nacka gymnasium och Nacka strands gymnasium är inte samma skola. 

Estet och teknik är nog inte gångbart. Är samhällsprogrammet då möjligen. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-07-17 18:26:43 följande:
    Det måste vara praktiska program i sådana fall. 
    Om du påstår att det finns massa lediga platser på samhällsvetenskapliga program måste du ju kunna belägga det med fakta också.

Därför frågar jag igen. Vilken/vilka gymnasieskolor i Nacka har lediga platser på ett samhällsvetenskapligt program? Vilka har ens lägre antagning än 190? 
    Varför är du intresserad av Samhällsprgrammet för din dotter som inte är behörig? Hon har ju F i religion enligt ditt tidigare inlägg. 
Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet