• Anonym (v)

Det här med självmord

Det är väl inte riktigt normalt att tänka på självmord hela tiden? Samt att ha gjort många försök? 
    Jag har levt ett väldigt dåligt liv.
    Det finns en kaoshärva. Jag förstår inte riktigt situationen. Det är en väldigt komplex situation-det räcker inte längre med att säga att jag har en diagnos-utan det är en vädligt komplex situation. 

Jag har mått enormt dåligt-alltså obeskrivligt dåligt i många år. 
    Jag är också totalt misslickad och patetisk. 
    Även om man har en abnormt dålig livssituation-så är det väl inte normalt att tänka på självmord hela tiden? 

• Svar på tråden Det här med självmord
  • Anonym (Isabelle)

Nej.inte normalt. Du behöver snarast möjligt uppsöka din vårdcentral och boka ett läkarbesök. Du behöver förmodligen både medicin och samtalsterapi/behandling. Gå inte runt med detta! Du behöver INTE MÅ såhär. Ta hand om dig.

• Anonya

Det är inte så konstigt då du mår jättedåligt och hela livet är kaos och du inte ser möjligheter att reda ut det. Men även om det inte är onormalt är det omänskligt att ha det så. Får du någon hjälp? Tänker både på ditt mående och på hjälp med att reda ut kaoset, en bit i taget. Du behöver få hjälp av både sjukvården och andra ställen. Om du fått hjälp tidigare men inte upplevt att den hjälpt, sök på nytt. Men är inte lätt att orka när man mår skit. Har du någon familjemedlem, släkting eller vän som kan ge dig lite kraft, hjälp och värme? 

Det finns också många hjälptelefoner man kan ringa för att få mänskligt stöd mitt i kaoset. Kontaktuppgifter till några finns här. Och är det akut, ring 112.

Skickar en varm kram till dig.

Jourhavande medmänniska

Få stöd på natten och prata med någon om dina upplevelser, tankar och känslor. Du kan även chatta. Öppet 21-06.
    08-702 16 80

Jourhavande präst Jourhavande präst är öppen för alla som behöver medmänskligt stöd på natten.
    Ring 112 och be att få tala med jourhavande präst. Det går också att mejla eller chatta.

Självmordslinjen
    Har öppet dygnet runt. Också möjligt att chatta.
    90101

• Anonym (Hitta glädjen i någon annan)

Nu skall jag säga något man inte får säga, men jag har inte tänkt på självmord sedan jag träffade min man. Ibland går det inte att hitta glädjen i sig själv  .den behöver komma från någon annan. "Man skall inte hänga upp sig på en person"....eeeeeh inget annat har funkat än just det.

• Anonym (Mångubben)

Nej. Inte normalt kanske hela tiden men någon gång kanske.

Jag har också haft och har sådana tankar.

Mitt tips är.

Öppna en kokbok och laga en god rätt. Välj en maträtt.
    Köp alla ingredienser som du behöver. Gör exakt som det står i boken och se om den blir god. 

Gör detta en gång i veckan med olika maträtter. Posta gärna här var du valt och vad du ska laga.

Vet inte om det är till någon hjälp men tänkte som ett sätt att bryta ett mönster kanske och tänka på nåt annat.

Men om du vill prata så säg till... Du kan få min mail eller nåt.

• Anonym (M)
    Anonym (Hitta glädjen i någon annan) skrev 2025-01-28 03:29:42 följande:

Nu skall jag säga något man inte får säga, men jag har inte tänkt på självmord sedan jag träffade min man. Ibland går det inte att hitta glädjen i sig själv  .den behöver komma från någon annan. "Man skall inte hänga upp sig på en person"....eeeeeh inget annat har funkat än just det.

Fungerar ju så länge ni är tillsammans. 
  • Anonym (Aktiv dödshjälp)

Vi borde ha aktiv dödshjälp i Sverige. Kanada fick det rätt nyligen med. MEN! observera att det först hamnar om folk som är kroniskt deprimerade. Där man sökt hjälp i flera år.

Det handlar även om ekonomisk perspektiv, hur hemskt det än låter. Dessa människor kostar samhället jättemycket pengar i form av vård och medicin .Och när det är obotligt/kroniska. Har staten accepterat aktiv dödshjälp.

Jag tänker ta det när jag fyllt max 60. Jag vill inte bli mer gammal än så.  Jag hoppas Sverige kommer tillåta det inom de närmaste 10 år. Tycker man har all rätt att välja avsluta sitt liv efter en viss tid. Rinlig. Inte att man är 25 då. Jag har dessutom inga anhöriga, eller man och barn. 
    Inte deprimerad.

Men vem fan vill bli gammal, helt ärligt lol. Speciellt när äldrevården mer eller mindre kommer upphöra.Vill inte heller ligga som en grönsak. Jag tror det skulle vara att avsluta livet på topp. Innan man blir för skruplig och sjuk. Dessutom skulle det lösa frågan om äldrevården med. Om många valde själva när de vill dö när dom blir äldre. 
    Det kommer inte finnas pengar till det i framtiden eller personal.

Men du ska söka hjälp hos psykiatrin, vårdcentralen. Du är för ung!

• Anonym (Usel plan)
    Anonym (Hitta glädjen i någon annan) skrev 2025-01-28 03:29:42 följande:

Det här riktigt usel plan. Vad händer om det tar slut? Ska man hårddra det. Så är du egentligen inte "botad". Ditt tillstånd "vilar" och är beroende av din man. Det har inte kommit ifrån dig själv 

On det spricker, kan din depression dessutom bli både svårare och djupare. 
  • Anonym (Hitta glädjen i någon annan)
    Anonym (Usel plan) skrev 2025-01-28 08:09:42 följande:

Det här riktigt usel plan. Vad händer om det tar slut? Ska man hårddra det. Så är du egentligen inte "botad". Ditt tillstånd "vilar" och är beroende av din man. Det har inte kommit ifrån dig själv 

On det spricker, kan din depression dessutom bli både svårare och djupare. 
    Jag har en plan för det. Jag vet att jag kan låtsas vara ok. Det har jag gjort förut, I åratal. Så om min man lämnar mig låtsas jag vara ok. Kanske träffar någon ny, och när det gått ett år kanske, då gör jag det.

Jag vill inte ge honom dåligt samvete, eller att jag suiciderar som straff. Så det får gå tid innan. Min man vet givetvis inte om att jag har en sån backup plan, jag vill att han är med mig för att han älskar mig inte pga att jag inte vill leva längre om han lämnar mig.
  • Anonym (v)

Hej igen. 

Det var jag som skapade tråden "ledsen och besviken på mig själv"
    Tråden är nu borttagen. 
    Jag vill bara att någon frågat hur jag mår. 
    En polisman frågade hur jag mådde. Det gör mig glad. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (v) skrev 2025-01-31 20:47:19 följande:

Hej igen. 

Det var jag som skapade tråden "ledsen och besviken på mig själv"
    Tråden är nu borttagen. 
    Jag vill bara att någon frågat hur jag mår. 
    En polisman frågade hur jag mådde. Det gör mig glad. 

Hoppas av hela mitt hjärta att du mår bättre
Svar på tråden Det här med självmord