• Anonym (TS)

Vem köper mat man inte vet vad man ska ha den till?

Allt jag har i kylskåpet och skafferiet köper jag för att specifikt tillfälle. Jag köper inte ett paket kyckling om jag inte vet vad jag ska laga. Det finns inte massa saker som inte används. Eller ja, tomatpure, fond/buljongtärningar, senap och sånt kan ju blivit över. Men annars så är det aldrig så att jag öppnar kylen och så finns det ett paket med nötfärs och massa grönsaker helt utan tanke. 

Köper jag en pumpa och inte har en plan så finns det ju risk att den blir gammal. 

Köper ni andra saker helt planlöst? 

• Svar på tråden Vem köper mat man inte vet vad man ska ha den till?
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2025-01-30 16:40:43 följande:

Jag har oftast ingen färdig plan för maten jag köper, utan jag köper det jag vet går åt och kan sedan komplettera med någon enstaka ingrediens som saknas för en rätt jag vill laga.

Jag vill alltid ha kyckling, fisk, hamburgare, köttbullar och grönsaker i frysen. Jag har även sådant som gräslök, persilja, dill och basilika fryst och färdig att användas direkt.

Sedan har jag såklart en massa konserver och torrvaror som går åt; krossade tomater, champinjoner, wokmix, majs, cocosmjölk, nudlar, pasta, ris, mjöl, havregryn, kaffe e.t.c.

Annat jag alltid ser till att ha hemma är salt, soja, vitlök, gul lök, röd lök, kryddor, chilisås, tomatpuré, smörgåsgurka, ketchup, senap, äppelmos mm.

De färskvaror/kylvaror jag köper består främst av potatis, mjölk, matlagningsgrädde, creme fraiche, färska champinjoner, färska bär och frukt, smör, grönsaker mm.

Priser har också betydelse för vad jag köper.

Willy's hade Lysekils frysta makrillfiléer (400 g) för 40 spänn i början på december, dessa hade jag ingen plan för, men igår tillagade jag dem i folie i ugnen med salt, citron, smör och svartpeppar. Några av filéerna hade jag även gräslök och persilja på också. Kokte ris till... jäklar vad gott det blev... helgmat egentligen.
  • Anonym (M2)
    Tom Araya skrev 2025-01-30 16:56:48 följande:
    Priser har också betydelse för vad jag köper.

Willy's hade Lysekils frysta makrillfiléer (400 g) för 40 spänn i början på december, dessa hade jag ingen plan för, men igår tillagade jag dem i folie i ugnen med salt, citron, smör och svartpeppar. Några av filéerna hade jag även gräslök och persilja på också. Kokte ris till... jäklar vad gott det blev... helgmat egentligen.
    Får du i dig ett sånt paket själv?
  • klyban
    Anonym (TS) skrev 2025-01-30 15:19:31 följande:

För mig är det vettigt att ha koll på vad min korg väger eftersom jag ska bära hem det. Det är även relevant utifrån hur mycket jag behöver. Ska jag göra en morotskaka och en sallad med morötter i så behöver jag en viss mängd morötter. 

Sedan gör jag detta väldigt oreflekterat. Jag känner inte att jag behöver försvara mitt sätt att leva på även om du tycker det. 

För mig är detta inget jag ens behöver tänka på, jag bara vet och är enkelt för mig.
    Anonym (TS) skrev 2025-01-30 15:23:17 följande:
    klyban skrev 2025-01-30 14:53:30 följande:
    Detta har ju porecis ingenting med tråden och göraOch här börjar jag undra varför du ens är kvar i tråden, och TS ser man knappt i horisonten.

Vad pratar du om? Om jag handlar som jag gör för att jag är sugen på en viss sak, idag vill jag ha curry kyckling, koriander, banan och något mer då kan jag få det idag om jag handlar. Men jag skulle inte köpt det i söndags eftersom jag inte va sugen på det då. 

Vad är det för ton du har mot mig. Vill du bara bråka eller vad är din poäng? 

Det är ni andra som ställer frågor som inte har med min trådstart att göra och vill gå in och märka ord, få redovisningar exakt vad jag äter och allt möjligt.z 

Du har 200m till affären, och frågan är om du tror alla har det på samma sätt.
    Eller om du förstår handlingen är i en helt annan situation för andra, gör du?

Din TS känns nu obsolet för den diskussion som nu är.

Anonym (skaffa) skrev 2025-01-30 15:27:00 följande:
    Även jag kan få den rätten idag, men utan att behöva handla på väg hem, för ingredienserna finns redan hemma. Jag handlade det i söndags, och kan ändå välja att tillaga det idag. 

Som vi flesta gör.

Dock sambon kan inte handla alls, det är alltid skevt då.
    Antingen för mycket grönt, eller för mycket proteiner.
    Hon handlar extremt sällan som tur är.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tom Araya
    Anonym (M2) skrev 2025-01-30 18:30:30 följande:
    Får du i dig ett sånt paket själv?
    Jag hade tänkt att dela upp det på två middagar med lite mer tillbehör till, men jag hade inget hemma till, hade inte ätit sedan frukost... och så var det så jäkla gott... så, ja, alltihop slank ner. Skrattande
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2025-01-30 16:40:43 följande:

...

De färskvaror/kylvaror jag köper består främst av potatis, mjölk, matlagningsgrädde, creme fraiche, färska champinjoner, färska bär och frukt, smör, grönsaker mm.

...och ägg.
  • Anonym (TS)
    klyban skrev 2025-01-30 18:52:24 följande:

Vad pratar du om? Om jag handlar som jag gör för att jag är sugen på en viss sak, idag vill jag ha curry kyckling, koriander, banan och något mer då kan jag få det idag om jag handlar. Men jag skulle inte köpt det i söndags eftersom jag inte va sugen på det då. 

Det är ni andra som ställer frågor som inte har med min trådstart att göra och vill gå in och märka ord, få redovisningar exakt vad jag äter och allt möjligt.z 

• Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-30 20:16:27 följande:
    klyban skrev 2025-01-30 18:52:24 följande:
    För mig är detta inget jag ens behöver tänka på, jag bara vet och är enkelt för mig.

Som vi flesta gör.

Dock sambon kan inte handla alls, det är alltid skevt då.
    Antingen för mycket grönt, eller för mycket proteiner.
    Hon handlar extremt sällan som tur är.

Alltså jag fattar inte? hur långt jag har till affären är ju inte relevant. Att handla varje dag eller ofta är inte heller något som har med min frågeställning att göra.

Om jag skulle handla för flera dagar så skulle jag tänka ut måltiderna oavsett innan. Detta kan handla om att man får ett kampanjblad Och ser att det är extrapris på något och så tänker man vad man kan göra med nötfärsen, vad behöver jag ha mer då? Sedan skriver du en lista på allt du behöver. 

För jag kan använda två hela vitlökar vid ett och samma tillfälle. Det kan man räkna ut i förväg om man bara handlar en dag i veckan också, att jag måste köpa extra mycket vitlök för att det behövs till en viss rätt. 

Samma sak om du går i affären och hittar extrapris på fisk och då kanske du vill ha en sås till av gräddfil och lite annat. Då handlar du det också. Och lägger ner saker för att du ska få en komplett måltid utifrån det du handlar.

Jag skulle inte uppskatta att göra en gryta och sedan ta bort vin, champinjoner, lök för att det just var slut i kylskåpet utan jag köper högrev och allt annat som ska vara i grytan också, för jag vill ha just den grytan. Inte någon kass kopia av detta. Som en spagetti carbonara utan ost, ägg och med makaroner istället för spagettin va slut hemma. 

Det var min fråga i min TS, men istället började tråden handla om hur ofta jag handlar, hur ofta jag handlar har ju inget med frågeställningen att göra. Inte heller vad jag definierar som sallad. 

• Anonym (Snåljåpen)

TS, den typen av matlagning som du föredrar, dvs att laga en speciell rätt med exakta ingredienser (efter recept?), tror jag att många sparar till mer speciella tillfällen. Tex till helgen när man har mer tid, eller som bjudmat.
    En vanlig onsdag vill man bara ha maten på bordet och då är det inte så noga om biffarna innehåller vitlök eller inte, om det blir ris eller pasta till, eller om grönsakerna är ärtor eller broccoli.

Personligen så gillar jag den kreativa processen att försöka hitta på något gott med det som finns. Jag är i ärlighetens namn också ganska snål, och tycker inte om att betala fullpris för sånt jag vet att jag hade kunnat få billigare om jag passat på att bunkra när det var erbjudanden. Därför har jag ett lager med den typ av basvaror jag vet kommer gå åt. 
    Vi som lagar mat på det här sättet planerar på andra hållet, alltså "vad har jag i skåpen och vad kan jag göra av det". Och så kompletterar man ev. med ett fåtal varor, istället för att köpa alla ingredienser på en gång. Kör det ihop sig en dag så man inte hinner koka den där köttfärssåsen man hade tänkt, så har man andra grejer på lut och kan slänga ihop tex en omelett på 5 minuter. 

• Anonym (Baloo)

När jag bodde ensam handlade jag så. Jsg köpte det som såg gott ut och var billigt och när jag blev hungrig improviserade jag ihop mat av det som fanns. I soppor, grytor och gratänger gå det ju att slänga i lite allt möjligt bara det passar ihop. 

• Agda90

Det finns varor som vi alltid försöker att ha hemma utan att ha en plan för. I frysen finns alltid kyckling av något slag, korv med hög Kött halt, Lax och Frysta grönsaker. I kylen finns alltid minst 4 sorters Salladsgrönsaker, Sötpotatis, Potatis, Morot, Vitlök och ingefära. 

Dessa matvaror använder vi väldigt mycket av. Resten planeras vecka för vecka utifrån vad butikerna erbjuder. 

Inom kort ska vi göra om köket lite så att vi får ett stort skafferi. Där kommer temperaturen vara betydligt lägre än i resten av huset. Frukt och grönt håller betydligt längre då. Att planera matlagning när man vet att råvarorna håller längre underlättare ganska mycket

Svar på tråden Vem köper mat man inte vet vad man ska ha den till?