• Anonym (TS)

Vem köper mat man inte vet vad man ska ha den till?

Allt jag har i kylskåpet och skafferiet köper jag för att specifikt tillfälle. Jag köper inte ett paket kyckling om jag inte vet vad jag ska laga. Det finns inte massa saker som inte används. Eller ja, tomatpure, fond/buljongtärningar, senap och sånt kan ju blivit över. Men annars så är det aldrig så att jag öppnar kylen och så finns det ett paket med nötfärs och massa grönsaker helt utan tanke. 

Köper jag en pumpa och inte har en plan så finns det ju risk att den blir gammal. 

Köper ni andra saker helt planlöst? 

• Svar på tråden Vem köper mat man inte vet vad man ska ha den till?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Snåljåpen) skrev 2025-01-31 13:43:38 följande:
    Nej, och det är ju bra att du har hittat ett sätt som fungerar för dig. Men alla tycker inte det är det bästa sättet. 

Jag _vet_ att jag kommer använda ingefära, men inte exakt till vad. Jag vet att jag kommer använda vit- och gul lök, bara inte exakt till vad. Jag vet när jag köper dem att fiskblocket och de 24 burkarna med svarta bönor kommer bli uppätna, bara inte vilken dag eller tillsammans med vad. Det fungerar för mig. Jag vill ha ett lager och kunna laga mat utan att vara tvungen att gå till affären först. 
    Det blir ju vitlöksklyftor kvar så det finns ju i kylen också. Min orsak är väl att jag inte att saker ska ligga, bli gammalt, glömmas bort, inte ätas upp. Så jag kan absolut använda saker som blivit över, men jag behöver ju ofta komplettera för att det ska bli en komplett måltid. 
  • Anonym (skaffa)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-31 13:47:52 följande:
    Det blir ju vitlöksklyftor kvar så det finns ju i kylen också. Min orsak är väl att jag inte att saker ska ligga, bli gammalt, glömmas bort, inte ätas upp. Så jag kan absolut använda saker som blivit över, men jag behöver ju ofta komplettera för att det ska bli en komplett måltid. 
    Och det kan man ju göra även om man handlar för fler måltider eller har förråd av vissa basvaror. Och man kan slippa komplettera, för det man behöver till måltiden finns redan hemma. 
  • klyban
    EpicF skrev 2025-01-31 12:22:17 följande:
    Vem hindrar dig från att göra det? 

Ingen, men TS har inte det som en basvara och alltid finns där, utan måste ha en rätt för köpas.

Anonym (TS) skrev 2025-01-31 12:29:31 följande:
    Lök handlar ju om vilka mängder. Om jag vill ha 4 hela vitlökar vid ett tillfälle så kan jag inte köpa 16 vitlökar och ha hemma Ifall jag behöver 4 hela vitlökar vid ett tillfälle. 

Enkla basvaror pratar du om här, och som har mycket lång hållbarhet.
    Finns liksom ingen som helst anledning att inte ha ett rejält lager.

Anonym (Snåljåpen) skrev 2025-01-31 12:59:26 följande:
    Du är så extrem i dina jämförelser.

Nej, om man inte vet med sig att man gör av med 16 vitlökar innan de har hunnit bli dåliga så köper man inte 16 vitlökar på en gång. Men man har kanske 2-3 hemma ständigt, för att man vet att det kommer gå åt. Får man en dag för sig att laga något där det ska vara 4 vitlökar på en gång, så får man avgöra där och då om man orkar gå till butiken, eller om man klarar sig med det man har. Vitlökar kan dessutom vara olika stora och olika starka så man kan behöva anpassa mängden. Om man _aldrig_ använder vitlök förutom en gång om året när man lagar 4-vitlökars-rätten, ja då är det klart att man inte köper vitlöken förrän man bestämt sig. 

Samma med gul lök. Det håller i evigheter, och används i väldigt mycket, så även om man i dagens middag enbart tänkt använda en enda lök, så kan man lika gärna köpa ett helt nät med 1 kg.

Min mamma använder aldrig färsk ingefära. Alltså köper hon aldrig färsk ingefära. Jag använder det minst en gång i veckan, ofta mer, och därför köper jag en rejäl bit när jag ändå är i affären. Börjar den sen se lite torr och tråkig ut i grönsakslådan, så river jag ner den och fryser in i lagom portioner. Det är liksom inte hela världen, för den kommer gå åt för eller senare. 

Etc.

Ibland har jag köpt flätor och främst för de haft vitlök som sett fantastisk ut.
    Men såklart, då får man öka sin användning lite grann, för så mycket vitlök gör jag normalt inte åt.

Vet du inte om att vitlök har lång hållbarhet?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (TS)
    klyban skrev 2025-01-31 14:05:54 följande:

Ingen, men TS har inte det som en basvara och alltid finns där, utan måste ha en rätt för köpas.

Anonym (TS) skrev 2025-01-31 12:29:31 följande:
    Lök handlar ju om vilka mängder. Om jag vill ha 4 hela vitlökar vid ett tillfälle så kan jag inte köpa 16 vitlökar och ha hemma Ifall jag behöver 4 hela vitlökar vid ett tillfälle. 

Enkla basvaror pratar du om här, och som har mycket lång hållbarhet.
    Finns liksom ingen som helst anledning att inte ha ett rejält lager.

Ibland har jag köpt flätor och främst för de haft vitlök som sett fantastisk ut.
    Men såklart, då får man öka sin användning lite grann, för så mycket vitlök gör jag normalt inte åt.

Vet du inte om att vitlök har lång hållbarhet?

Vitlök har lång hållbarhet, men bara för att gul lök, vitlök och liknande har lång hållbarhet betyder inte det att jag kan köpa saker i mängder och förvara. Jag uppfattar inte att du köper 16 stycken vitlökar heller. Men du kanske bunkrar saker så du har ett rejält lager? 

Vanligtvis går det åt några klyftor och det finns. Men det tar ju slut och vill jag ha 4 vitlökar vid ett tillfälle så behöver jag ju köpa mer. 

• Anonym (skaffa)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-31 14:10:19 följande:

Vitlök har lång hållbarhet, men bara för att gul lök, vitlök och liknande har lång hållbarhet betyder inte det att jag kan köpa saker i mängder och förvara. Jag uppfattar inte att du köper 16 stycken vitlökar heller. Men du kanske bunkrar saker så du har ett rejält lager? 

Vanligtvis går det åt några klyftor och det finns. Men det tar ju slut och vill jag ha 4 vitlökar vid ett tillfälle så behöver jag ju köpa mer. 

Vitlök brukar jag köpa i en sån där fläta, det kan nog vara upp till 15-16 vitlökar i en sån. Och lök brukar jag köpa ett kilo i taget. Varför kan du inte köpa och förvara det?
  • Anonym (Välfyllt)
    Min orsak är väl att jag inte att saker ska ligga, bli gammalt, glömmas bort, inte ätas upp. 
    Det där beror ju lite på hurdan man är som person och vilken livssituation man har. Vet man med sig att man lätt glömmer mat man har köpt så är det smart att göra som du och inte köpa så mycket som man inte har en plan för.

Och, som vi var inne på tidigare, så spelar det roll hur mycket förvaringsmöjligheter man har. Är det trångt i skåpen så är det svårare att få en överblick och hålla koll på vad man har hemma.
  • Anonym (TS)
    Anonym (skaffa) skrev 2025-01-31 14:16:04 följande:
    Vitlök brukar jag köpa i en sån där fläta, det kan nog vara upp till 15-16 vitlökar i en sån. Och lök brukar jag köpa ett kilo i taget. Varför kan du inte köpa och förvara det?
    I dom flätorna är det ju mycket mindre vitlökar än dom i lösvikt? Jag har beskrivit förvaringsmöjligheterna. I 
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-30 15:37:45 följande:
    Hon svarade ju på mig. Syftar du på att hen inte har några barn som är så små också och att jag ska få med dessa också? 
    Ja, det är ju lätt att göra som hon gör när man inte har två små barn att också hålla reda på. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2025-01-31 14:20:43 följande:
    Ja, det är ju lätt att göra som hon gör när man inte har två små barn att också hålla reda på. 
    Ja det är väl klart. mina större barn som flyttat ut hjälpte ju till att bära och handla själva när dom blev större 
  • Anonym (old man dad)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-31 13:02:20 följande:
    Jo men nu handlar det inte om att man köper en vitlök och sedan använder två klyftor och låter resten ligga i kylen. Men köper du 16 vitlökar (hela) vid samma tillfälle. 
    Varför drar du alltid alltig till överdrift? Det blir skitfånigt och du uppfattas bara som att du vill bråka.
Svar på tråden Vem köper mat man inte vet vad man ska ha den till?