EpicF skrev 2025-01-31 12:22:17 följande:
Vem hindrar dig från att göra det?
Ingen, men TS har inte det som en basvara och alltid finns där, utan måste ha en rätt för köpas.
Anonym (TS) skrev 2025-01-31 12:29:31 följande:
Lök handlar ju om vilka mängder. Om jag vill ha 4 hela vitlökar vid ett tillfälle så kan jag inte köpa 16 vitlökar och ha hemma Ifall jag behöver 4 hela vitlökar vid ett tillfälle.
Enkla basvaror pratar du om här, och som har mycket lång hållbarhet.
Finns liksom ingen som helst anledning att inte ha ett rejält lager.
Anonym (Snåljåpen) skrev 2025-01-31 12:59:26 följande:
Du är så extrem i dina jämförelser.
Nej, om man inte vet med sig att man gör av med 16 vitlökar innan de har hunnit bli dåliga så köper man inte 16 vitlökar på en gång. Men man har kanske 2-3 hemma ständigt, för att man vet att det kommer gå åt. Får man en dag för sig att laga något där det ska vara 4 vitlökar på en gång, så får man avgöra där och då om man orkar gå till butiken, eller om man klarar sig med det man har. Vitlökar kan dessutom vara olika stora och olika starka så man kan behöva anpassa mängden. Om man _aldrig_ använder vitlök förutom en gång om året när man lagar 4-vitlökars-rätten, ja då är det klart att man inte köper vitlöken förrän man bestämt sig.
Samma med gul lök. Det håller i evigheter, och används i väldigt mycket, så även om man i dagens middag enbart tänkt använda en enda lök, så kan man lika gärna köpa ett helt nät med 1 kg.
Min mamma använder aldrig färsk ingefära. Alltså köper hon aldrig färsk ingefära. Jag använder det minst en gång i veckan, ofta mer, och därför köper jag en rejäl bit när jag ändå är i affären. Börjar den sen se lite torr och tråkig ut i grönsakslådan, så river jag ner den och fryser in i lagom portioner. Det är liksom inte hela världen, för den kommer gå åt för eller senare.
Etc.
Ibland har jag köpt flätor och främst för de haft vitlök som sett fantastisk ut.
Men såklart, då får man öka sin användning lite grann, för så mycket vitlök gör jag normalt inte åt.
Anonym (TS) skrev 2025-01-31 13:47:52 följande:
Det blir ju vitlöksklyftor kvar så det finns ju i kylen också. Min orsak är väl att jag inte att saker ska ligga, bli gammalt, glömmas bort, inte ätas upp. Så jag kan absolut använda saker som blivit över, men jag behöver ju ofta komplettera för att det ska bli en komplett måltid.
Vet du inte om att vitlök har lång hållbarhet?