Core skrev 2025-01-30 19:03:03 följande:
Du har fortfarande inte svarat, inte en enda fråga jag ställde dig i det här senaste inlägget möter du inte upp heller.
Får mig att tro? Vad har det med saken att göra, Sverige har som land tydligt tagit riktning sedan länge, och det gav omedelbar framgång. Varför skulle vi vika oss för religiösa krafter som vill utmana det ödet? Sen har jag förklarat min retorik i tidigare inlägg, du klarar ju uppenbarligen inte av att reda ut frågan om vilka som är godtagbara att diskriminera med religiösa incitament, då står jag fast vid min ståndpunkt att det är mer rätt.
Och ska vi ändå titta på saken, även om det är sekundärt och egentligen skitsamma, så kan du ju jämföra de mest sekulariserade länderna med de religiösa i fråga om tillväxt, välfärd och rättssäkerhet så har du nog facit så det räcker. Visst, USA har tillväxt, men hur är det med de sociala klyftorna och den allmänna välfärden?
Återigen vill jag belysa att det har noll betydelse, vi är inte ett religiöst land och vill inte tillbaka, varför inte respektera det och ställa sig i ledet, alternativt hitta ett land som faller dig bättre i smaken?
Om du inte klarar av att de besvara enkla frågeställningar och de problematiseringar jag tidigare presenterat lämnar jag här, om jag är den ende som ska möta upp argument.
Har du läst historia? Islamiska länder i Mellanöstern var bland de mest utvecklade i världen långt innan Europa och Amerika. Det har ingenting att göra med sekularism, utan med kunskap, forskning och innovation.
Många av de framsteg som lade grunden för modern vetenskap och teknologi kommer från den muslimska världen. Algebra, som vi använder dagligen i matematik och teknik, utvecklades av den muslimske matematikern Al-Khwarizmi. Sjukhus med avancerad medicinsk vård fanns i Bagdad och Kairo redan på 800-talet, och muslimska läkare som Ibn Sina (Avicenna) skrev medicinska encyklopedier som användes i Europa i hundratals år. Kamerans princip, som är grunden för all modern optik, upptäcktes av Ibn al-Haytham. Kaffet, som vi idag ser som en självklar del av vardagen, började först användas i Jemen. Sen att det inte utvecklats så mycket idag beror mycjet på att vi (väst) invaderat dessa länder och många gånger på falska grunder och egen vinning. Sättet som fått väst att växa har många gånger varit oetisk.
Bara för att du försöker styra samtalet genom härskartekniker och förvrängning gör det inte din poäng mer rätt. Alla svenskar håller inte med om att Sverige bör vara ett sekulärt land, många skulle faktiskt vilja se en mer religiös riktning.
Att inte vilja skaka hand har inget att göra med att man inte respekterar andra människor eller landet man bor i. Man kan vara en god svensk medborgare, respektera sina grannar, vara trevlig i sitt bemötande och samtidigt vara en praktiserande muslim. När ska vi svenskar sluta fokusera på oviktiga saker?
Hade vi i stället lagt energi på att bekämpa brott, hålla bättre koll på invandringen och lösa de verkliga problem vi står inför, hade samhället sett mycket bättre ut. Att sitta hemma och störa sig på småsaker löser ingenting.
Ha det gott!