• Anonym (Ateist)

Muslimska män som inte tar kvinnor i hand

Nu är det kanske inte så vanligt att man springer runt och kör handskakning med folk men låt säga att det av någon anledning uppstått en sån situation på jobbet. Det har börjat en ny person (muslimsk man) eller nåt liknande...

Hur skulle du som kvinna uppleva det om han inte skakar hand med dig?

Och om du är man som svarar... Hur skulle du se på det när personen tar dig i hand men inte dina kvinnliga kollegor?

• Svar på tråden Muslimska män som inte tar kvinnor i hand
  • Xenia
    Anonym (O) skrev 2025-01-30 03:22:06 följande:
    Religionsfrihet är bra. Likaså frihet att slippa religion, vilket borde gälla alla under 18.

Trots det så får man hålla sin religion privat och anpassa sig till yrkeslivet.
    FöDet är ytterst få extremister som vägrar ta motsatt kön i hand, det är inte det normala som muslim.
    Men ändå är dessa ytterst få tydligen ett jätteproblem för svenskar.

Alltså i hur många yrken måste man ta i hand hela tiden? Som säljare antar jag. Men behöver man det om man jobbar i verkstad eller på lager?

Förr tog läkare i hand, det har de slutat med.

Förhoppningsvis slutar fler med det; problem solved.
  • Xenia
    Anonym (O) skrev 2025-01-30 03:25:27 följande:
    Om du konstant vägrar att hälsa på alla som har ett visst kön, en viss religion eller en viss sexuell läggning så ägnar du dig åt diskriminering, ja. 
    Vem påstår att de inte hälsar öht? De kan hälsa med en bugning eller med att lägga handen på hjärtat, det duger för mig. Det är ju inte som att de vänder mig ryggen och vägrar att prata med mig.

Det räknas inte som diskriminering. På vilket sätt diskrimineras du om du inte får ta i hand, är det en särskilld förmån?
  • Xenia
    Anonym (Marie) skrev 2025-01-30 03:47:42 följande:
    Exakt så!
    Nej, det handlar om att man inte vill vara så intim med en av motsatta könet. Samma sak med en väldigt traditionellt muslimskt uppfostrad kvinna. 

Det är alltså inte bevis på att mannen ifråga ser ned på kvinnor och inte kan samarbeta med kvinnor. Ska man vara så misstänksam kan man öht inte anställa någon muslim, man eller kvinna.
  • Xenia
    ClumsySmurf skrev 2025-01-30 04:31:05 följande:
    ----

Fina flickor skackar inte hand
    De som normalt säger islamofob skulle säga patriarkala strukturer.
    Xenia skrev 2025-01-30 00:17:08 följande:
    Så om jag säger att jag inte vill duscha med och dela omklädningsrum med män, så sexualiserar jag alla män?

är det någon skillnad på handskakning och duscha nakna tillsammans?
    It is Prohibited for a Muslim Woman to Shake Hands with a Non-Mahram Man

Moreover, Al-Hafid Al-Iraqi (May Allah have mercy on him) said: "Our fellow scholars (Shafie) and others said: "It is prohibited for a man to touch any part of the non-mahram woman, such as the face. However, they have disagreed about the permissibility of looking at her face when there is no arousal of sexual desire. The prohibition of shaking hands with a non-mahram woman is greater than looking at her in case there was no necessity for that. However, in case of necessity, such as treatment, it is permissible that a male doctor treats her."

Non-mahram men refers to all the men who are lawful for the woman to marry including those temporarily forbidden in marriage (sister`s husband, paternal aunt`s husband, and maternal aunts husband).

Thus, it is forbidden for her to shake hands with the latter. And Allah the Almighty Knows Best.

aliftaa.jo/research-fatwa-english/963/It-is-Prohibited-for-a-Muslim-Woman-to-Shake-Hands-with-a-Non-Mahram-Man
    Likheten är att det i båda fallen ses som för intimt.

En man som inte vill vidröra en kvinna han varken är släkt eller gift med, han borde heller aldrig tafsa på en kvinna på jobbet.
  • Xenia
    Anonym (O) skrev 2025-01-30 05:00:23 följande:
    Då borde väl ingen muslimsk man eller kvinna åka kollektivt i rusningstrafik om det vore så hemskt att röra någon annan?
    Ändå ser jag många med tydliga muslimska symboler som gosar ihop sig med oss andra på bussen. 

Bara fundamentalister är rädda att nuddas av en annan person av motsatt kön.

Du är okej med att jobbet bjuder på fikabröd till alla förutom till muslimska kvinnor? 
    Eller handlar det enbart om fikabröd? Du skulle nog tolka in lite diskriminering bakom beslutet (jag med) att bjuda alla utom muslimska kvinnor? Du kanske skulle anmäla det till och med? Och framförallt hade du sett det som större än att bara "neka fikabröd", att det handlar om rasism och att den som bjuder hatar muslimer. 

Så varför vill du upprätthålla annan diskriminering om du tycker att det jag skrev är fel?
    Det där är ju bara konstigt. Finns ingen religion som säger att man inte får bjuda kvinnor på jobbet på fikabröd.

Ni bara hittar på i era islamofobiska fantasier.
  • Core
    Anonym (Helsingborgaren) skrev 2025-01-30 11:23:23 följande:

Jag har arbetat på flera platser där både muslimska kvinnor och män avstår från att röra vid det motsatta könet, och det har aldrig varit något problem. Särskilt efter covid har många valt att sluta skaka hand oavsett, vilket gjort det ännu mindre uppseendeväckande.

De enda som verkar ha ett problem med detta är de som alltid måste störa sig på något.

Jag har dessutom religiösa kristna i min släkt som praktiserar sin tro och har många värderingar som liknar islams.

När jag själv jobbade på café i yngre år behövde jag aldrig skaka hand med någon. Däremot var det vanligt att äldre svenska män slängde ur sig kommentarer och till och med rörde vid en utan samtycke.

Jaha, ja du menar muslimska kvinnor, då förstår jag.
    Om en kvinna oavsett religion skakade hand med en kvinnlig kollega, men inte en man, skulle hon heller inte bli respekterad i exempelvis en arbetsgrupp.

Du försöker isolera det till själva handskakningen i sig, när det inte är det frågan handlar om. Frågan är i vilka sammanhang är det ok att diskriminera vissa parter? Om jag har en tro som säger att jag inte ska skaka hand med muslimer, är det okej? Om inte, varför är ett kön mer rimligt att diskriminera på religiösa grunder? Om ja, är det ett samhälle vi vill tillbaka till, där religionen står över samhällskontraktet?

Du svarade inte mot något annat i mitt inlägg, vilket jag förstår eftersom det inte finns några rimliga svar. Sverige som på stora delar är byggd på kristna värderingar har i princip raderat sin egen religion för att det passar sig inte ihop med ett modernt välfungerande samhälle, hur är det då rimligt att islam ska få komma och ta sig rättigheten att stå över på något vis?

Det finns länder som lever kvar i det gångna, är det så viktigt att leva med gamla dogmer, välj då  leva i ett sånt land och köp nackdelarna med att leva ett liv där religion har högsta auktoritet och betydelse. Varför envist försöka forma det här landet när det redan finns anpassade alternativ? För att det är krig? Fråga dig då, varför är det krig?

Kanske i grunden för att den ene inte skakar hand med kvinnor, den andre skakar inte hand med muslimer.
  • Anonym (Helsingborgaren)
    Core skrev 2025-01-30 17:34:00 följande:
    Jaha, ja du menar muslimska kvinnor, då förstår jag.
    Om en kvinna oavsett religion skakade hand med en kvinnlig kollega, men inte en man, skulle hon heller inte bli respekterad i exempelvis en arbetsgrupp.

Du försöker isolera det till själva handskakningen i sig, när det inte är det frågan handlar om. Frågan är i vilka sammanhang är det ok att diskriminera vissa parter? Om jag har en tro som säger att jag inte ska skaka hand med muslimer, är det okej? Om inte, varför är ett kön mer rimligt att diskriminera på religiösa grunder? Om ja, är det ett samhälle vi vill tillbaka till, där religionen står över samhällskontraktet?

Du svarade inte mot något annat i mitt inlägg, vilket jag förstår eftersom det inte finns några rimliga svar. Sverige som på stora delar är byggd på kristna värderingar har i princip raderat sin egen religion för att det passar sig inte ihop med ett modernt välfungerande samhälle, hur är det då rimligt att islam ska få komma och ta sig rättigheten att stå över på något vis?

Det finns länder som lever kvar i det gångna, är det så viktigt att leva med gamla dogmer, välj då  leva i ett sånt land och köp nackdelarna med att leva ett liv där religion har högsta auktoritet och betydelse. Varför envist försöka forma det här landet när det redan finns anpassade alternativ? För att det är krig? Fråga dig då, varför är det krig?

Kanske i grunden för att den ene inte skakar hand med kvinnor, den andre skakar inte hand med muslimer.
    Här är en mer tydlig och sammanhängande omformulering:  
    "Jag har visst svarat. Men vad får dig att tro att det sekulära sättet är det bästa? Lagar, seder och regler utvecklas ständigt. Ibland kommer äldre traditioner tillbaka, ibland uppstår nya. Vad får dig att tro att ditt sätt att tänka är mer rätt eller betydelsefullt än något annat?  
    Sverige har religionsfrihet, vilket innebär att man har rätt att praktisera sin tro så länge man inte skadar någon. Så varför skulle det spela någon roll? Om handskakning nu är en så stor fråga för vissa, kanske den enklaste lösningen är att helt enkelt avstå från att skaka hand med någon alls.
  • Core
    Anonym (Helsingborgaren) skrev 2025-01-30 17:42:49 följande:
    Här är en mer tydlig och sammanhängande omformulering:  
    "Jag har visst svarat. Men vad får dig att tro att det sekulära sättet är det bästa? Lagar, seder och regler utvecklas ständigt. Ibland kommer äldre traditioner tillbaka, ibland uppstår nya. Vad får dig att tro att ditt sätt att tänka är mer rätt eller betydelsefullt än något annat?  
    Sverige har religionsfrihet, vilket innebär att man har rätt att praktisera sin tro så länge man inte skadar någon. Så varför skulle det spela någon roll? Om handskakning nu är en så stor fråga för vissa, kanske den enklaste lösningen är att helt enkelt avstå från att skaka hand med någon alls.

Du har fortfarande inte svarat, inte en enda fråga jag ställde dig i det här senaste inlägget möter du inte upp heller. 

Får mig att tro? Vad har det med saken att göra, Sverige har som land tydligt tagit riktning sedan länge, och det gav omedelbar framgång. Varför skulle vi vika oss för religiösa krafter som vill utmana det ödet? Sen har jag förklarat min retorik i tidigare inlägg, du klarar ju uppenbarligen inte av att reda ut frågan om vilka som är godtagbara att diskriminera med religiösa incitament, då står jag fast vid min ståndpunkt att det är mer rätt.

Och ska vi ändå titta på saken, även om det är sekundärt och egentligen skitsamma, så kan du ju jämföra de mest sekulariserade länderna med de religiösa i fråga om tillväxt, välfärd och rättssäkerhet så har du nog facit så det räcker. Visst, USA har tillväxt, men hur är det med de sociala klyftorna och den allmänna välfärden? 

Återigen vill jag belysa att det har noll betydelse, vi är inte ett religiöst land och vill inte tillbaka, varför inte respektera det och ställa sig i ledet, alternativt hitta ett land som faller dig bättre i smaken?

Om du inte klarar av att de besvara enkla frågeställningar och de problematiseringar jag tidigare presenterat lämnar jag här, om jag är den ende som ska möta upp argument.

• Anonym (Isabelle)
    Xenia skrev 2025-01-30 13:18:07 följande:
    Men ändå är dessa ytterst få tydligen ett jätteproblem för svenskar.

Alltså i hur många yrken måste man ta i hand hela tiden? Som säljare antar jag. Men behöver man det om man jobbar i verkstad eller på lager?

Förr tog läkare i hand, det har de slutat med.

Förhoppningsvis slutar fler med det; problem solved.
    De som har problem och hatar är outbildade människor som inte är sökande, nyfikna, självsäkra, källkritiska, öppensinnade osv. Långt ifrån alla svenskar tack och lov. Tror de  som har "problem" är lite rädda för det okända och vågar inte bekanta sig med eller lära sig om olika saker eller skilja på saker och ting. Tror de kan vara bittra, lättkränkta, osäkra eller som sagt bara rädda eller alltihop. Det blir då bekvämt att följa strömmen utan att veta varför eller om de ens håller med strömmen, läskigt att gå mot strömmen, ifrågasätta, söka.

Det reflekterar man inte över utan det känns bara tryggt. Det tråkiga är att det kan omvandlas till fientlighet och hat. Många har aldrig vart ute och rest i världen, sett olika kulturer, klimat, seder, religioner osv osv. Då är det tryggt att sippa på kaffet hemma, kika på nyheterna och bara följa den ström man uppfattar som trygg. Kan inte förstå hur jag missat dessa "vanliga" muslimer som inte skakar hand med motsatt kön. Vet såklart att det finns extrema sådana som i alla religioner men att jag missat dem🤔 skulle ändå säga att mitt nätverk är rätt så multikulturellt.

Skulle jag däremot stöta på en av dessa icke handskakande personer så skulle jag, visst tycka att det är konstigt ifall han skakar hand med 10 manliga kollegor men inte med mig. Hade han skakat hand med alla 10 och totalignorerat mig (inte hälsat), hade jag upplevt honom som sjuk i huvudet. Hade han däremot skakat hand med alla 10 och sedan gett mig ett leende och ett hej/presenterat sig, eller en hand på hjärtat och bockat som jag vet att en del muslimer gör så hade jag INTE känt mig kränkt. Herregud. Han behöver inte hålla i min hand!
  • Anonym (Helsingborgaren)
    Core skrev 2025-01-30 19:03:03 följande:

Du har fortfarande inte svarat, inte en enda fråga jag ställde dig i det här senaste inlägget möter du inte upp heller. 

Får mig att tro? Vad har det med saken att göra, Sverige har som land tydligt tagit riktning sedan länge, och det gav omedelbar framgång. Varför skulle vi vika oss för religiösa krafter som vill utmana det ödet? Sen har jag förklarat min retorik i tidigare inlägg, du klarar ju uppenbarligen inte av att reda ut frågan om vilka som är godtagbara att diskriminera med religiösa incitament, då står jag fast vid min ståndpunkt att det är mer rätt.

Och ska vi ändå titta på saken, även om det är sekundärt och egentligen skitsamma, så kan du ju jämföra de mest sekulariserade länderna med de religiösa i fråga om tillväxt, välfärd och rättssäkerhet så har du nog facit så det räcker. Visst, USA har tillväxt, men hur är det med de sociala klyftorna och den allmänna välfärden? 

Återigen vill jag belysa att det har noll betydelse, vi är inte ett religiöst land och vill inte tillbaka, varför inte respektera det och ställa sig i ledet, alternativt hitta ett land som faller dig bättre i smaken?

Om du inte klarar av att de besvara enkla frågeställningar och de problematiseringar jag tidigare presenterat lämnar jag här, om jag är den ende som ska möta upp argument.

Har du läst historia? Islamiska länder i Mellanöstern var bland de mest utvecklade i världen långt innan Europa och Amerika. Det har ingenting att göra med sekularism, utan med kunskap, forskning och innovation.  
    Många av de framsteg som lade grunden för modern vetenskap och teknologi kommer från den muslimska världen. Algebra, som vi använder dagligen i matematik och teknik, utvecklades av den muslimske matematikern Al-Khwarizmi. Sjukhus med avancerad medicinsk vård fanns i Bagdad och Kairo redan på 800-talet, och muslimska läkare som Ibn Sina (Avicenna) skrev medicinska encyklopedier som användes i Europa i hundratals år. Kamerans princip, som är grunden för all modern optik, upptäcktes av Ibn al-Haytham. Kaffet, som vi idag ser som en självklar del av vardagen, började först användas i Jemen.  Sen att det inte utvecklats så mycket idag beror mycjet på att vi (väst) invaderat dessa länder och många gånger på falska grunder och egen vinning. Sättet som fått väst att växa har många gånger varit oetisk.
    Bara för att du försöker styra samtalet genom härskartekniker och förvrängning gör det inte din poäng mer rätt. Alla svenskar håller inte med om att Sverige bör vara ett sekulärt land, många skulle faktiskt vilja se en mer religiös riktning.  
    Att inte vilja skaka hand har inget att göra med att man inte respekterar andra människor eller landet man bor i. Man kan vara en god svensk medborgare, respektera sina grannar, vara trevlig i sitt bemötande och samtidigt vara en praktiserande muslim. När ska vi svenskar sluta fokusera på oviktiga saker?  
    Hade vi i stället lagt energi på att bekämpa brott, hålla bättre koll på invandringen och lösa de verkliga problem vi står inför, hade samhället sett mycket bättre ut. Att sitta hemma och störa sig på småsaker löser ingenting.  
    Ha det gott!
Svar på tråden Muslimska män som inte tar kvinnor i hand