• Anonym (Ateist)

Muslimska män som inte tar kvinnor i hand

Nu är det kanske inte så vanligt att man springer runt och kör handskakning med folk men låt säga att det av någon anledning uppstått en sån situation på jobbet. Det har börjat en ny person (muslimsk man) eller nåt liknande...

Hur skulle du som kvinna uppleva det om han inte skakar hand med dig?

Och om du är man som svarar... Hur skulle du se på det när personen tar dig i hand men inte dina kvinnliga kollegor?

• Svar på tråden Muslimska män som inte tar kvinnor i hand
  • Xenia
    klyban skrev 2025-01-29 06:34:45 följande:

Rätt intressant att det finns de som ser detta som annat än en nedvärdering av kvinnan, och bra för det är en sed.
    Det skulle jag kalla för en systematisk nedvärdering.
    Sen är det en lågnivå nedvärdering, dock en nedvärdering.

Och gömma sig bakom att så är det och seden, varför inbillar man sig det skulle ändra något för?

Och när man tänker på det, varför skulle kvinnor ens få rösträtt, de har ju aldrig fått rösta och seden var sån.(Och då pratar vi om innan det blev rösträtt för kvinnor här.)

Just detta är ingen nedvärdering av kvinnan, eftersom det gäller för båda könen. Dvs kvinnor vägra ta män i hand med. 

Det är inte mer nedvärderande än att vi har skilda omklädningsrum för män och kvinnor. Eller du kanske påstår att det är nedvärdering av just kvinnan.

Nej, du verkar vilja att det är "nedvärdering av kvinnan" för att få nedvärdera muslimer.
  • Anonym (O)

För det första borde någon som vägrar att ta ena könet i hand aldrig anställas öht. Precis som att någon som känner sig manad att fälla krokben för det ena könet så fort man möts på jobbet inte går att ha anställd.

Hans egen dumhet förhindrar honom från att kunna jobba. Förmodligen utstuderat och planerat för att slippa kanske? Fast räknas han ens som man då om han ej kan försörja sin fru? Kanske "omöjlighet att jobba pga västliga traditioner" ger dispans om han fixar fram bidrag i sitt namn istället?

Han kanske kan använda plasthandskar på jobbet? Eller är det kanske värmen som känns igenom plasten som är den farliga🤣?
    Det ska verkligen inte gå att skylla på att man är muslim, då alla vettiga muslimer tar i hand när det förväntas.

• Anonym (O)
    Xenia skrev 2025-01-30 00:20:34 följande:
    Hur vet du att de inte respekterar kristna? Vet du vad alla muslimer tänker?

Oavsett så har vi religionsfrihet i Sverige och det ska vi vara stolta över.
    Religionsfrihet är bra. Likaså frihet att slippa religion, vilket borde gälla alla under 18.

Trots det så får man hålla sin religion privat och anpassa sig till yrkeslivet.
    Det är ytterst få extremister som vägrar ta motsatt kön i hand, det är inte det normala som muslim.
  • Anonym (O)
    Xenia skrev 2025-01-30 00:17:08 följande:
    Så om jag säger att jag inte vill duscha med och dela omklädningsrum med män, så sexualiserar jag alla män?
    Om du konstant vägrar att hälsa på alla som har ett visst kön, en viss religion eller en viss sexuell läggning så ägnar du dig åt diskriminering, ja. 
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Ateist) skrev 2025-01-28 14:09:02 följande:
    Så om personen skakar hand med dina 10 manliga kollegor och sen inte gör det med just dig för att du är kvinna så är det ok?

Man behöver ju inte vara Einstein för att fundera på hur personen ser på dig och andra kvinnor i övrigt på arbetsplatsen. Kommer personen prata med dig och ge dig lika mycket information som dom andra. Om personen sitter på nån form av makt är det säkert att han kommer behandla dig på samma sätt och ge dig samma chanser som dom andra....? Det finns ju mer än en enkel handskakning som ofta döljer sig där bakom.
    Exakt så!
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2025-01-30 00:26:09 följande:
    Just detta är ingen nedvärdering av kvinnan, eftersom det gäller för båda könen. Dvs kvinnor vägra ta män i hand med. 

Det är inte mer nedvärderande än att vi har skilda omklädningsrum för män och kvinnor. Eller du kanske påstår att det är nedvärdering av just kvinnan.

Nej, du verkar vilja att det är "nedvärdering av kvinnan" för att få nedvärdera muslimer.
    Hur mycket skulle kristna hånas om de skulle förbjuda handskakning mellan könen p.g a risk för sexuell upphetsning?

Hur många skulle påstå att det beror på kristofobi?

Fina flickor skackar inte hand
    De som normalt säger islamofob skulle säga patriarkala strukturer.
    Så om jag säger att jag inte vill duscha med och dela omklädningsrum med män, så sexualiserar jag alla män?

är det någon skillnad på handskakning och duscha nakna tillsammans?
    Shaking Hands with Women in Islam

The Islamic Concept of Modesty
    Gender Interaction in Islam

Islam places great emphasis on modesty and proper conduct between men and women. This code of conduct aims to maintain the dignity and honor of both genders and prevent inappropriate interactions. Both men and women are instructed to lower their gaze and maintain a level of decorum when interacting with each other.

Allah (SWT) says in the Quran, ?O Prophet! Tell the believing men to lower their gaze and guard their chastity. That is purer for them. Surely Allah is All-Aware of what they do. And tell the believing women to lower their gaze and guard their chastity, and not to reveal their adornments1 except what normally appears.? [24:30-31]
    [...]

The scholars do not disagree on the prohibition of shaking hands with a non-mahram woman. A non-mahram woman refers to a woman whom a man is allowed to marry if she is not currently his wife. Likewise, a non-mahram man refers to a man whom a woman is allowed to marry if he is not currently her husband.

This clarifies that there is no problem in shaking hands with mahram relatives as long as it does not lead to lust or corruption

https://islam4u.pro/blog/shaking-hands-with-women-in-islam/
    It is Prohibited for a Muslim Woman to Shake Hands with a Non-Mahram Man

Moreover, Al-Hafid Al-Iraqi (May Allah have mercy on him) said: "Our fellow scholars (Shafie) and others said: "It is prohibited for a man to touch any part of the non-mahram woman, such as the face. However, they have disagreed about the permissibility of looking at her face when there is no arousal of sexual desire. The prohibition of shaking hands with a non-mahram woman is greater than looking at her in case there was no necessity for that. However, in case of necessity, such as treatment, it is permissible that a male doctor treats her."

Non-mahram men refers to all the men who are lawful for the woman to marry including those temporarily forbidden in marriage (sister`s husband, paternal aunt`s husband, and maternal aunts husband).

Thus, it is forbidden for her to shake hands with the latter. And Allah the Almighty Knows Best.

aliftaa.jo/research-fatwa-english/963/It-is-Prohibited-for-a-Muslim-Woman-to-Shake-Hands-with-a-Non-Mahram-Man

• Anonym (O)
    Gullvivor skrev 2025-01-28 14:30:19 följande:
    Eller så behöver man inte vara Einstein för att förstå att det inte behöver handla om något mer än att fysisk kontakt med någon man inte är gift med inte är tillåtet, det gäller både muslimska kvinnor och muslimska män. 

Allting behöver inte ha med sexism eller dålig kvinnosyn att göra. Är du så desperat efter fysisk kontakt med motsatt kön så finns det tusentals andra som gärna tar din hand.
    Då borde väl ingen muslimsk man eller kvinna åka kollektivt i rusningstrafik om det vore så hemskt att röra någon annan?
    Ändå ser jag många med tydliga muslimska symboler som gosar ihop sig med oss andra på bussen. 

Bara fundamentalister är rädda att nuddas av en annan person av motsatt kön.

Du är okej med att jobbet bjuder på fikabröd till alla förutom till muslimska kvinnor? 
    Eller handlar det enbart om fikabröd? Du skulle nog tolka in lite diskriminering bakom beslutet (jag med) att bjuda alla utom muslimska kvinnor? Du kanske skulle anmäla det till och med? Och framförallt hade du sett det som större än att bara "neka fikabröd", att det handlar om rasism och att den som bjuder hatar muslimer. 

Så varför vill du upprätthålla annan diskriminering om du tycker att det jag skrev är fel?
  • Anonym (Helsingborgaren)
    ClumsySmurf skrev 2025-01-30 04:31:05 följande:
    Hur mycket skulle kristna hånas om de skulle förbjuda handskakning mellan könen p.g a risk för sexuell upphetsning?

Hur många skulle påstå att det beror på kristofobi?

Fina flickor skackar inte hand
    De som normalt säger islamofob skulle säga patriarkala strukturer.

är det någon skillnad på handskakning och duscha nakna tillsammans?
    It is Prohibited for a Muslim Woman to Shake Hands with a Non-Mahram Man

Moreover, Al-Hafid Al-Iraqi (May Allah have mercy on him) said: "Our fellow scholars (Shafie) and others said: "It is prohibited for a man to touch any part of the non-mahram woman, such as the face. However, they have disagreed about the permissibility of looking at her face when there is no arousal of sexual desire. The prohibition of shaking hands with a non-mahram woman is greater than looking at her in case there was no necessity for that. However, in case of necessity, such as treatment, it is permissible that a male doctor treats her."

Non-mahram men refers to all the men who are lawful for the woman to marry including those temporarily forbidden in marriage (sister`s husband, paternal aunt`s husband, and maternal aunts husband).

Thus, it is forbidden for her to shake hands with the latter. And Allah the Almighty Knows Best.

aliftaa.jo/research-fatwa-english/963/It-is-Prohibited-for-a-Muslim-Woman-to-Shake-Hands-with-a-Non-Mahram-Man

Det handlar inte om sexuell upphetsning. Inom islam är det förbjudet för både män och kvinnor att skaka hand med eller röra vid det motsatta könet. Och ja, det hade inte stört mig, eftersom jag förstår att det är av religiösa skäl. På mitt jobb finns det kvinnor som avstår från att skaka hand med män, och ingen bryr sig det minsta om det.

Jag kan även hålla med om att det kan vara enklast att helt undvika handskakningar för att minimera risken att uppröra någon. Något som, vad jag har förstått, redan är en vanlig praxis bland många muslimer.

• Gullvivor
    Anonym (O) skrev 2025-01-30 05:00:23 följande:
    Då borde väl ingen muslimsk man eller kvinna åka kollektivt i rusningstrafik om det vore så hemskt att röra någon annan?
    Ändå ser jag många med tydliga muslimska symboler som gosar ihop sig med oss andra på bussen. 

Bara fundamentalister är rädda att nuddas av en annan person av motsatt kön.

Du är okej med att jobbet bjuder på fikabröd till alla förutom till muslimska kvinnor? 
    Eller handlar det enbart om fikabröd? Du skulle nog tolka in lite diskriminering bakom beslutet (jag med) att bjuda alla utom muslimska kvinnor? Du kanske skulle anmäla det till och med? Och framförallt hade du sett det som större än att bara "neka fikabröd", att det handlar om rasism och att den som bjuder hatar muslimer. 

Så varför vill du upprätthålla annan diskriminering om du tycker att det jag skrev är fel?
    På vilket sätt rör man någon annan när man åker kollektivt? Märker du dessutom inte skillnaden mellan att råka röra någon och att aktivt välja att ta på någon av motsatt kön? Det handlar liksom inte om "euw, tjej/killbaciller" för att man råkar röra någon av motsatt kön utan att det inte är något man aktivt gör. 

Fundamentalism är ett ord som beskriver en del kristna, inte muslimer. Men jag antar att du använder det som synonym och egentligen tänker på islamism? Isåfall nej, man är inte islamist för att man väljer att praktisera sin religion. Problemet här är inte muslimer som praktiserar sin tro, utan icke-troende som tror att definitionen av en vanlig muslim är en person som är lika mycket muslim som svenskar idag är kristna, medan minsta praktiserande av Islam anses vara "extremism", "fundamentalism" och "islamism". 

Jag förstår öht inte hur ditt exempel ens är jämförbart med att tvingas skaka hand med någon av motsatt kön.
  • Core

Jag hade inte skakat hand med en man som inte kunde göra det med mina kvinnliga kollegor. Jag undrar om det hade bedömts vara diskriminering?

Svar på tråden Muslimska män som inte tar kvinnor i hand