• Anonym (Ateist)

Muslimska män som inte tar kvinnor i hand

Nu är det kanske inte så vanligt att man springer runt och kör handskakning med folk men låt säga att det av någon anledning uppstått en sån situation på jobbet. Det har börjat en ny person (muslimsk man) eller nåt liknande...

Hur skulle du som kvinna uppleva det om han inte skakar hand med dig?

Och om du är man som svarar... Hur skulle du se på det när personen tar dig i hand men inte dina kvinnliga kollegor?

• Svar på tråden Muslimska män som inte tar kvinnor i hand
  • mammabitch

Åh gud vad skönt, åtminstone en man som jag inte behöver förklara för varför jag inte vill ha en kram eller vänskaplig klapp på armen.....

Det finns anfdra sätt att hälsa på ett respektfullt sätt än fysisk beröring och de har ju blivit vanligare nu efter pandemin, många väljer nbort beröring av andra skäl än religiösa.

Sen inom vården där jag arbetar så behöver förstås alla anställda kunna utföra alla arbetsuppfifter, även dem som innebär beröring personer av motsatt kön, men har faktikt aldrig uppkevt att det har varit ett problem, det är nog i så fall patienter som önskar hjälp med dusch etc från personer av samma kön. Handlar ibland om religion  men oftast om tråkiga erfarenheter tidigare i livet., vi brukar oavsett respektera det om det är möjligt.

Jag har varit i ett flertal muslimska länder (nej, inte Iran eller Saudiarabien) utan att använda hijab  eller andra religiösa attribut" Jag kan inte varför en person med annat utsprung inte skulle kunna följa sin tro eller iniktning - så länge svensk lag följs och personen respekterar att omgivningen inte har samma livsåskådning. 

• Core
    Anonym (Helsingborgaren) skrev 2025-01-30 07:44:43 följande:

Det handlar inte om sexuell upphetsning. Inom islam är det förbjudet för både män och kvinnor att skaka hand med eller röra vid det motsatta könet. Och ja, det hade inte stört mig, eftersom jag förstår att det är av religiösa skäl. På mitt jobb finns det kvinnor som avstår från att skaka hand med män, och ingen bryr sig det minsta om det.

Jag kan även hålla med om att det kan vara enklast att helt undvika handskakningar för att minimera risken att uppröra någon. Något som, vad jag har förstått, redan är en vanlig praxis bland många muslimer.

Man kan verkligen undra vart du jobbar, om det är ett kafé som bedriver daglig verksamhet eller liknande, för jag träffar nya män och kvinnor dagligen i mitt yrke, jag har aldrig träffat någon som vägrar skaka hand.

Problemet är grundsynen en del religioner har på kvinnor, inte handskakningen i sig. Det är en stor del till varför kristendomens dogmer i princip blivit borttvättade ur det svenska samhället, och kristendomen är döende. Varför skulle då helt plötsligt islam få ta den platsen i det samhälle där det inte passar in eller är önskvärt?

Jag är tyst religiös skulle jag säga, jag är nog den sista folk skulle tro har ett sånt intresse. Jag åker på en del seminarier om non duality och läser dagligen om det, har mediterat efter den läran i snart tio år. Och det finns hundratals andra sätt att se på världen ur ett spirituellt perspektiv.

Hur tror du det skulle se ut i Sverige om alla började bryta samhällskontraktet och bete sig hur man vill baserat vad man tror på? Ungefär som i Mellanöstern, som många muslimer flyr just på grund av att religion är det som placeras i första rummet, där kan ingen komma överens och vi kan aldrig utgå från en gemensam utgångspunkt.

Samverka som människa, tro och ritualer har ingen plats i den ytliga delen av livet.

• ClumsySmurf
    Anonym (Helsingborgaren) skrev 2025-01-30 07:44:43 följande:

Det handlar inte om sexuell upphetsning. Inom islam är det förbjudet för både män och kvinnor att skaka hand med eller röra vid det motsatta könet. Och ja, det hade inte stört mig, eftersom jag förstår att det är av religiösa skäl. På mitt jobb finns det kvinnor som avstår från att skaka hand med män, och ingen bryr sig det minsta om det.

Jag kan även hålla med om att det kan vara enklast att helt undvika handskakningar för att minimera risken att uppröra någon. Något som, vad jag har förstått, redan är en vanlig praxis bland många muslimer.

nu hänger jag inte med
    du citerar ett inlägg som förklarar varför det är förbjudet och förklarar att det är förbjudet men inte varför, bara att det inte handlar om sexuell upphetsning

Vad betyder detta:

Modesty, chastity, lust or corruption
    However, they have disagreed about the permissibility of looking at her face when there is no arousal of sexual desire

Shaking Hands with Women: An Islamic Perspective

Firstly, it is prohibited to shake hands with a woman if there is fear of provoking sexual desire or enjoyment on the part of either one of them or if there is fear of temptation

https://fiqh.islamonline.net/en/shaking-hands-with-women-an-islamic-perspective/
  • Anonym (Isabelle)
    Anonym (Ateist) skrev 2025-01-28 13:42:31 följande:
    Så trots att handskakning är ett vedertaget hälsningssätt i Sverige så är det ok att särbehandla mellan kvinnor och män? Är det inte så fall ok att min hälsningsgest mot just män är att ge dom fingret eller klappa dom på huvudet i enlighet med min privata sagobok och tro?
    Jag har min egen tro, är alltså inte ateist men tillhör inte någon av världsreligionerna. Personligen så respekterar jag alla människors tro och religiösa förbindelser. Om de enligt deras religion inte får göra det ena eller det andra bryr jag mig inte om. Oavsett var i världen jag skulle befinna mig. Skiter i om vi är i just sverige. Sedan skulle jag inte öppet kalla deras tro för sagoböcker även om jag inom mig kan tycka det. Respektlöst och visar på omogenhet.

Vad gäller skaka hand kan jag tycka att man då som den troende muslimen hellre avstår från att skaka några händer för att inte uppfattas som oförskämd. Men alla väljer om man vill skaka hand eller inte. Vill också tillägga att jag har flera muslimska kollegor, både män och kvinnor som inte har några som helst problem med att skaka hand eller bete sig precis som alla andra.

Det du beskriver låter som någon mer strängt religiös person, vilka finns i alla religioner och kan upplevas som extrema. Men jag har aldrig stött på vare sig en extrem kristen, jude eller muslim till den där graden på min arbetsplats.
  • Anonym (Isabelle)

Ifall deras extrema version av tro skulle skapa problem och fara är en helt annan femma.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Kicki) skrev 2025-01-29 13:38:55 följande:
    Här i Sverige har kristendomen alltid varit den största religionen. Men muslimer anser att vi är "otrogna och orena". Hur mycket respekt visar de då för det land som de har fått komma till? Varför ska vi ta hänsyn till deras religion om de inte respekterar våran?
    Du vet väl att väldigt många religioner tror att deras är "den enda rätta", även kristna? T.ex. de inom LDS, eller mormonerna, lär sig ju att deras religion är sanning och många lär sig även att man inte kan vara lycklig på riktigt om man inte är LDS.

Och alltså, argumentet att vi inte ska behöva visa hänsyn om inte "dom" gör det, är så fruktansvärt jävla barnsligt. Herregud. Är du fem år gammal? Om vi i Sverige tycker att vi är så otroligt bra och jämställda får vi ju faktiskt visa det? Var ett exempel på hur du tycker världen ska vara och hur man ska behandla andra istället för att bete dig illa för att du blev kränkt över nån skitsak. 
  • Anonym (Helsingborgaren)
    Core skrev 2025-01-30 08:47:28 följande:

Man kan verkligen undra vart du jobbar, om det är ett kafé som bedriver daglig verksamhet eller liknande, för jag träffar nya män och kvinnor dagligen i mitt yrke, jag har aldrig träffat någon som vägrar skaka hand.

Problemet är grundsynen en del religioner har på kvinnor, inte handskakningen i sig. Det är en stor del till varför kristendomens dogmer i princip blivit borttvättade ur det svenska samhället, och kristendomen är döende. Varför skulle då helt plötsligt islam få ta den platsen i det samhälle där det inte passar in eller är önskvärt?

Jag är tyst religiös skulle jag säga, jag är nog den sista folk skulle tro har ett sånt intresse. Jag åker på en del seminarier om non duality och läser dagligen om det, har mediterat efter den läran i snart tio år. Och det finns hundratals andra sätt att se på världen ur ett spirituellt perspektiv.

Hur tror du det skulle se ut i Sverige om alla började bryta samhällskontraktet och bete sig hur man vill baserat vad man tror på? Ungefär som i Mellanöstern, som många muslimer flyr just på grund av att religion är det som placeras i första rummet, där kan ingen komma överens och vi kan aldrig utgå från en gemensam utgångspunkt.

Samverka som människa, tro och ritualer har ingen plats i den ytliga delen av livet.

Jag har arbetat på flera platser där både muslimska kvinnor och män avstår från att röra vid det motsatta könet, och det har aldrig varit något problem. Särskilt efter covid har många valt att sluta skaka hand oavsett, vilket gjort det ännu mindre uppseendeväckande.

De enda som verkar ha ett problem med detta är de som alltid måste störa sig på något.

Jag har dessutom religiösa kristna i min släkt som praktiserar sin tro och har många värderingar som liknar islams.

När jag själv jobbade på café i yngre år behövde jag aldrig skaka hand med någon. Däremot var det vanligt att äldre svenska män slängde ur sig kommentarer och till och med rörde vid en utan samtycke.

• Anonym (Helsingborgaren)
    ClumsySmurf skrev 2025-01-30 08:54:00 följande:
    nu hänger jag inte med
    du citerar ett inlägg som förklarar varför det är förbjudet och förklarar att det är förbjudet men inte varför, bara att det inte handlar om sexuell upphetsning

Vad betyder detta:

Modesty, chastity, lust or corruption
    However, they have disagreed about the permissibility of looking at her face when there is no arousal of sexual desire
    Shaking Hands with Women: An Islamic Perspective

Firstly, it is prohibited to shake hands with a woman if there is fear of provoking sexual desire or enjoyment on the part of either one of them or if there is fear of temptation

https://fiqh.islamonline.net/en/shaking-hands-with-women-an-islamic-perspective/

Ja, i grund och botten handlar det om att minimera risken för att sådana situationer ska uppstå, precis som i Bibeln och Toran. Men enligt majoriteten av de muslimska lärda gäller dessa regler oavsett om det finns en sexuell attraktion eller inte. Jag har själv undersökt detta genom trovärdiga källor, inte bara genom en snabb googling, eftersom jag ville förstå det ordentligt.

Jag skulle rekommendera att sluta irritera dig över sådana små och oväsentliga saker och istället lägga energi på något mer meningsfullt. Att frivilligt välja att störa sig på detta tyder antingen på att man har för lite att göra i livet eller att man oavsett vad alltid kommer att störa sig på muslimer, oavsett hur de uppför sig.

• Anonym (M)
    Anonym (siri) skrev 2025-01-29 14:10:51 följande:
    Men det kan ju vara finska eller norska eller danska som förstaspråk...är du slow eller... 
    Invandrad kan även vara invandrad vid 2 års ålder, varpå man pratar flytande svenska. 

Wake up. 
    Vad menar du att det har för betydelse om det är finska norska eller danska? Varför påpekar du detta för mig? Förstår inte vad du invänder emot riktigt.
  • Anonym (M)
    Xenia skrev 2025-01-30 00:12:30 följande:
    Känslan beror förstås hur man uppfostrats, och uppfostran i sin tur beror på  tolkningen av religionen.

Alla muslimer beter sig inte likadant. Men har man från barndomen lärt sig att man inte skakar hand med personer av motsatt kön och att man öht undviker attt vidröra dem, då känns det helt fel att göra det även som vuxen. Precis som judar och muslimer har lärt sig att fläskkött är helt fel att äta.

Ibland känns det som att försöka undervisa trotsiga barn. Man får förklara de enklaste saker, och ändå förstår de inte, för att de inte vill förstå. 
    Eller så känner man inte alls så utan gör det av princip. Behöver inte alls handla om känslor.
Svar på tråden Muslimska män som inte tar kvinnor i hand