Anonym (Helsingborgaren) skrev 2025-01-30 07:44:43 följande:
Det handlar inte om sexuell upphetsning. Inom islam är det förbjudet för både män och kvinnor att skaka hand med eller röra vid det motsatta könet. Och ja, det hade inte stört mig, eftersom jag förstår att det är av religiösa skäl. På mitt jobb finns det kvinnor som avstår från att skaka hand med män, och ingen bryr sig det minsta om det.
Jag kan även hålla med om att det kan vara enklast att helt undvika handskakningar för att minimera risken att uppröra någon. Något som, vad jag har förstått, redan är en vanlig praxis bland många muslimer.
Man kan verkligen undra vart du jobbar, om det är ett kafé som bedriver daglig verksamhet eller liknande, för jag träffar nya män och kvinnor dagligen i mitt yrke, jag har aldrig träffat någon som vägrar skaka hand.
Problemet är grundsynen en del religioner har på kvinnor, inte handskakningen i sig. Det är en stor del till varför kristendomens dogmer i princip blivit borttvättade ur det svenska samhället, och kristendomen är döende. Varför skulle då helt plötsligt islam få ta den platsen i det samhälle där det inte passar in eller är önskvärt?
Jag är tyst religiös skulle jag säga, jag är nog den sista folk skulle tro har ett sånt intresse. Jag åker på en del seminarier om non duality och läser dagligen om det, har mediterat efter den läran i snart tio år. Och det finns hundratals andra sätt att se på världen ur ett spirituellt perspektiv.
Hur tror du det skulle se ut i Sverige om alla började bryta samhällskontraktet och bete sig hur man vill baserat vad man tror på? Ungefär som i Mellanöstern, som många muslimer flyr just på grund av att religion är det som placeras i första rummet, där kan ingen komma överens och vi kan aldrig utgå från en gemensam utgångspunkt.
Samverka som människa, tro och ritualer har ingen plats i den ytliga delen av livet.