• Anonym (Ateist)

Muslimska män som inte tar kvinnor i hand

Nu är det kanske inte så vanligt att man springer runt och kör handskakning med folk men låt säga att det av någon anledning uppstått en sån situation på jobbet. Det har börjat en ny person (muslimsk man) eller nåt liknande...

Hur skulle du som kvinna uppleva det om han inte skakar hand med dig?

Och om du är man som svarar... Hur skulle du se på det när personen tar dig i hand men inte dina kvinnliga kollegor?

• Svar på tråden Muslimska män som inte tar kvinnor i hand
  • Xenia
    Deacon skrev 2025-01-28 18:06:46 följande:

Man tar givetvis seden dit man kommer och (i det här fallet) hälsar med handskakning. Nedvärdering av kvinnor i religionens namn (eller oavsett anledning) är inte ok i min värld. 

Suck, det är ingen nedvärdering. Varför vill en del av er misstolka till det värsta?

Rubriken är dessutom missvisande, det borde stå "Muslimer som inte tar personer av motsatt kön i hand".

Det handlar om att det känns för intimt att göra så, är det verkligen så svårt att förstå?
  • Anonym (Ylva)
    EpicF skrev 2025-01-29 01:11:38 följande:
    Ta seden dit man kommer? Ja du, svenskar är nog väldigt dåliga på det. 

Hur ofta tror du svenska kvinnor bär hjiab när de besöker muslimska länder? Eller följer Kosher-regler i ex Israel? Eller inte äta kött på fredagar när man besöker länder med den katolska tron? Inte arbetar på söndagar, enligt den kristna tron (som vi har i bla Sverige)? Eller att inte skräpa ner och spotta på gator eller röka på offentliga ställen i Singapore?

Finns massa seder och bruk som svenskar inte följer när de reser utomlands. Så att ta "seden dit man kommer" är bara rent skitsnack. 
    Prova att åka till Iran som kvinna utan slöja? 

Däremot tycker jag inte man behöver ta seden dit man kommer utifrån handskakning. Men man kan justera detta utifrån sociala normer. Skaka inte hand med män och kvinnor är en bra anpassning. 
  • EpicF
    Anonym (Ateist) skrev 2025-01-28 15:38:27 följande:
    Vanliga män som ser ner på kvinnor visar det i alla fall mest troligt inte lika handgripligt.

Jag har jobbat väldigt nära en kvinna som är muslim samt att jag tränar i ett gäng där flera är muslimer (kvinnor). Där märker man inte av det alls förutom att dom som tränar när dom kör självsvält är likbleka och inte presterar lika bra som vanligt just då. Ingen av dom skyler håret eller nåt sånt så man kan inte se på dom att dom är muslimer.
    Då är det rätt liberala muslimer. 

Känner också en del muslimer, både liberala och praktiserande. 
  • Anonym (M)
    Xenia skrev 2025-01-29 01:12:49 följande:
    Suck, det är ingen nedvärdering. Varför vill en del av er misstolka till det värsta?

Rubriken är dessutom missvisande, det borde stå "Muslimer som inte tar personer av motsatt kön i hand".

Det handlar om att det känns för intimt att göra så, är det verkligen så svårt att förstå?
    Så de muslimer som inte känner så kan ta i hand med motsatt kön? Det här med handskaket beror på vad personen har för känsla och inte vilken religion den har?
  • EpicF
    Anonym (Ylva) skrev 2025-01-29 01:14:33 följande:
    Prova att åka till Iran som kvinna utan slöja? 

Däremot tycker jag inte man behöver ta seden dit man kommer utifrån handskakning. Men man kan justera detta utifrån sociala normer. Skaka inte hand med män och kvinnor är en bra anpassning. 
    Det fungerade alldeles utmärkt. Har varit i många muslimska länder och ändå gången jag burit hjiab är när jag besökt moskéer. Aldrig annars. 

Däremot så respekterar jag deras relgion och deras kulturer, och tar gärna del av de kulturer som finns.
  • Hugful80
    Ta seden dit man kommer? Ja du, svenskar är nog väldigt dåliga på det. 

Är de? Källa?

Hur ofta tror du svenska kvinnor bär hjiab när de besöker muslimska länder?

Ganska ofta, eller iaf täcker håret någotsånär i de mer ortodoxa länderna.

Eller följer Kosher-regler i ex Israel?

Tror att det är svårt att hitta skinka till mackan just där.

Eller inte äta kött på fredagar när man besöker länder med den katolska tron?

Fast nu tänker du på att man brukade fasta varje fredag men nu bara gör det två gånger per år?

Inte arbetar på söndagar, enligt den kristna tron (som vi har i bla Sverige)?

Det har vi inte. Sverige är sekulariserat där stat och religion är åtskilt.

Eller att inte skräpa ner och spotta på gator eller röka på offentliga ställen i Singapore?

Fast det är väl lagstadgat och har inget med varken kultur eller religion att göra?

Så att ta "seden dit man kommer" är bara rent skitsnack. 

Mjaaa. Det är det ju inte. Sverige är som sagt sekulariserat och om jag visar hövlighet som kvinna och sträcker ut min hand för att en person jag möter ska ta den, varför ska en religion som inte hör hemma i Sverige (religion öht hör inte hemma någonstans 2025) ha tolkningsföreträde? Står mottagaren och dennes religion som jag inte tror på högre i kurs än mina åsikter, känslor och värderingar?

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Hugful80
    EpicF skrev 2025-01-29 00:46:52 följande:

Skulle inte brytt mig ett dugg, men så respekterar och accepterar jag också andra länder olika kulturer. 

Men inte att de respekterar din?
  • EpicF
    Hugful80 skrev 2025-01-29 01:26:10 följande:

Eller att inte skräpa ner och spotta på gator eller röka på offentliga ställen i Singapore?

Fast det är väl lagstadgat och har inget med varken kultur eller religion att göra?

Det tillhör också landets kultur. 

Är de? Källa?

Bara ta en titt på svenska utomlands.... 

Ganska ofta, eller iaf täcker håret någotsånär i de mer ortodoxa länderna.

Eller följer Kosher-regler i ex Israel?

Få svenska kvinnor gör det. Om de inte ska besöka ex moskéer eller andra kyrkor där man bör/ska täcka axlar, ben och/eller dölja hårer. 

Tror att det är svårt att hitta skinka till mackan just där.

Så det tror du? Har du varit i Israel? 

Skinka finns, eftersom det är helt tillåtet äta så länge det är slaktat på ett speciellt religiöst sätr. Vilket är vad kohser är. 

Eller inte äta kött på fredagar när man besöker länder med den katolska tron?

Fast nu tänker du på att man brukade fasta varje fredag men nu bara gör det två gånger per år?

Fasta? Tror du att fasta innebär att inte äta kött? 🤔

Inte arbetar på söndagar, enligt den kristna tron (som vi har i bla Sverige)?

Det har vi inte. Sverige är sekulariserat där stat och religion är åtskilt.

Ja, vi följer inte den kristna tron eftersom många av oss arbetar på söndagar istället för att vila. Det har dock inget att göra med staten, utan beror helt enkelt på att många (även kristna) inte utövar den kristna regeln. 
  • EpicF
    Hugful80 skrev 2025-01-29 01:34:15 följande:
    Men inte att de respekterar din?
    Jag har ingen religiös tro. 

Men även om jag hade haft en så är jag rätt säker på att den respekteras, även om inte muslimska män handhälsar på kvinnor. 
  • Hugful80
    EpicF skrev 2025-01-29 01:40:18 följande:
    Jag har ingen religiös tro. 

Men även om jag hade haft en så är jag rätt säker på att den respekteras, även om inte muslimska män handhälsar på kvinnor. 
    Varför ska en religös tro respekteras över din ickereligiösa tro?
Svar på tråden Muslimska män som inte tar kvinnor i hand