Vad ska underhållet eg täcka?
Hej
Jag ville bara höra mig för med en sak gällande underhållsbidrag. Anledningen är att jag börjar tro att mitt ex inte använder pengarna korrekt
Vi har varit separerade 2 år typ, men det är fortfarande rätt nytt med just underhållet.
Tidigare fick hon pengar direkt av mig, då ofta mer än det jag nu betalar till fk, men hon ville ha det såhär, så då gick jag med på det.
Jag undrar bla. hur mycket kläder det är rimligt att mitt barn själv ska köpa för pengar han fått i tex födelsedagspresent och julklapp.
Känns ju inte superkul att pengarna jag sticker till honom ibland, för att kunna hitta på något kul, ska läggas på att han ska köpa kläder.
Jag undrar även kring barns idrottsaktiviteter , där om det också ska ingå. Då ett gymkort på ca 300.-, om det är orimligt.
Förr betalade jag allt kring det. Allt från dyra fotbollsskor till medlemsavgifter och kupper och körandet osv vilket blir mycket mer än ett träningskort.
Samma undran kring veckopeng, det ska väl också ingå i det. Anledningen att jag undrar är bla att mitt ex verkar bakat ihop lite väl mycket här. Jag har försökt fråga min son lite försiktigt (utan att han ska hamna i kläm) och det verkar som hon ger gymkortet i fickpeng.
Personligen anser jag att det är givet att det även måste finnas fickpengar. Att kunna köpa lite snask eller åka med vännerna till stan eller vad det nu kan vara.
Och kanske framförallt sp anser jag nog att det är ett föräldraansvar att betala hans valda idrottsaktivitet (just nu gymkort istället för fotboll)
Det känns som det är sonen som får betala priset här. Såväl att han får göra mindre plus att han själv ska bekosta mer, men för pengar han inte får.
Så med vetskapen att han köper kläder själv för de pengar han väl får, och eftersom gymkortet är det han får i fickpeng osv, plus att jag vet att hon inte är den mest ansvarsfulla när det gäller pengar så skulle jag vilja få lite klarhet kring det.
Jag hade ju helst velat slippa behöva dra igång någon process eller så, och det kanske är jag som överdriver, så det var därför jag tänkte detta som ett steg ett.
// tack på förhand 🙏