• Anonym (Undrande)

Vad ska underhållet eg täcka?

Hej 
    Jag ville bara höra mig för med en sak gällande underhållsbidrag. Anledningen är att jag börjar tro att mitt ex inte använder pengarna korrekt

Vi har varit separerade 2 år typ, men det är fortfarande rätt nytt med just underhållet. 

Tidigare fick hon pengar direkt av mig, då ofta mer än det jag nu betalar till fk, men hon ville ha det såhär, så då gick jag med på det. 

Jag undrar bla. hur mycket kläder det är rimligt att mitt barn själv ska köpa för pengar han fått i tex födelsedagspresent och julklapp. 

Känns ju inte superkul att pengarna jag sticker till honom ibland, för att kunna hitta på något kul, ska läggas på att han ska köpa kläder. 

Jag undrar även kring barns idrottsaktiviteter , där om det också ska ingå. Då ett gymkort på ca 300.-, om det är orimligt. 
    Förr betalade jag allt kring det. Allt från dyra fotbollsskor till medlemsavgifter och kupper och körandet osv vilket blir mycket mer än ett träningskort. 

Samma undran kring veckopeng, det ska väl också ingå i det. Anledningen att jag undrar är bla att mitt ex verkar bakat ihop lite väl mycket här. Jag har försökt fråga min son lite försiktigt (utan att han ska hamna i kläm) och det verkar som hon ger gymkortet i fickpeng. 

Personligen anser jag att det är givet att det även måste finnas fickpengar. Att kunna köpa lite snask eller åka med vännerna till stan eller vad det nu kan vara. 

Och kanske framförallt sp anser jag nog att det är ett föräldraansvar att betala hans valda idrottsaktivitet (just nu gymkort istället för fotboll)

Det känns som det är sonen som får betala priset här. Såväl att han får göra mindre plus att han själv ska bekosta mer, men för pengar han inte får. 
    Så med vetskapen att han köper kläder själv för de pengar han väl får, och eftersom gymkortet är det han får i fickpeng osv, plus att jag vet att hon inte är den mest ansvarsfulla när det gäller pengar så skulle jag vilja få lite klarhet kring det. 
    Jag hade ju helst velat slippa behöva dra igång någon process eller så, och det kanske är jag som överdriver, så det var därför jag tänkte detta som ett steg ett.

// tack på förhand 🙏

• Svar på tråden Vad ska underhållet eg täcka?
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-05 21:29:23 följande:

Givetvis kan det komma saker som gör att vi båda behöver lägga mer, men det ska ju också vara när hon använder upp pengarna som finns på honom. 

Men när han alltid kommer och frågar mig om saker och jag frågar om han pratat med sin mamma om det och han bara säger att nä hon tyckte jag skulle prata med dig. 

Så även fast hon har såväl underhåll som barnbidrag så varje gång ett behov uppstår så skickar hon honom till mig. 

och obs, jag har inga som helst problem att se till att han får mer om det behövs, men det ska ju vara på lika villkor. Och eftersom sonen flaggar för saker som tyder på att hon inte sköter det så behöver jag såklart försöka ta reda på vad som är rätt och rimligt. Och det är ju därför jag frågade här. 

Jag är inte intresserad av att blottlägga hela våra liv för att jag frågar lite om underhåll. 

Men när det finns lägen där hon ignorerar hans behov av vård för att hon inte har lust med det och min son samtidigt gärna vill slippa av rädsla för vad det kan visa så blir det ju svårt. Hon struntar i det och jag försöker få igenom det för att han ska få hjälp. Men sålänge hon låter honom komma undan med allt från skola till socmöten och vårdbesök så kommer jag givetvis ha åsikter om hennes beteende. 

Vore det inte märkligare om jag sket i vilket?

Det räcker inte med åsikter. Du måste ju agera om det är så att din son far illa och att hans mamma inte tillgodoser hans intressen och välmående. Fokusera på detta istället för hur ditt ex sköter ekonomin. 
  • Anonym (Divorced)

Självklart så väljer du TS att beskriva de delar som du känner dig bekväm med. Det bestämmer ju inte vi andra här i tråden...

Det låter ju bra att du och exet är "klara med varandra". Att du struntar i hennes liv och leverne, och att ditt fokus är ert gemensamma barn.

Men samtidigt så släpper du ju lite information här och där som gör att man undrar lite.

Hur gammal är din son, ungefär? För mig så har det absolut en betydelse i detta med pengar i sak, vad pengar går till, hur mycket etc. Samt möjligheterna för att även kunna ha en dialog direkt med sitt barn, kring pengar, vad det går till etc.

Jag struntar i er set-up med att köra underhållet via fk.se. Om det handlade om att kunna söka bostadsbidrag. Bidrag söker man, antingen får man det eller så får man det inte. Inte mer med det.

Men någonstans så skaver det i mig... Det låter ju nästan mer som att det är "vård och omsorg" som du undrar mer kring. Skola, socmöten (!?), vårdbesök.

Socmöten. Vad handlar det om? Är det något som bara er son går på, måste gå på. Eller inkluderar det även er som vårdnadshavare? (Troligtvis). Kommer dina frågor (kring underhåll) upp även vid dessa möten?

Som sagt det är upp till dig att dela information.

• Anonym (Undrande)

Gäller en tonåring. 

Och nej, det är inte så att jag fokuserar mer på det ekonomiska än andra delar, det är bara det att det är just gällande de delarna jag kände att jag ville höra andras åsikter om. För som sagt, många bäckar små. Och bara 1 av problemen kanske faktiskt inte räcker att ta upp för att kunna ta det vidare och faktiskt komma någonvart. 

Ärligt så tror jag det varit bättre om han var hos mig istället, men som sagt så är han där mest, just för att ha kommer undan med massa saker där. 

Kan tillägga också att min info inte enbart kommer från sonen, och att jag är fullt medveten om det. 

Kan tillägga att det ej finns några krav att gymkortet är mot att göra sysslor eller så. 

Min enda anledning att ens skriva här var för att höra mig för, för att de om det är jag som är orimlig som tycker tex att sonen ska kunna få såväl fickpengar som fritidsaktivite osv
    Absolut inte mitt enda fokus, utan enbart det enda jag kände att jag ville höra lite andras åsikter om

• Anonym (K)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-05 21:32:58 följande:

Det är ju nästa steg här, men vill fortfarande veta andras åsikter om de olika punkterna jag tog upp. 

Tex det om det är rimligt att han ska få gymkort istället för fickpeng, framförallt eftersom vi alltid betalat idrottsaktiviteter innan för honom. Men nu ska han göra det själv + att han slutat få fickpeng. 

Pratar du tillräckligt med mamman för att veta att det stämmer att han inte får fickpeng? Tonåringar behöver alltid pengar och även välartade tonåringar kan tänja på sanningen. 

För mig har det varit första steget att göra budget och gå igenom utgifter, annars gissar man ju bara. Vissa bitar av budgeten behöver även sonen vara med på att diskutera. 

• Anonym (K)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-06 09:07:14 följande:

Gäller en tonåring. 

Och nej, det är inte så att jag fokuserar mer på det ekonomiska än andra delar, det är bara det att det är just gällande de delarna jag kände att jag ville höra andras åsikter om. För som sagt, många bäckar små. Och bara 1 av problemen kanske faktiskt inte räcker att ta upp för att kunna ta det vidare och faktiskt komma någonvart. 

Ärligt så tror jag det varit bättre om han var hos mig istället, men som sagt så är han där mest, just för att ha kommer undan med massa saker där. 

Kan tillägga också att min info inte enbart kommer från sonen, och att jag är fullt medveten om det. 

Kan tillägga att det ej finns några krav att gymkortet är mot att göra sysslor eller så. 

Min enda anledning att ens skriva här var för att höra mig för, för att de om det är jag som är orimlig som tycker tex att sonen ska kunna få såväl fickpengar som fritidsaktivite osv
    Absolut inte mitt enda fokus, utan enbart det enda jag kände att jag ville höra lite andras åsikter om

Ok så du har stämt av med mamman. Om ni har råd är det rimligt att han får fickpengar att spendera fritt. Känner dock en kille som inte får fickpengar, han får jobba utanför hemmet för att få pengar. Föräldrarna skulle gott och väl ha råd att ge honom pengar men de vill att han ska kämpa för det. 
  • Anonym (Divorced)

Okey. Tonåring. Förvisso ett brett spann... Cool

Fickpengar återkommer i dina inlägg. Det kan nog te sig väldigt olika, i olika familjer. Somliga barn/tonåringar har säkerligen månadspeng/fickpeng. Somliga kanske får det utifrån att det kommer med en del motprestationer (städa sitt rum, hjälpa till hemma etc). Andra kanske bara "får det"... Somliga kanske inte får något alls (!).

Finns ju i sak inget som säger att "underhållsbidraget" skall täcka en ev månadspeng, i sak.

Samma gäller ju även barnbidrag, som sedan omvandlas till studiebidrag vid 16års ålder. Där finns det säkerligen också olika sätt att hantera det på, i olika familjer. Från 16års ålder, studiebidrag, så är det säkerligen många ungdomar som får ta hand om  bidraget själva (då kanske månadspengen ryker!). Kanske då också med förmaningar kring vad "studiebidraget" skall gå till för slags "utgifter", vilket kan inkludera diverse klädesplagg exempelvis... somliga ungdomar kanske då får ta ett större ansvar för sina egna "kostnader/utgifter" utifrån att de faktiskt får ta hand om sitt studiebidrag...

Kläder. Mmm, det blir också kanske i viss mån annorlunda när vi pratar "tonåring". Speciellt i jmf med "småbarnsår". Visst kläder slits, det behövs nya. Men det är ju inte direkt jämförbart med när barnen växer och därmed växer ur sina kläder i tid och otid. Tonåren kan ju dock innebära att vips så duger det inte med "en vanlig blå tröja" utan det kanske skall vara en "speciell blå tröja".

I den bästa av världar så kan de separerade föräldrarna komma överens, vad gäller månadspeng, barnbidrag/studiebidrag, klädinköp av lite större dignitet, vad som är rimligt och vad som är orimligt. 

Men ibland så kan man inte det...

I min värld, och ja, jag är också s k "umgängesförälder", så skall det underhållsbidrag jag skickar till mitt ex gå till "tak över huvudet", mat och dryck i kylskåp och frys, hygienartiklar som bör finnas i ett hem.

Utöver det så sponsrar jag (direkt) mitt barn med "fickpengar" vid behov, sponsrar med diverse klädinköp, sponsrar (min 50-del, exet får stå för sin del) med en dyrare fritidsaktivitet.

Sen så råkar jag sponsra alla mina "unga vuxna barn" med diverse abonnemang (Spotify, Netflix, Disney+, Tv-Kanaler), även så mitt ex glider med på det... Men det är mest för att ett av mina barn är fortfarande hemmavarande hos mitt ex (mestadels av tiden)... och jag har sett det som "ovärt" att börja rya om det...

Jag gör det för jag kan, för att mitt fokus är mina barn. 

Själva underhållsbidraget skiter jag i hur det används, till vad, när. Så länge jag upplever att mitt barn har det bra. Endast en gång (!) har jag behövt tvivla lite, men ändå inte. Då handlade det mer av dålig kommunikation mellan min ungdom och mamman...

• Anonym (M)

Det här med fickpengar du ts nämner, får inte sonen studiebidraget?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (M) skrev 2025-02-06 17:13:07 följande:

Det här med fickpengar du ts nämner, får inte sonen studiebidraget?

Nej inte gammal nog än, utan barnbidrag fortfarande 
  • Anonym (Kort)
    EnAnonumius skrev 2025-02-04 08:45:39 följande:
    Nej, ett underhåll skall inte täcka allt.

Underhållet skall täcka 50% av kostnaden för barnet, och den andre föräldern skall täcka de resterande 50% för omkostnaderna för barnet.
    Jag trodde det var underförstått att man talade om den förälder som betalar underhållet....
  • Anonym (Kort)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-06 17:17:14 följande:
    Ungdomar under 18 år har ändå inte rätt till studiebidraget.
  • Jemp
    Menar du att barnet varken får fickpengar eller kläder?
    Eller bara att han vill ha mer kläder och har fått börja betala lite mer saker själv?
  • Anonym (M)
    Barnbidraget är ju vanligt att man ger från en viss ålder till den unga tonåringen. Du menar att mamman inte gör så?
  • Anonym (Undrande)

Nej, inga fickpengar. Ev lite kläder av mamman, kan jag inte veta 100%, men de nya kläderna jag sett är saker han köpt själv för pengar han fått i julklapp och present. Och då inte ens att han köpt nytt, utan saker vänner ej vill ha som han väl tyckt var ok. 

Vet också att fickpengar jag stuckit till honom för att kunna göra något kul har gått till kläder. 

Så i alla fall av vad han säger, men annat pekar också i den riktninge, så är allt han får gymkort. 

Och fortfarande kommer han oftast till mig när han behöver något. Men sen jag började betala underhåll jag jag ju fått förklara för honom att jag inte kan köpa allt till honom längre eftersom hans mamma får pengar just för sånt  

OBS, vill bara lyfta igen att detta är inte det enda. Där är annat som gör att jag kommer ta saker vidare, men just när det gällde detta ville jag höra mig för hur andra resonerar. 

Svar på tråden Vad ska underhållet eg täcka?