• Anonym (Undrande)

Vad ska underhållet eg täcka?

Hej 
    Jag ville bara höra mig för med en sak gällande underhållsbidrag. Anledningen är att jag börjar tro att mitt ex inte använder pengarna korrekt

Vi har varit separerade 2 år typ, men det är fortfarande rätt nytt med just underhållet. 

Tidigare fick hon pengar direkt av mig, då ofta mer än det jag nu betalar till fk, men hon ville ha det såhär, så då gick jag med på det. 

Jag undrar bla. hur mycket kläder det är rimligt att mitt barn själv ska köpa för pengar han fått i tex födelsedagspresent och julklapp. 

Känns ju inte superkul att pengarna jag sticker till honom ibland, för att kunna hitta på något kul, ska läggas på att han ska köpa kläder. 

Jag undrar även kring barns idrottsaktiviteter , där om det också ska ingå. Då ett gymkort på ca 300.-, om det är orimligt. 
    Förr betalade jag allt kring det. Allt från dyra fotbollsskor till medlemsavgifter och kupper och körandet osv vilket blir mycket mer än ett träningskort. 

Samma undran kring veckopeng, det ska väl också ingå i det. Anledningen att jag undrar är bla att mitt ex verkar bakat ihop lite väl mycket här. Jag har försökt fråga min son lite försiktigt (utan att han ska hamna i kläm) och det verkar som hon ger gymkortet i fickpeng. 

Personligen anser jag att det är givet att det även måste finnas fickpengar. Att kunna köpa lite snask eller åka med vännerna till stan eller vad det nu kan vara. 

Och kanske framförallt sp anser jag nog att det är ett föräldraansvar att betala hans valda idrottsaktivitet (just nu gymkort istället för fotboll)

Det känns som det är sonen som får betala priset här. Såväl att han får göra mindre plus att han själv ska bekosta mer, men för pengar han inte får. 
    Så med vetskapen att han köper kläder själv för de pengar han väl får, och eftersom gymkortet är det han får i fickpeng osv, plus att jag vet att hon inte är den mest ansvarsfulla när det gäller pengar så skulle jag vilja få lite klarhet kring det. 
    Jag hade ju helst velat slippa behöva dra igång någon process eller så, och det kanske är jag som överdriver, så det var därför jag tänkte detta som ett steg ett.

// tack på förhand 🙏

• Svar på tråden Vad ska underhållet eg täcka?
  • Anonym (K)

Det är rimligt tycker jag att en tonåring (antar att detta rör en tonåring) får en del fickpengar att bestämma över själv, får sportaktivitet betalt och får ansvar för att köpa lite kläder själv.

Men det finns inga regler och lagar om detta, och om familjens ekonomi är snäv kan det se annorlunda ut, eller om tonåringen inte är mogen nog att handla kläder själv eller ha hand om mycket fickpengar. Föräldrarna bestämmer vad som är rimligt, främst boendeföräldern. 

Vad är ditt egentliga bekymmer, vad är du orolig för och hur vill du ha det?

• Anonym (Lis)
    EnAnonumius skrev 2025-02-04 08:45:39 följande:
    Nej, ett underhåll skall inte täcka allt.

Underhållet skall täcka 50% av kostnaden för barnet, och den andre föräldern skall täcka de resterande 50% för omkostnaderna för barnet.
    Tillägg: förutsatt att föräldrarnas ekonomier är likvärdiga. Om umgängesföräldern har betydligt bättre ekonomi så bör hen stå för mer än 50% av barnets beräknade omkostnader, vilket också syns när man gör uträkningen av underhållsbidrag via försäkringskassan.

(du har säkert koll på det, men ts och nån mer kanske inte har det så ville förtydliga bara😊)
  • Anonym (Undrande)

Ska svara efter bästa förmåga här men kommer inte få in att peta för mycket i detaljer. 

Jo, när jag skriver täcka allt menar jag mer om det är så att jag hela tiden ska behöva sticka till ännu mer när det ändå är så att hon får såväl barnbidrag som underhållsbidrag. 

Tänker också så att vissa är dyrare, men just gymmet känns inte som det ska vara orimligt mycket. 

Förut var det ju jag som bekostade allt med hans idrott och bara kuppen i somras gick det ju 6000.- på, så det kostade en den, och sen tillkom ju avgifter och skor och skydd osv

Är dock inte jag som betalar gymkortet nu, utan mamman betalar det, men som istället för fickpengar. 

Bobo, det stämmer inte riktigt, utan jag har rätt att få veta att det inte missköts. Och hade jag inte misstänkt det så hade jag såklart låtit henne sköta det bäst hon velat, men problemet är att jag inte upplever det som att hon sköter det. Pengarna ska inte gå till hennes utekvällar eller resor, medan sonen får betala sina egna kläder för födelsedagspengar. 

Och nej, inte det är inte så att hon ger honom pengar och lär honom ekonomiskt ansvar eller så, utan han själv som köper kläderna (förövrigt också ofta att han köper av vänner som har något nytt de själva inte vill ha) Detta i sig kan ju vara rätt problematiskt, men det släpper jag för nu. 

?Kan ta ett exempel på hur det ofta blev innan underhållet. 

Jag gav pengar till mat och så, och då fick jag sen veta att barnet fått pengar till pizza medan mamma stack till malmö på krogrunda. (Och givetvis får hon göra vad hon vill osv, inte alls det de handlar om utan att hon tar från pengarna som ska gå till sonen för att gå ut och festa. Eller tex skicka iväg sonen till att spela match med att ha ätit ett par riskakor. Bara för att nämna något exempel. )

Stig, tyvärr är det inte riktigt så heller. Många bäckar små, men tar inte upp allt här utan undrar specifikt kring de sakerna jag nämnde, men det är mycket mer än bara det. 

Mamma till 3, jo visst är det så att barn kostar, det ifrågasätter jag inte. Men problemet är just att jag tror att hon använder pengarna till annat, vilket gör att han själv får betala saker hon borde stå för. ??Han är mest där hemma, mycket för att där inte ställs några kvar eller så, vilket i sin tur lett till att soc är inblandad då skolgången inte skönt + att han är uppe och spelar hela nätterna osv, och hon låter honom komma undan med allt, men det är ju ett separat problem som jag inte kommer gå in på mer här. Utan det är just underhållsrelaterat jag vill ta här. 

• Anonym (Ok)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-04 11:25:06 följande:

Ska svara efter bästa förmåga här men kommer inte få in att peta för mycket i detaljer. 

Jo, när jag skriver täcka allt menar jag mer om det är så att jag hela tiden ska behöva sticka till ännu mer när det ändå är så att hon får såväl barnbidrag som underhållsbidrag. 

Tänker också så att vissa är dyrare, men just gymmet känns inte som det ska vara orimligt mycket. 

Förut var det ju jag som bekostade allt med hans idrott och bara kuppen i somras gick det ju 6000.- på, så det kostade en den, och sen tillkom ju avgifter och skor och skydd osv

Är dock inte jag som betalar gymkortet nu, utan mamman betalar det, men som istället för fickpengar. 

Bobo, det stämmer inte riktigt, utan jag har rätt att få veta att det inte missköts. Och hade jag inte misstänkt det så hade jag såklart låtit henne sköta det bäst hon velat, men problemet är att jag inte upplever det som att hon sköter det. Pengarna ska inte gå till hennes utekvällar eller resor, medan sonen får betala sina egna kläder för födelsedagspengar. 

Och nej, inte det är inte så att hon ger honom pengar och lär honom ekonomiskt ansvar eller så, utan han själv som köper kläderna (förövrigt också ofta att han köper av vänner som har något nytt de själva inte vill ha) Detta i sig kan ju vara rätt problematiskt, men det släpper jag för nu. 

Jag gav pengar till mat och så, och då fick jag sen veta att barnet fått pengar till pizza medan mamma stack till malmö på krogrunda. (Och givetvis får hon göra vad hon vill osv, inte alls det de handlar om utan att hon tar från pengarna som ska gå till sonen för att gå ut och festa. Eller tex skicka iväg sonen till att spela match med att ha ätit ett par riskakor. Bara för att nämna något exempel. )

Stig, tyvärr är det inte riktigt så heller. Många bäckar små, men tar inte upp allt här utan undrar specifikt kring de sakerna jag nämnde, men det är mycket mer än bara det. 

Mamma till 3, jo visst är det så att barn kostar, det ifrågasätter jag inte. Men problemet är just att jag tror att hon använder pengarna till annat, vilket gör att han själv får betala saker hon borde stå för. ??Han är mest där hemma, mycket för att där inte ställs några kvar eller så, vilket i sin tur lett till att soc är inblandad då skolgången inte skönt + att han är uppe och spelar hela nätterna osv, och hon låter honom komma undan med allt, men det är ju ett separat problem som jag inte kommer gå in på mer här. Utan det är just underhållsrelaterat jag vill ta här. 

Vad är det han saknar då? 
  • Jemp

Betalar du underhåll är det mamman som ska se till att bekosta så barnet/tonåringen har det han behöver. 

Men hur, eller vad som ingår där, är inte strikt reglerat. Dvs inte att det ska finnas en sport, hur mycket kläder som är tillräckligt, om barnet ska få fickpengar och vad de då ska läggas på osv.

Självklart finns heller inget som säger något om att gå på krogen om man har råd och barnet har det han behöver. 

Saknar ditt barn något? Hur mycket har han i fickpengar?

• Anonym (Lis)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-04 11:25:06 följande:

Nej hon får ju underhållsstöd från försäkringskassan så egentligen måste du inte sticka till ditt barn nåt mer. Tycker hon att det blir för lite är det ju upp till henne att stämma dig på mer.

Sen kan det ju vara schysst mot sitt barn att betala mer än minsta möjliga? framförallt om man vet att mammans ekonomi inte är den bästa.

Hon får ca 2000 kr(beroende på hur gammalt barnet är) från dig(försäkringskassan). Räknar vi med att hon själv lägger lika mycket och har barnbidraget så har hon ca
    5 250 kr till barnets kostnader. Enligt swedbank kostar ett barn 15-19 år ca 6100 kr/mån. Enligt länsförsäkringar ca 
    8900 kr/mån.

så jag kan förstå om stödet inte räcker till allt och du behöver sticka till mer.

• Anonym (M)
    Anonym (Lis) skrev 2025-02-04 13:14:13 följande:

Nej hon får ju underhållsstöd från försäkringskassan så egentligen måste du inte sticka till ditt barn nåt mer. Tycker hon att det blir för lite är det ju upp till henne att stämma dig på mer.

Sen kan det ju vara schysst mot sitt barn att betala mer än minsta möjliga? framförallt om man vet att mammans ekonomi inte är den bästa.

Hon får ca 2000 kr(beroende på hur gammalt barnet är) från dig(försäkringskassan). Räknar vi med att hon själv lägger lika mycket och har barnbidraget så har hon ca
    5 250 kr till barnets kostnader. Enligt swedbank kostar ett barn 15-19 år ca 6100 kr/mån. Enligt länsförsäkringar ca 
    8900 kr/mån.

så jag kan förstå om stödet inte räcker till allt och du behöver sticka till mer.

Frågan är varför mammans ekonomi ska spela roll? Har man skaffat barn så gör man bäst i att betala hälften av vad dom kostar. Säg att mamman tjänar bra, ska hon då belasta sin ekonomi själv och ta resurser från investeringar, pension etc? Istället för att man helt renhårigt tar halva kostnaden.

Finns en del pappor som glatt skapar nya barn i nya familjer, dom har ju råd, mamman betalar för dom tidigare barnen.
  • Anonym (easy peasy)
    EnAnonumius skrev 2025-02-04 08:45:39 följande:
    Nej, ett underhåll skall inte täcka allt.

Underhållet skall täcka 50% av kostnaden för barnet, och den andre föräldern skall täcka de resterande 50% för omkostnaderna för barnet.
    Tror denne person menar med "allt", att föräldern som betalar udnerhåll har fullgjort sin betalningsplikt. Mottagaren av udnerhåll ska köpa / betala allt som barnet sedan behöver - utom mat och hygien på umgängesdagar.
  • Anonym (Divorced)

Till TS. För din sinnesros skull... sätt ditt barn i fokus. Du betalar underhållet till ditt ex, i enlighet med er överenskommelse och hennes önskemål, via fk (troligtvis i linje med de beloppsgränser som de har som miniminivåer antar jag då).

Exakt var, och hur dessa pengar snurrar runt i ditt ex "hushållsekonomi" kommer du aldrig veta, eller hur dessa pengar "öronmärks" utifrån din son. 

Det enda som skall finnas är att din son har tak över huvudet och att det finns adekvat med mat i kyl och frys, och att han verkar må bra.

Sen ser du till att du sticker till pengar direkt till din son. Utifrån vad du har möjlighet till, vad du anser pengarna skall gå till, kunna användas till. Det är mellan dig och din son. Inget som ditt ex har något att göra med.

Sen släpper du alla tankar kring vad ditt ex gör utifrån weekendresor, krogrundor etc.

• Anonym (C)

Om ingen av föräldrarna har råd att spendera mer än den summan som underhållet är, så blir det rätt låg levnadsstandard för barnet.

Vilken standard har barnet idag? När hen använder presentpengar till kläder är det då till nödvändigheter, eller har barnet klädshopping som hobby eller vill ha dyra märkesprylar?

Svar på tråden Vad ska underhållet eg täcka?