• Anonym (Undrande)

Vad ska underhållet eg täcka?

Hej 
    Jag ville bara höra mig för med en sak gällande underhållsbidrag. Anledningen är att jag börjar tro att mitt ex inte använder pengarna korrekt

Vi har varit separerade 2 år typ, men det är fortfarande rätt nytt med just underhållet. 

Tidigare fick hon pengar direkt av mig, då ofta mer än det jag nu betalar till fk, men hon ville ha det såhär, så då gick jag med på det. 

Jag undrar bla. hur mycket kläder det är rimligt att mitt barn själv ska köpa för pengar han fått i tex födelsedagspresent och julklapp. 

Känns ju inte superkul att pengarna jag sticker till honom ibland, för att kunna hitta på något kul, ska läggas på att han ska köpa kläder. 

Jag undrar även kring barns idrottsaktiviteter , där om det också ska ingå. Då ett gymkort på ca 300.-, om det är orimligt. 
    Förr betalade jag allt kring det. Allt från dyra fotbollsskor till medlemsavgifter och kupper och körandet osv vilket blir mycket mer än ett träningskort. 

Samma undran kring veckopeng, det ska väl också ingå i det. Anledningen att jag undrar är bla att mitt ex verkar bakat ihop lite väl mycket här. Jag har försökt fråga min son lite försiktigt (utan att han ska hamna i kläm) och det verkar som hon ger gymkortet i fickpeng. 

Personligen anser jag att det är givet att det även måste finnas fickpengar. Att kunna köpa lite snask eller åka med vännerna till stan eller vad det nu kan vara. 

Och kanske framförallt sp anser jag nog att det är ett föräldraansvar att betala hans valda idrottsaktivitet (just nu gymkort istället för fotboll)

Det känns som det är sonen som får betala priset här. Såväl att han får göra mindre plus att han själv ska bekosta mer, men för pengar han inte får. 
    Så med vetskapen att han köper kläder själv för de pengar han väl får, och eftersom gymkortet är det han får i fickpeng osv, plus att jag vet att hon inte är den mest ansvarsfulla när det gäller pengar så skulle jag vilja få lite klarhet kring det. 
    Jag hade ju helst velat slippa behöva dra igång någon process eller så, och det kanske är jag som överdriver, så det var därför jag tänkte detta som ett steg ett.

// tack på förhand 🙏

• Svar på tråden Vad ska underhållet eg täcka?
  • Anonym (Mamma till 3)
    Anonym (Ok) skrev 2025-02-04 08:56:37 följande:

Och mkt av de 11 tkr per barn är inte nödvändiga kostnader. 

Nej.
    Aktiviteter, märkeskläder, nöjen mm är inte nödvändigt.
    Tar jag bort det och bara räknar på nödvändigt så hamnar vi på ca 8000 /barn
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2025-02-04 14:26:50 följande:
    Nej.
    Aktiviteter, märkeskläder, nöjen mm är inte nödvändigt.
    Tar jag bort det och bara räknar på nödvändigt så hamnar vi på ca 8000 /barn
    Aven pappan har ju nodvandiga utgifter for barnen i form av hyra, el, mobiler/wifi, kanaler, aktiviteter, mat osv hos sig. Det är ju inte som att extra rum, kanaler och wifi etc kan slås på till helgen barnen kommer och annars ligga vilande.
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2025-02-04 15:19:20 följande:
    Aven pappan har ju nodvandiga utgifter for barnen i form av hyra, el, mobiler/wifi, kanaler, aktiviteter, mat osv hos sig. Det är ju inte som att extra rum, kanaler och wifi etc kan slås på till helgen barnen kommer och annars ligga vilande.
    Vad är det som säger att barnen är hos sin pappa på helger? Eller överhuvudtaget.
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2025-02-04 15:22:58 följande:
    Vad är det som säger att barnen är hos sin pappa på helger? Eller överhuvudtaget.
    Det är ofta ganska normalt. Men naturligtvis finns det alltid 39 olika undantag, och 38 av dem måste ju nämnas i varje tråd.

Poängen är att umgängesforäldrar har även de utgifter som den som inkassserar underhållet ofta inte ser, eller vill se.
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2025-02-04 15:26:10 följande:
    Det är ofta ganska normalt. Men naturligtvis finns det alltid 39 olika undantag, och 38 av dem måste ju nämnas i varje tråd.

Poängen är att umgängesforäldrar har även de utgifter som den som inkassserar underhållet ofta inte ser, eller vill se.
    Så kan man bortförklara det ja. Faktum är att när barnen nått en viss ålder som tonåringar brukar en frånvarande pappa inte smälla så högt, då väljer oftast kidsen att vara hos sin mamma. Då blir det heltid hos mamman, om nu tonåringarna känner sig tvungna att masa sig till pappan nån helg per termin så tror jag att en vuxen människa klarar att handla mat för den dagen. Men jag är inte helt övertygad om den saken, det är sant.
  • EnAnonumius
    Anonym (Lis) skrev 2025-02-04 10:27:49 följande:
    Tillägg: förutsatt att föräldrarnas ekonomier är likvärdiga. Om umgängesföräldern har betydligt bättre ekonomi så bör hen stå för mer än 50% av barnets beräknade omkostnader, vilket också syns när man gör uträkningen av underhållsbidrag via försäkringskassan.

(du har säkert koll på det, men ts och nån mer kanske inte har det så ville förtydliga bara😊)
    Mjo.. Men i sin TS skrev detta i sin trådstart citerar:

"Tidigare fick hon pengar direkt av mig, då ofta mer än det jag nu betalar till fk, men hon ville ha det såhär, så då gick jag med på det. "

(slut på citatet)

Så TS betalar det som FK anser att han skall betala, då mamman ville ha det så. Vilket i sin tur gett henne lite mindre pengar. 

Läser man reglerna på FK. så står det ingenstans att  den förälder som betalar underhåll "skall betala mer" om hen har mer pengar. Utan försäkringskassa räknar ut hur mycket det skall bli OM man låter det gå genom försäkringskassan i stället för en privat överenskommelse.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Lis) skrev 2025-02-04 13:14:13 följande:

Nej hon får ju underhållsstöd från försäkringskassan så egentligen måste du inte sticka till ditt barn nåt mer. Tycker hon att det blir för lite är det ju upp till henne att stämma dig på mer.

Sen kan det ju vara schysst mot sitt barn att betala mer än minsta möjliga? framförallt om man vet att mammans ekonomi inte är den bästa.

Hon får ca 2000 kr(beroende på hur gammalt barnet är) från dig(försäkringskassan). Räknar vi med att hon själv lägger lika mycket och har barnbidraget så har hon ca
    5 250 kr till barnets kostnader. Enligt swedbank kostar ett barn 15-19 år ca 6100 kr/mån. Enligt länsförsäkringar ca 
    8900 kr/mån.

så jag kan förstå om stödet inte räcker till allt och du behöver sticka till mer.

Men herregud.. Bryr du dig om att läsa vad TS skriver? Eller sitter du och läser selektivt?

Han förnekar ju ingenstans att barn kostar.

Det är ju mamman som har begärt att allting skall gå via försäkringskassan.

Apropå dålig ekonomi. Ja mamman skulle ju kunna förbättra ekonomin avsevärt om hon gav fan i att festa och resa till andra orter för att festa.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lis)
    EnAnonumius skrev 2025-02-04 19:47:44 följande:
    Mjo.. Men i sin TS skrev detta i sin trådstart citerar:

"Tidigare fick hon pengar direkt av mig, då ofta mer än det jag nu betalar till fk, men hon ville ha det såhär, så då gick jag med på det. "

(slut på citatet)

Så TS betalar det som FK anser att han skall betala, då mamman ville ha det så. Vilket i sin tur gett henne lite mindre pengar. 

Läser man reglerna på FK. så står det ingenstans att  den förälder som betalar underhåll "skall betala mer" om hen har mer pengar. Utan försäkringskassa räknar ut hur mycket det skall bli OM man låter det gå genom försäkringskassan i stället för en privat överenskommelse.
    Man kan själv komma överens om ett underhållsbidrag på högre nivåer än underhållsstödet som försäkringskassan betalar ut. Om umgängesförälderns ekonomi är betydligt bättre än den andres så rekommenderar försäkringskassans uträkning att umgängesföräldern betalar mer i underhållsbidrag.  underhållsbidrag och underhållsstöd är två olika saker som är viktiga att hålla isär.

Sen kan man ju alltid spekulera i varför hon hellre vill ha en lägre summa via försäkringskassan varje månad istället för en som ts skriver ofta högre summa..
  • Anonym (Lis)
    EnAnonumius skrev 2025-02-04 19:59:37 följande:
    Men herregud.. Bryr du dig om att läsa vad TS skriver? Eller sitter du och läser selektivt?

Han förnekar ju ingenstans att barn kostar.

Det är ju mamman som har begärt att allting skall gå via försäkringskassan.

Apropå dålig ekonomi. Ja mamman skulle ju kunna förbättra ekonomin avsevärt om hon gav fan i att festa och resa till andra orter för att festa.

Han frågar ju rakt ut om det är rimligt att han ska behöva ge mer än det han ger via försäkringskassan. 

är nog du som behöver läsa igenom igen.

Håller helt med om att det är onödigt att åka och festa om ekonomin är dålig. Sen vet vi ju inte var de pengarna kommer ifrån, ts verkar misstänka att det är från underhållet, men det kan ju lika gärna vara så att när han betalar underhåll så gör det att hon får tillräckligt med pengar över att lägga lite på sig själv också och inte bara låta sina pengar gå till barnet. Det kan ju vi omöjligt svara på hur det är. Men utifrån det han säger så låter det ju som att underhållsstödet nog inte räcker till barnets kostnader. hade han betalat 10000 kr i månaden och barnet knappt fick kläder eller månadspeng och hon åkte och festade, ja då hade det ju känts troligt att hon festar upp pengarna.

• Anonym (Undrande)

Vissa här verkar tro att jag har ett behov av att kontrollera mitt ex, så är ej fallet. Hon får göra precis vad hon vill med pengarna så länge vårat barn får det han behöver. 

Jag har även sagt att det finns diverse saker jag ej tar upp här som gör att jag oroar mig. Det handlar bara om att jag hör ville höra mig för gällande just detta. 

Och till de som antyder att det skulle vara så att mitt ex hellre tar mindre pengar av FK än att få av mig så kan jag säga att det inte är så heller. 

Anledningen bakom att hon ville få över sonens adress till sig sa hon var att hon ville få underhållsbidrag, men det har sen framkommit, av henne själv, att hon enbart gjorde detta för att kunna söka bostadsbidrag vilket hon trodde hon skulle få för att jag fick det under en perio, men då hon har såväl heltidsjobb som en äldre son som betalat hem så fick hon inte det. 

Men det är ju trevligt att veta att det direkt är dit tankarna går hos vissa. 

Hon ville ha det så för att försöka få mer pengar, inget annat. 

Och som jag sagt, det enda jag bryr mig om här är min son. 

Hon och jag är klara sen länge, och vi har båda gått vidare. 

Svar på tråden Vad ska underhållet eg täcka?