• Anonym (Undrande)

Vad ska underhållet eg täcka?

Hej 
    Jag ville bara höra mig för med en sak gällande underhållsbidrag. Anledningen är att jag börjar tro att mitt ex inte använder pengarna korrekt

Vi har varit separerade 2 år typ, men det är fortfarande rätt nytt med just underhållet. 

Tidigare fick hon pengar direkt av mig, då ofta mer än det jag nu betalar till fk, men hon ville ha det såhär, så då gick jag med på det. 

Jag undrar bla. hur mycket kläder det är rimligt att mitt barn själv ska köpa för pengar han fått i tex födelsedagspresent och julklapp. 

Känns ju inte superkul att pengarna jag sticker till honom ibland, för att kunna hitta på något kul, ska läggas på att han ska köpa kläder. 

Jag undrar även kring barns idrottsaktiviteter , där om det också ska ingå. Då ett gymkort på ca 300.-, om det är orimligt. 
    Förr betalade jag allt kring det. Allt från dyra fotbollsskor till medlemsavgifter och kupper och körandet osv vilket blir mycket mer än ett träningskort. 

Samma undran kring veckopeng, det ska väl också ingå i det. Anledningen att jag undrar är bla att mitt ex verkar bakat ihop lite väl mycket här. Jag har försökt fråga min son lite försiktigt (utan att han ska hamna i kläm) och det verkar som hon ger gymkortet i fickpeng. 

Personligen anser jag att det är givet att det även måste finnas fickpengar. Att kunna köpa lite snask eller åka med vännerna till stan eller vad det nu kan vara. 

Och kanske framförallt sp anser jag nog att det är ett föräldraansvar att betala hans valda idrottsaktivitet (just nu gymkort istället för fotboll)

Det känns som det är sonen som får betala priset här. Såväl att han får göra mindre plus att han själv ska bekosta mer, men för pengar han inte får. 
    Så med vetskapen att han köper kläder själv för de pengar han väl får, och eftersom gymkortet är det han får i fickpeng osv, plus att jag vet att hon inte är den mest ansvarsfulla när det gäller pengar så skulle jag vilja få lite klarhet kring det. 
    Jag hade ju helst velat slippa behöva dra igång någon process eller så, och det kanske är jag som överdriver, så det var därför jag tänkte detta som ett steg ett.

// tack på förhand 🙏

• Svar på tråden Vad ska underhållet eg täcka?
  • Anonym (Undrande)

Och förövrigt vill jag givetvis inte behöva sticka till hela tiden och vara den enda som lägger pengar på honom, för som många här säger så ska det onekligen vara 50/50 mellan henne och mig. 

• Anonym (K)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-05 18:23:34 följande:

Och förövrigt vill jag givetvis inte behöva sticka till hela tiden och vara den enda som lägger pengar på honom, för som många här säger så ska det onekligen vara 50/50 mellan henne och mig. 

Gör upp en budget för honom och titta vad det egentligen kostar. Betala sen hälften, efter avdrag av barnbidrag. 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Lis) skrev 2025-02-04 21:13:34 följande:

Han frågar ju rakt ut om det är rimligt att han ska behöva ge mer än det han ger via försäkringskassan. 

Givetvis kan det komma saker som gör att vi båda behöver lägga mer, men det ska ju också vara när hon använder upp pengarna som finns på honom. 

Men när han alltid kommer och frågar mig om saker och jag frågar om han pratat med sin mamma om det och han bara säger att nä hon tyckte jag skulle prata med dig. 

Så även fast hon har såväl underhåll som barnbidrag så varje gång ett behov uppstår så skickar hon honom till mig. 

och obs, jag har inga som helst problem att se till att han får mer om det behövs, men det ska ju vara på lika villkor. Och eftersom sonen flaggar för saker som tyder på att hon inte sköter det så behöver jag såklart försöka ta reda på vad som är rätt och rimligt. Och det är ju därför jag frågade här. 

Jag är inte intresserad av att blottlägga hela våra liv för att jag frågar lite om underhåll. 

Men när det finns lägen där hon ignorerar hans behov av vård för att hon inte har lust med det och min son samtidigt gärna vill slippa av rädsla för vad det kan visa så blir det ju svårt. Hon struntar i det och jag försöker få igenom det för att han ska få hjälp. Men sålänge hon låter honom komma undan med allt från skola till socmöten och vårdbesök så kommer jag givetvis ha åsikter om hennes beteende. 

Vore det inte märkligare om jag sket i vilket?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (K) skrev 2025-02-05 20:25:05 följande:
    Gör upp en budget för honom och titta vad det egentligen kostar. Betala sen hälften, efter avdrag av barnbidrag. 

Det är ju nästa steg här, men vill fortfarande veta andras åsikter om de olika punkterna jag tog upp. 

Tex det om det är rimligt att han ska få gymkort istället för fickpeng, framförallt eftersom vi alltid betalat idrottsaktiviteter innan för honom. Men nu ska han göra det själv + att han slutat få fickpeng. 

• Jemp
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-05 21:29:23 följande:

Givetvis kan det komma saker som gör att vi båda behöver lägga mer, men det ska ju också vara när hon använder upp pengarna som finns på honom. 

Men när han alltid kommer och frågar mig om saker och jag frågar om han pratat med sin mamma om det och han bara säger att nä hon tyckte jag skulle prata med dig. 

Så även fast hon har såväl underhåll som barnbidrag så varje gång ett behov uppstår så skickar hon honom till mig. 

och obs, jag har inga som helst problem att se till att han får mer om det behövs, men det ska ju vara på lika villkor. Och eftersom sonen flaggar för saker som tyder på att hon inte sköter det så behöver jag såklart försöka ta reda på vad som är rätt och rimligt. Och det är ju därför jag frågade här. 

Jag är inte intresserad av att blottlägga hela våra liv för att jag frågar lite om underhåll. 

Men när det finns lägen där hon ignorerar hans behov av vård för att hon inte har lust med det och min son samtidigt gärna vill slippa av rädsla för vad det kan visa så blir det ju svårt. Hon struntar i det och jag försöker få igenom det för att han ska få hjälp. Men sålänge hon låter honom komma undan med allt från skola till socmöten och vårdbesök så kommer jag givetvis ha åsikter om hennes beteende. 

Det går såklart inte att svara på saker du inte skriver ut. 

Du skriver fortfarande inget om vad han saknar, hur gammal han är osv.

Det är självklart att han ska vara skriven där han bor, vad nu det har med underhållet att göra. 

• AnnaSthlm

Du har troligen märkt att allt blivit dyrare.
    Barnets basala behov går på bra mycket mer än de 5k som de "ska" kosta (om underhållet på 2,5k ska täcka hälften)
    Det du betalar i underhåll täcker helt enkelt inte basbehoven. 

• Anonym (M2)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-05 21:29:23 följande:

Låter ju som att han borde bo hos dig istället
  • Anonym (Stig)

En sambo det här är att man kanske inte ska lita blint på vad ett barn säger gällande fickpengar eller andra pengar. Det är ju inte helt ovanligt att barn undanhåller valda delar av informationen. Det är naturligt för tonåringar att inte vara helt transparenta. 

Kan det vara så att hans månadspeng är kopplad till någon prestation typ städning eller läxor utan tjat? Det kan vara ett skäl till låg månadspeng som han väljer att hålla inne med tex. Jag hade tex en vän i gymnasiet som alltid vad om dubbelt när det gällde extrautgifter. Det är sådant barn kommer undan med när skilda föräldrar inte pratar med varandra direkt utan låter barnet stå för informationen. 

• Anonym (Stig)

En sambo ska vara en sak 

• EnAnonumius
    Anonym (Lis) skrev 2025-02-04 21:13:34 följande:

Han frågar ju rakt ut om det är rimligt att han ska behöva ge mer än det han ger via försäkringskassan. 

är nog du som behöver läsa igenom igen.

inget jag har missat att han skall behöva betala mer om det behövs. Det hade du sett om du valde att läsa mina poster.

Så nepp behöver inte alls "läsa igenom igen"...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Vad ska underhållet eg täcka?