Inlägg från: Anonym (Sunt förnuft) |Visa alla inlägg
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-02-10 21:54:00 följande:
    Antingen är båda terrorbrott, eller också inget av det.
    Det är bara din åsikt som saknar juridiskt stöd. Du förklarar inte hur du tänker och bemöter inte min argumentation.

Kriminella skjutningar är inte terrorism. Det är bara en  vilseledande retorik från högerextremister.

"Ingenting tyder enligt Hans Brun på att gängskjutningarna i Sverige har kopplingar till terror som brott. Han menar att det inte finns någon poäng med att använda ordet terror som ett förstärkningsord för att beskriva allvaret.

I?stället för att fastna i en ?retorisk lättja? behöver politikerna enligt honom utveckla ett språkbruk som faktiskt beskriver situationen.

? Det blir bara tomma ord och floskler, som bidrar till att mörka själva problemet. Skjutningarna är fruktansvärda, men är inte terrorism, säger Hans Brun.

Henrik Tham menar att gängkriminaliteten och annan grov organiserad brottslighet inte är en statsfientlig verksamhet eftersom det dödliga våldet trots allt sker inom och mot mindre grupper.

? Våldet är allvarligt i sig men politikerna skruvar upp det ytterligare, säger han.

Samtidigt lyfter han att även om rädslan för att utsättas för dödligt våld har ökat så har den faktiska sannolikheten för det minskat rejält de senaste 30 åren."

• Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-02-10 22:55:14 följande:
    Du överdriver också som kallar andra rasister för att de inte håller med dig.

Trots att jag kallar Örebro-massakern för massaker och terrordåd och eventuellt hatbrott, anklagar du mig för att sprida rasism. Det är inte bara osmakligt, det är fullständigt ologiskt.

Inte mycket sunt förnuft där inte.
    Jag sa aldrig att du var rasist. Du bör läsa igen. 

Du kallar de kriminellas våld för terrorism. Det är fel men helt i linje med SDs retorik där man hetsat mot invandrare i många år. Jag förklarade för dig varför är det felaktigt men du väljer istället att inte bemöta mina argument. 
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-02-10 22:59:35 följande:
    Ja, det är min åsikt. Det är också många andras åsikt. Om den är rimlig eller inte får andra bedöma. Men jag skiter faktiskt i om den saknar juridiskt stöd. Och juridik och tolkningar kan ändras.

Jag har i inlägg efter inlägg argumenterat för hur jag resonerar. Du behöver inte hålla med. Du får gärna tycka att jag överdriver. Jag kunde inte bry mig mindre.
    Haha visst. Har man inga argument kan man alltid bara skita i allt och alla. Lagar och juridik är för andra men inte för dig.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-02-10 23:21:46 följande:
    Jag gav uttryck för en åsikt, inget annat. Jag skiter inte i allt och alla, jag skiter i sådana som dig.

Lagar och juridik är för alla, men man behöver inte hålla med om allt.

Jag har argument. Att du inte köper dem är inte mitt problem.

Ärligt talat. Vad är det du inte fattar?
    Haha! Lugn. Du målar ju själv upp en bild av dig själv som någon som skiter i vad våra svenska lagar säger. Du förvränger också andras ord och dina "argument" är bara dina egna extrema åsikter. Med andra ord ska man inte ta dig på allvar. Är det det du menar?  Dina åsikter saknar all relevans. 
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-02-10 23:29:02 följande:
    Sen när blev alla gängkriminella invandrare? Vem är det som sprider rasism?

Många gängkriminella är invandrare, men inte alla. Och de flesta invandrare är inte gängkriminella.

Sug på den en stund.

Man kan konstatera att Sverige har haft för stor invandring, att integrationen inte har fungerat osv, utan att skylla allt på invandrare, eller hetsa mot invandrare. 
    Har du fullständigt missat att vi diskuterar hur statsministern uttryckte det själv? Han menade att det kriminella våldet är "inhemsk terrorism" som är kopplat till invandring och det var det vi diskuterade. Förstår du verkligen det jag skrev? Om du läser noga det jag skrev så kommer du förhoppningsvis att förstå är jag är helt emot den definitionen medans du omfamnar den.  Den retoriken som används kan klassas som högerextremism. 

Sedan använder du välkända,  högerextremistiska floskler. Du skyller på invandrare men hävdar att du inte gör det.

"Många gängkriminella är invandrare, men inte alla. Och de flesta invandrare är inte gängkriminella."
    Det är genomskådat för länge sedan. Högerextremistisk propaganda splittrar Sverige och hetsar mot invandrare. Sedan kommer en Rickard, går till en skola och dödar invandrare. 
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-02-10 23:37:02 följande:

Var har jag förvrängt andras ord? Var har jag målat upp en bild av att jag skiter i vad svenska lagar säger? Det är din externa tolkning.

Bara för att man inte håller med om allt, skiter man inte i resten.

Men du får tolka mig hur du vill. Du verkar vara en riktig översittare, sett till hur du har bemött mig i tråden. 

Du påstod ju att jag skrev att du var rasist vilket är lögn/ordförvrängning.

Du skrev att du skiter i lagar. 

Att jag har bra argument och tillåter inte dig att sprida falska påståenden, gör mig inte till översittare. Du borde sluta spela offer. Som sagt, den taktiken är genomskådat. Att utmåla invandrare till krimimella är hets mot folkgrupp. Du är absolut inte ett offer här. 

Kriminellt våld är inte terrorism och jag förklarade varför. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Sunt förnuft)
    fornminne skrev 2025-02-11 00:20:43 följande:

Jo, du beter dig faktiskt som en översittare i tråden. Bara hur du uttrycker dig här. Att du inte ?tillåter? någon att sprida falska påståenden, som om du vore en forum-polis?

Och du ska FÖRKLARA varför kriminellt våld inte är terrorism. Har det aldrig slagit dig att andra kan ha en annan uppfattning? Att definitionen vad som är terror kanske ändras? 

Samt alla påståenden eller antydningar om att du minsann ser igenom påstådda rasister här, vad de än skriver. Jag skulle kalla det för personangrepp. 

Jag har läst många av dina inlägg och du är faktiskt ganska otrevlig. 

Det är en personangrepp att påstå att jag är otrevlig. Jag har också läst många av dina kommenterer och det är mycket extrema åsikter

Lagarna har inte ändrats och ni har inget konkret att komma med. Det jag gör är att argumentera med fakta. Det gör inte ni. Jag är skittrött på all rasism och de som normaliserar den. Att jag måste ibland påminna er om att rasism är både olagligt och olämpligt är sjäkvklart. Annars sprids hatet och en rasist kan förr eller senare inspireras att gå ut och  börja döda invandrare.

Läs

www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sa-forsoker-alt-rightrorelsen-forandra-sverige-med-rasistisk-propaganda
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Fff) skrev 2025-02-11 01:29:07 följande:
    Bara sluta! Du förvränger alla ord, är aggressiv och tolkar text som fan tolkar bibeln. 
    Tvillingmorsan är en av de vettigaste skribenterna här på fl och är knappast högerextrem det minsta, inte heller ser jag henne använda "högerextremistiska floskler".
    Att diskutera invandring är inte högerextremt för övrigt, det beror på hur man uttrycker sig.
    Men du är väl en sån som ropar rasist om alla som inte tycker att Sveriges gränser ska stå vidöppna för alla 400 miljoner människor som är på flykt runtom i världen?

Och nu när vi ändå är igång och anklagar folk... Jag har flera gånger råkat ut för på forum att någon som är totalpuckad och anklagar alla för att vara rasister i själva verket är högerextremister som låtsas vara invandrare, barn till invandrare eller vänsterextrema för att så illvilja för sådana personer.
    Så är du en sådan?
    Aggressiv? Haha.  Jag argumenterar sakligt och med fakta och berättar att det är mycket olämpligt att hetsa mot invandrare särskillt i en tråd som handlar om skolskjutning i Örebro. Som du ser kan en hatisk människa inspireras av den extrema propagandan och börja skjuta invandrare. Dina vänner skriver att invandrare är kriminella och det är det jag vänder mig mot. Dina vänner påstår att de skiter i vad lagar säger och tycker att rasism faktiskt inte är olagligt. Om du inte tycker att det är extremt då är du nog en av dem och tänker på samma sätt. 
Svar på tråden Skolskjutning