• Lisen1993

Betala för bonusbarn

Hej
    vi funderar lite över hur andra bonusföräldrar gör..

Min särbo har två barn från tidigare och han och jag har varit tillsammans i ett år nu.
    Vi ska åka på skidsemester alla fyra. Min särbo tycker att jag ska betala halva stugan och han andra halvan. 

Jag kan känna lite att jag borde endast betala för ?min? del i stugan dvs en fjärdedel. Hade vi åkt själva utan barn hade jag självklart betalat hälften. Men nu när barnen är med så behöver vi bo i större stuga. Jag känner att jag inte är jättesugen på att betala för barn som jag ?egentligen? inte har någon laglig rätt till eller så mycket att säga till om när det gäller uppfostra.

Det handlar inte om att vara snål är mest intresserad av hur andra gör/tänker i dessa situationer. 😊

• Svar på tråden Betala för bonusbarn
  • Goneril
    Mammaa44 skrev 2025-02-06 09:54:37 följande:
    Min man har sedan början betalat lika mycket för de barn jag hade sedan innan som för vårt gemensamma, inga konstigheter. Nu har han adopterat ena, äldsta som snart blir 18 delar vi fortfarande alla utgifter för.. gemensam ekonomi i hushållet :)
    Du talar om din man, ett etablerat förhållande. I den här tråden handlar det om ett särboförhållande som bara existerat under ett år, man kan alltså inte riktigt jämföra.                                                                                                                                                                                           I  den här tråden har vi att göra med en smart kille,   några barn sen tidigsre, och som genast hittar en dam att dela kostnaderna med och säkerligen också passning och hushållsarbete. Protesterar TS hittar han en ny hushållsassistent som också ställer upp med pengar och sex. Han har ordnat för sig kan man säga. När TS tröttnar hittar han en ny kandidat.HUR kan man ställa upp på detta? Är TS så desperat?                                                               
  • Poison82

Alla gör vad dom känner sig bekväma med. Jag har samma sits, dvs 2 barn som blir sambons bonusbarn. I fjol hyrde vi en stuga en vecka över sommaren och vi dela upp det så som du önskar ni ska göra dvs han betalade en fjärdedel. 
    Om detta är hållbart i längden får vi se, nu har jag rätt gott om pengar men i annat fall så hade det kanske slutat med att vi inte hade kunnat åka alls eller finna oss en mindre billigare stuga.

• Goneril
    Poison82 skrev 2025-02-06 13:04:22 följande:

Alla gör vad dom känner sig bekväma med. Jag har samma sits, dvs 2 barn som blir sambons bonusbarn. I fjol hyrde vi en stuga en vecka över sommaren och vi dela upp det så som du önskar ni ska göra dvs han betalade en fjärdedel. 
    Om detta är hållbart i längden får vi se, nu har jag rätt gott om pengar men i annat fall så hade det kanske slutat med att vi inte hade kunnat åka alls eller finna oss en mindre billigare stuga.

Verkar mer OK än TS upplägg. Viss skillnad också när man talar om sambor och inte särbor. Det senare känns "rätt löst i kanten". Särbor är utbytbara, särskilt med tanke på tidsaspekten här, ett enda år. Då känner man inte varann ännu, men ändå ska TS vara med och pröjsa.
  • Anonym (Bizz)
    Goneril skrev 2025-02-06 13:16:01 följande:
    Verkar mer OK än TS upplägg. Viss skillnad också när man talar om sambor och inte särbor. Det senare känns "rätt löst i kanten". Särbor är utbytbara, särskilt med tanke på tidsaspekten här, ett enda år. Då känner man inte varann ännu, men ändå ska TS vara med och pröjsa.
    Nåja, sambos och äkta hälfter är enkelt utbytbara också.
  • Goneril
    Anonym (Bizz) skrev 2025-02-06 15:50:55 följande:
    Nåja, sambos och äkta hälfter är enkelt utbytbara också.
    Nej, det är de inte, inte lika lätt. Bostad ska anskaffas och skilsmässa ska inledas. Någon måste ha köpoång för stt kunna flytta. Art bara vara särbor innebär att man ringer ett samtal och så är det över. Som regel finns inga tillhörigheter att återföra till det egna boendet.
  • Virriga Vera
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2025-02-05 07:13:35 följande:
    Jag valde min man med paketpris.
    Så jag bråkar inte om bagateller, hans barn är en del av honom. Nu är hans barn 7 och 10 så de äter oss inte ur huset.
    Men om han är din man, då bor ni tillsammans. TS är SÄRBO.
  • Anonym (Bizz)
    Goneril skrev 2025-02-06 16:57:55 följande:
    Nej, det är de inte, inte lika lätt. Bostad ska anskaffas och skilsmässa ska inledas. Någon måste ha köpoång för stt kunna flytta. Art bara vara särbor innebär att man ringer ett samtal och så är det över. Som regel finns inga tillhörigheter att återföra till det egna boendet.
    Nåja, för mig har det varit enkelt iallafall.
    Skild två gånger och separerad lika många.

Utan problem eller större väntetid.
  • Goneril
    Anonym (Bizz) skrev 2025-02-06 17:06:55 följande:
    Nåja, för mig har det varit enkelt iallafall.
    Skild två gånger och separerad lika många.

Utan problem eller större väntetid.
    Då är du rutinerad. För de allra flesta är detta ett hinder som gör att man kanske avvaktar lite och ser hur allting utvecklas. Då antar jag att du har kvar ditt hem, hyr ut bostaden i andra hand under tiden du bor med en ny partner?
  • Anonym (Bizz)
    Goneril skrev 2025-02-06 17:15:51 följande:
    Då är du rutinerad. För de allra flesta är detta ett hinder som gör att man kanske avvaktar lite och ser hur allting utvecklas. Då antar jag att du har kvar ditt hem, hyr ut bostaden i andra hand under tiden du bor med en ny partner?
    Första skilsmässan var det ingen bostadsbrist alls, jag lämnade exmaken i vår stora fyra och fixade en trea till mig själv och sonen. På den tiden bodde inte barnen varannan vecka som nu för tiden. (Läs mitten på 80-talet.)

Andra skilsmässan fick jag förtur i bostadskön, exmaken behöll huset en tid efter skilsmässan. (Runt 2005.)

De två separationerna då, första behöll jag lägenheten som var min från början.
    Andra gången hade jag närmare 20 år i bostadskön så jag sökte en superfin lägenhet, skulle kunna kalla den för våning så pass fin är den i ett kanonbra område. Exet bodde kvar i radhuset.

Nu är jag färdigseparerad och lever som särbo, och så kommer det att förbli.
Svar på tråden Betala för bonusbarn