Anonym (Styvbarnet) skrev 2025-02-05 00:03:09 följande:
Blir säkert bra om ni skaffar barn ihop och du tydligt kan markera att ditt barn minsann ska få si och så men det ska inte köpas till dina styvbarn. De är ju trots allt styvbarn och endast en biologisk förälder så det blev en halv chokladkaka att dela på och erat gemensam barn får självklart en hel med hens två bioföräldrar. sjukt rimligt. Markera tidigt så de vet att de inte är en del av den nya familjen utan är just styvbarn.
nämen helt ärligt, Dejta och umgås hur mycket ni vill utan barnen. Blanda inte in dem alls om ni inte har någon seriös relation där barnen får vara en del av er nya familjekonstellation. åk absolut inte på semester med barn om ni inte lever i en parrelation där barnen får vara del av familjen.
Jag har fan trauma från elaka styvmödrar som markerat att jag är minsann inte är hennes unge så jag ska minsann inte ha något. Tack men nej tack.
Snacka om att blanda ihop saker... KÄNSLAN man har för sina bonusbarn, och att ta hand om dem, är ju knappast kopplat till realla kostnader för barnet. Det är väl föräldrarnas sak att faktiskt betala för sina barn, eller vad inbillar du dig? Vadå, ska vi bonusmammor betala underhåll till biomammorna också, för att "bevisa" att vi bryr oss?
Min make tjänar mera än vad jag gör, och vi är överens om att han betalar konkreta kostnader för sina barn, typ flygbiljetter. Vi köper mat och betalar restaurangbesök via vårat "gemensamma konto" dit han betalar lite mer (eftersom han tjänar mera OCH har två barn varannan vecka hos oss).
Hotell/stugor osv har vi faktsikt ofta tagit på gemensamma kontot också, men det har kompensaerats typ genom att han betalat alla fyra flygbiljetter, t.ex. Och julklappar har ofta gått från mitt konto, eftersom jag har mitt bankkonto enkelt inlagt i mobilen (shoppat online).
Så det är iten svart/vitt (iaf när man bor ihop) - men min make har ALDRIG KRÄVT att jag ska betala för hans barn! Jag visar kärlek på andra sätt!
PS. Enda jag skulle ifrågasätta är konectet 25% eller 1/4... Beror såklart på hur stora barnen är, men vi har alltid räknat barnen som en halv :) Så jag har betalat en tredjedel när vi ska dela något emellan oss!