• Lisen1993

Betala för bonusbarn

Hej
    vi funderar lite över hur andra bonusföräldrar gör..

Min särbo har två barn från tidigare och han och jag har varit tillsammans i ett år nu.
    Vi ska åka på skidsemester alla fyra. Min särbo tycker att jag ska betala halva stugan och han andra halvan. 

Jag kan känna lite att jag borde endast betala för ?min? del i stugan dvs en fjärdedel. Hade vi åkt själva utan barn hade jag självklart betalat hälften. Men nu när barnen är med så behöver vi bo i större stuga. Jag känner att jag inte är jättesugen på att betala för barn som jag ?egentligen? inte har någon laglig rätt till eller så mycket att säga till om när det gäller uppfostra.

Det handlar inte om att vara snål är mest intresserad av hur andra gör/tänker i dessa situationer. 😊

• Svar på tråden Betala för bonusbarn
  • Ezmeraldah
    Just Precis skrev 2025-02-07 10:44:17 följande:

Jag tar förstås i lite när jag skriver vad som helst, budskapet är att jag förfäras över hur folk i den här tråden uttrycker sig kring möjligheten att ha en relation med barn som inte är deras biologiskt egna.

Jag kommenterar alltså inte på TS ursprungsinlägg utan tonen i, som jag skriver, tråden - apropå läsförståelse. TS själv upplever jag som balanserad och det är en relevant fråga hon ställer.

Det är ju du som säger att du ska hålla fast vid din man oavsett vad. Det står väl dig fritt att bilda bonusfamilj om du känner för det. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Bizz) skrev 2025-02-07 05:38:21 följande:
    "Bara pengar"?
    Alla har inte en oändlig källa att gräva guld ur vet du.
    Så det kanske inte är så "bara".

Och även om det vore så, detta är ett par som nyligen träffats. De bor ju som sagt inte ihop. Så varför skulle ts betala för ökade kostnader pga sin partners barn?

Att räkna ut en rimlig kostnad för stugan skulle jag inte kalla för att "hålla på med uppdelning" heller, utan en helt rimligt och rättvis handling för allas bästa.

Ta kille kan vara glad att hon ens vill följa med på barnsemester!

Det enda fördelaktiga jag kan se i ts situation är att hon i tidigt skede får se hur hennes ekonomi skulle drabbas om de en dag flyttar ihop.
    I min värld resonerar du inte som mig/oss. I vår familj har vi alltid behandlat alla barnen precis lika - innan gemensamma barn, innan samboliv... Alla tänker olika där. Jag är oerhört tacksam att min man aldrig gjort skillnad då jag förstår genom trådar här att bonusbarn särbehandlas i familjer 
  • Anonym (M)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-07 09:07:03 följande:
    Men hon kanske också hade velat vara med om fatta beslut om val av resmål, boende osv. Och kanske vara med och boka och planera, jämföra alternativ osv. Hon kanske inte vill bli "medbjuden" som en "gäst", till en bokad och planerad resa. Hon kanske vill att ni är två vuxna som gemensamt gör upp planer för er semester. Hur gör du och din fru - bokar du bara en fjällstuga och infornerar henne om det eller bestämmer ni gemensamt vad ni ska göra på semestern, om ni ska resa och vart? 
    Fast då kan hon ju tacka nej.
    Ezmeraldah skrev 2025-02-07 10:26:00 följande:
    Man kanske inte har råd med två resor. Och man kanske inte vill åka till fjällen två gånger i rad. Det är lätt att säga vad man "skulle ha gjort". 
    Måste man planera semester med sin särbo om man vill åka på semester med sina barn?
  • Anonym (M)
    Man kanske inte har råd med två resor. Och man kanske inte vill åka till fjällen två gånger i rad. Det är lätt att säga vad man "skulle ha gjort". 
    Då kan de väl åka senare, och inte till fjällen. Det bestämmer ju de vuxna själv hur de ska göra. Varför ska man kopiera mannens resa med barnen, förstår inte tänket?
  • Anonym (också bonusmamma)
    Anonym (Styvbarnet) skrev 2025-02-05 00:03:09 följande:

Blir säkert bra om ni skaffar barn ihop och du tydligt kan markera att ditt barn minsann ska få si och så men det ska inte köpas till dina styvbarn. De är ju trots allt styvbarn och endast en biologisk förälder så det blev en halv chokladkaka att dela på och erat gemensam barn får självklart en hel med hens två bioföräldrar. sjukt rimligt. Markera tidigt så de vet att de inte är en del av den nya familjen utan är just styvbarn. 

nämen helt ärligt, Dejta och umgås hur mycket ni vill utan barnen. Blanda inte in dem alls om ni inte har någon seriös relation där barnen får vara en del av er nya familjekonstellation. åk absolut inte på semester med barn om ni inte lever i en parrelation där barnen får vara del av familjen. 

Jag har fan trauma från elaka styvmödrar som markerat att jag är minsann inte är hennes unge så jag ska minsann inte ha något. Tack men nej tack. 

Snacka om att blanda ihop saker... KÄNSLAN man har för sina bonusbarn, och att ta hand om dem, är ju knappast kopplat till realla kostnader för barnet. Det är väl föräldrarnas sak att faktiskt betala för sina barn, eller vad inbillar du dig? Vadå, ska vi bonusmammor betala underhåll till biomammorna också, för att "bevisa" att vi bryr oss?

Min make tjänar mera än vad jag gör, och vi är överens om att han betalar konkreta kostnader för sina barn, typ flygbiljetter. Vi köper mat och betalar restaurangbesök via vårat "gemensamma konto" dit han betalar lite mer (eftersom han tjänar mera OCH har två barn varannan vecka hos oss).

Hotell/stugor osv har vi faktsikt ofta tagit på gemensamma kontot också, men det har kompensaerats typ genom att han betalat alla fyra flygbiljetter, t.ex.  Och julklappar har ofta gått från mitt konto, eftersom jag har mitt bankkonto enkelt inlagt i mobilen (shoppat online). 

Så det är iten svart/vitt (iaf när man bor ihop) - men min make har ALDRIG KRÄVT att jag ska betala för hans barn! Jag visar kärlek på andra sätt!

PS. Enda jag skulle ifrågasätta är konectet 25% eller 1/4... Beror såklart på hur stora barnen är, men vi har alltid räknat barnen som en halv :) Så jag har betalat en tredjedel när vi ska dela något emellan oss! 
  • Anonym (också bonusmamma)
    Just Precis skrev 2025-02-06 22:52:38 följande:

Gud trådar som dessa är anledningen att jag kommer att stå ut med min man hur han än beter sig, för vilken mardröm att han skulle träffa en ny som pratar om våra barn som de vore ohyra, problem, något man ska få betalt för att umgås med! 

Synen på vad en kärleksrelation är! Människosynen! Baxnar.

Absolut löjligaste inlägg jag någonsin läst på FL!! Vem i den här tråden har pratat om bonusbarn som ohyra eller problem, förutom du själv?

Betala för att umgås med? Varför skulle man vilja betala för att umgås med någon överhuvudtaget? TS tycker ju bara att pappan ska betala för sina barn, och vad är det som är konstigt med det?? Det har ju ingenting med barnen själva att göra, utan bara konceptet: att man betalar för sin del. 

Om hon hade åkt på semester med en vänninna, som ville ha med sina två barn (eller betala extra för att få ha hunden med sig, whatever), hur hade du svarat TS då? Att självklart delar man 50/50? Kan du på någon nivå förstå att en reaktion skulle vara att "nej, men nu är ni ju tre personer och jag bara en? Då vill jag nog itne betala 50%..." - UTAN att någon enda männsika skulle föreslå att TS då skulle vara barn (eller hund) hatare!

PS: Hoppas din make är en riktig sur-gris!
  • Ikaros12

Jag hörde någonstans att den vanligaste personen som på ett eller annat sätt utsätter barn för lidande av olika slag, så ska det en bonusförälder, eller en person som en förälder har relation med som inte är biologisk förälder. Jag tänker att det inte är orimligt, men väldigt sorgligt om det stämmer. Barn ska känna sig älskade och vara trygga i sitt hem. Barn känner av om de är uppskattade eller inte. Samtidigt ska man tycker jag aldrig som förälder förvänta sig att någon annan ska hjälpa sitt barn eller bidra ekonomiskt. Men är man i en relation med en förälder ska båda se till så att barnen känner sig älskade och att de är viktiga. Det är att vara vuxen

• Anonym (Ok att göra olika)

Många resonerar och tänker olika om detta. Det är många faktorer som spelar in situation i förhållandet, ekonomi, personliga egenskaper och erfarenheter. Det finns inget rätt eller fel. 

I mitt fall har jag oftast stått för åtminstone hälften och ibland merparten av kostnaden för bonusen. Detta då jag tycker det är kul och viktigt att bonusen är med samt att jag har bättre ekonomiska förutsättningar än min partner. Detta gäller både innan vi var sambos och nu när många år gått som gifta med också gemensamma barn. Bonusen är nu myndig men fortfarande tonåring. Jag erbjuder alltid bonusen att följa med på alla familjeresor ibland vill bonusen och ibland har bonusen andra planer.

• Studentpappa
    Man kanske inte har det men jag har det. Hur andra gör är inte mitt problem..
    Ride it like you stole it
  • Ezmeraldah
    Anonym (M) skrev 2025-02-07 11:34:18 följande:
    Fast då kan hon ju tacka nej.
    Måste man planera semester med sin särbo om man vill åka på semester med sina barn?
    Nej, men den här tråden trodde jag handlade om ett par som VILL åka på gemensam semester men är oense om hur de ska fördela kostnaderna? 
Svar på tråden Betala för bonusbarn