• Lisen1993

Betala för bonusbarn

Hej
    vi funderar lite över hur andra bonusföräldrar gör..

Min särbo har två barn från tidigare och han och jag har varit tillsammans i ett år nu.
    Vi ska åka på skidsemester alla fyra. Min särbo tycker att jag ska betala halva stugan och han andra halvan. 

Jag kan känna lite att jag borde endast betala för ?min? del i stugan dvs en fjärdedel. Hade vi åkt själva utan barn hade jag självklart betalat hälften. Men nu när barnen är med så behöver vi bo i större stuga. Jag känner att jag inte är jättesugen på att betala för barn som jag ?egentligen? inte har någon laglig rätt till eller så mycket att säga till om när det gäller uppfostra.

Det handlar inte om att vara snål är mest intresserad av hur andra gör/tänker i dessa situationer. 😊

• Svar på tråden Betala för bonusbarn
  • Ezmeraldah
    Just Precis skrev 2025-02-06 22:52:38 följande:

Gud trådar som dessa är anledningen att jag kommer att stå ut med min man hur han än beter sig, för vilken mardröm att han skulle träffa en ny som pratar om våra barn som de vore ohyra, problem, något man ska få betalt för att umgås med! 

Synen på vad en kärleksrelation är! Människosynen! Baxnar.

Man kan ju låta bli att skaffa en massa barn med olika partners till höger och vänster så slipper man problemet? Nej, som vanligt är lösningen att nån yngre barnfri kvinna ska ta hand om barnen så föräldrarna kan få "ledigt".

Tänk er för innan ni skaffar 100 barn istället. Och ta ansvar för era egna misstag om det är försent. Nej, det skiter ni i och sen ska andra ta ansvar för era misstag - bidrag hit och dit och förskola för ettåringar (alltså ursäkta?!) som om ni inte hade nåt som helst eget ansvar och ändå bara klagar ni - man blir så trött!

Det är ni själva som fostrar och formar era barn så om nån skulle tycka att de är "ohyra" (DITT uttryck) så har ni själva gjort fel och får ta ansvar för det istället för att skylla ifrån er. Eller så brås barnen på sina föräldrar och det kan ju vara nåt att fundera över... 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Men) skrev 2025-02-07 07:24:26 följande:
    Att inte vilja försörja andras barn är normalt. Det betyder inte att barnen är ohyra utan att de är de biologiska föräldrarnas ansvar och kostnad. Att inte välja lämna sin man hur han än beter sig är däremot riktigt skrämmande.
    Håller med. Man baxnar! Tycker att folk kunde skydda sig. Att det kan sluta med skilsmässa och ny partner kanske man ska tänka på INNAN man skaffar barn. Typ läsa lite på nätet om hur det är att ha barn och hur det är i "bonusfamiljer" eller kanske öppna en bok nån gång - INNAN man värper ur sig en massa ungar för att förverkliga sig själv. 
  • Studentpappa

Om jag nu hade varit skild med en ny särbo och planerade att åka till fjällen så hade jag bokat stugan och frågat om hon ville följa. Jag hade inte blandat in henne i att betala den, men hon hade antagligen fått köpa sitt eget liftkort, jag hade heller inte bett om pengar till bensin. Bilen skulle ju oavsett dit.

Jag hade inte förväntat mig att hon betalade en krona för mina barn. 

Ride it like you stole it
  • Ezmeraldah
    Anonym (Bizz) skrev 2025-02-06 22:39:38 följande:
    Ja, det stämmer.
    Men det går bra att separera innan det gått igenom. 
    Men då är det inte lika lätt att BYTA UT partnern (de flesta vill inte ha en partner som är gift) och det var DET som var frågan? Att man kan flytta isär innan skilsmässan gått igenom vet nog alla här så hur menar du egentligen?? 
  • Ezmeraldah
    Studentpappa skrev 2025-02-07 08:58:46 följande:

Om jag nu hade varit skild med en ny särbo och planerade att åka till fjällen så hade jag bokat stugan och frågat om hon ville följa. Jag hade inte blandat in henne i att betala den, men hon hade antagligen fått köpa sitt eget liftkort, jag hade heller inte bett om pengar till bensin. Bilen skulle ju oavsett dit.

Jag hade inte förväntat mig att hon betalade en krona för mina barn. 

Men hon kanske också hade velat vara med om fatta beslut om val av resmål, boende osv. Och kanske vara med och boka och planera, jämföra alternativ osv. Hon kanske inte vill bli "medbjuden" som en "gäst", till en bokad och planerad resa. Hon kanske vill att ni är två vuxna som gemensamt gör upp planer för er semester. Hur gör du och din fru - bokar du bara en fjällstuga och infornerar henne om det eller bestämmer ni gemensamt vad ni ska göra på semestern, om ni ska resa och vart? 
  • Studentpappa
    Ezmeraldah skrev 2025-02-07 09:07:03 följande:
    Men hon kanske också hade velat vara med om fatta beslut om val av resmål, boende osv. Och kanske vara med och boka och planera, jämföra alternativ osv. Hon kanske inte vill bli "medbjuden" som en "gäst", till en bokad och planerad resa. Hon kanske vill att ni är två vuxna som gemensamt gör upp planer för er semester. Hur gör du och din fru - bokar du bara en fjällstuga och infornerar henne om det eller bestämmer ni gemensamt vad ni ska göra på semestern, om ni ska resa och vart? 
    Så kan det säkert vara. Det var ett väldigt hypotetiskt resonemang. Men om jag planerade en semester med barnen som separerad hade jag (gissar jag) gjort det med barnen. Det finns ju generellt en barnfri vecka att resa på med er ny partner.
    Ride it like you stole it
  • Ezmeraldah
    Studentpappa skrev 2025-02-07 10:04:49 följande:
    Så kan det säkert vara. Det var ett väldigt hypotetiskt resonemang. Men om jag planerade en semester med barnen som separerad hade jag (gissar jag) gjort det med barnen. Det finns ju generellt en barnfri vecka att resa på med er ny partner.
    Man kanske inte har råd med två resor. Och man kanske inte vill åka till fjällen två gånger i rad. Det är lätt att säga vad man "skulle ha gjort". 
  • Hjelm
    Just Precis skrev 2025-02-06 22:52:38 följande:

Gud trådar som dessa är anledningen att jag kommer att stå ut med min man hur han än beter sig, för vilken mardröm att han skulle träffa en ny som pratar om våra barn som de vore ohyra, problem, något man ska få betalt för att umgås med! 

Synen på vad en kärleksrelation är! Människosynen! Baxnar.

TS undrar om hon har fel som tycker att det känns lite orättvist att hon förväntas betala en semesterresa för andras barn, som hon inte ens delar hushåll med.

HUR kan du få det till att hon benämner barnen som "ohyra", "problem" och "något man borde få betalt för att umgås med"?

Visst att läsförståelsen sjunker i detta land men det här var något i särklass...

Sen undrar jag vilken människosyn du själv har som tänker stå ut med din man oavsett hur han beter sig.
  • Just Precis
    Hjelm skrev 2025-02-07 10:36:22 följande:
    TS undrar om hon har fel som tycker att det känns lite orättvist att hon förväntas betala en semesterresa för andras barn, som hon inte ens delar hushåll med.

HUR kan du få det till att hon benämner barnen som "ohyra", "problem" och "något man borde få betalt för att umgås med"?

Visst att läsförståelsen sjunker i detta land men det här var något i särklass...

Sen undrar jag vilken människosyn du själv har som tänker stå ut med din man oavsett hur han beter sig.

Jag tar förstås i lite när jag skriver vad som helst, budskapet är att jag förfäras över hur folk i den här tråden uttrycker sig kring möjligheten att ha en relation med barn som inte är deras biologiskt egna.

Jag kommenterar alltså inte på TS ursprungsinlägg utan tonen i, som jag skriver, tråden - apropå läsförståelse. TS själv upplever jag som balanserad och det är en relevant fråga hon ställer.

• Just Precis
    Ezmeraldah skrev 2025-02-07 08:50:58 följande:
    Man kan ju låta bli att skaffa en massa barn med olika partners till höger och vänster så slipper man problemet? Nej, som vanligt är lösningen att nån yngre barnfri kvinna ska ta hand om barnen så föräldrarna kan få "ledigt".

Tänk er för innan ni skaffar 100 barn istället. Och ta ansvar för era egna misstag om det är försent. Nej, det skiter ni i och sen ska andra ta ansvar för era misstag - bidrag hit och dit och förskola för ettåringar (alltså ursäkta?!) som om ni inte hade nåt som helst eget ansvar och ändå bara klagar ni - man blir så trött!

Det är ni själva som fostrar och formar era barn så om nån skulle tycka att de är "ohyra" (DITT uttryck) så har ni själva gjort fel och får ta ansvar för det istället för att skylla ifrån er. Eller så brås barnen på sina föräldrar och det kan ju vara nåt att fundera över... 
    Vilka är dessa ?vi? som du tar strid mot? Du låter otroligt arg.
Svar på tråden Betala för bonusbarn