• Anonym (Eko)

Har ni gemensam eller delad ekonomi?

Hej,

Har ni gemensam eller delad ekonomi?

Har ni något avtal mellan er, t ex sambo eller äktenskapsförord?

Jag och min sambo ska gifta oss inom 1 år och vi har börjat prata om hur vi ser på vår ekonomi framåt.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Har ni gemensam eller delad ekonomi?
  • Bobo

Vi har gemensam ekonomi. När vi träffades hade ingen av oss speciellt mycket pengar så det vi har nu har vi lyckats bygga tillsammans. I början Av förhållandet tjänade jag mer än honom, eftersom han pluggade, nu tjänar han betydligt mer än jag gör. 

Vi har ingen äktenskapsförord, trots att han blev rådd till det i och med att han blev delägare i en firma.

Detta fungerar fint för oss och det tror jag beror på att vi är ganska lika vad gäller att spendera pengar, vi har samma mål och drömmar om framtiden som vi sparar pengar till och vi pratar om vår ekonomi regelbundet. Vi har aldrig bråkat om pengar: varken när vi hade lite eller när vi som nu har ganska mycket. Är man väldigt olika kan jag förstå, och kanske rekommendera, delad ekonomi. Men fungerar det med gemensam tänker jag att det är det enklaste!

• Anonym (apa)

Här är allt gemensamt, trots att vi har haft hiskeligt olika inkomst och jag har fått en del skäll för att vi inte har äktenskapsförord osv och "skyddat mina tillgångar".

• Anonym (H)

Gemensam ekonomi och inga äktenskapsförord

• mammabitch

Vi har ett gemensamt konto för huslån mm och överskottet där sparas till oförutsedda utgifter runt hus, bil mm och separata konton och sparanden  i övrigt.

När allt gemensamt är betalt så förfogar var och en över det som blir kvar av  lönen.

• Anonym (Hm)

Gifta sedan 4 år, tillsammans i 16. Separat ekonomi men delar helt på hälften alla gemensamma räkningar. 

• Anonym (vi)

Vi har haft lite olika upplägg. 

I början hade vi ett gemensamt konto där våra respektive löner gick in. Därifrån betalades alla kostnader inkl vars och ens privata som tex mobilen. 

Sedan tog vi lika stor summa till egna nöjeskostnader, som tex hobby. 

Nu har vi ändrat och har ett gemensamt konto för gemensamma kostnader och ett gemensamt sparkonto där vi sparar till semestrar och annat. Resten förfogar vi över själva. 

Ovanstående är dock nytt så vi ska diskutera hur det ska bli med större inköp som tex soffa och sådant. Min man är nämligen helt ointresserad av hur det ser ut i hemmet och anser att om soffan är trasig och inte går att sitta i kan vi byta, men när vi flyttade och soffan vi hade såg ut som en liten plutt så var det inte en anledning att byta. Inte heller vid en tidigare flytt där soffan vi hade då tog upp halva vardagsrummet så det inte fick plats så mycket mer tyckte han det var nödvändigt med ett byte. Jag är inte ense med honom,  

Jag vill dock på peka att han på intet vis är snål, han ogillar bara att lägga pengar på onödigheter, dvs sådant han inte ser nyttan i. 

Jag vill dock inte hamna i en sits där jag på mina privata pengar ska bekosta en soffa eller annat liknande och därmed kunna spara mindre pengar. Inte heller vill jag att mat etc ska betalas av mig om inte han själv tar räkningar ungefär motsvarande kostnaden för maten, 
    Lösningen kanske blir ett konto för matinköp och två kort, men vi får se. Kanske blir det istället att vi lägger en summa vardera till det gemensamma kontot för mat och att vi varje månad kollar av vad var och en betalat för mat och 'tar tillbaka' de pengarna. 

Det kan ju också göra att vi granskar matkostnaderna och hittar onödiga kostnader där. 

Vi har dock inget äktenskapsförord, så vid ev skilsmässa ska vi ju dela på alla pengar, även de vi har på våra privata sparkonton. Min man som ärvt pengar som enskild egendom är dock skyddad just kring de pengarna. 

• Anonym (delad)

Delad eftersom vi är olika när det gäller hur vi spenderar pengar. Under en period la vi ihop allt men det slutade bara med att han använde pengarna till saker "till huset" som jag inte ansåg att vi behövde istället för att få ihop ett sparande inför renoveringar eller betala av på lån.

I dagsläget går ca halva min inkomst till gemensamma utgifter och den andra halvan förfogar jag över själv.

Vi tjänar ungefär samma bägge två

• Dexter dot com

Har alltid haft separat ekonomi dvs delar på gemensamma utgifter men förfogar själv över det som blir över. Jag vill inte betala för varken andras barn, dyra hobbies eller andra dyra vanor.

• Anonym (Vic)

Vi har delat upp ekonomin. Vi har gemensamt kreditkort som vi handlar allt som rör gemensamt, hem, barn, resor, etc och gemensamt konto där vi sparar gemensamt.

De egna pengarna förfogar vi helt över och har ingen insyn i varandras ekonomier. Vi har helt olika inkomster, både volymmässigt och typmässigt  

Vi är sambos och har inga avtal. Om vi ingår äktenskap, blir det med äktenskapsförord. 

Svar på tråden Har ni gemensam eller delad ekonomi?