• Anonym (Eko)

Har ni gemensam eller delad ekonomi?

Hej,

Har ni gemensam eller delad ekonomi?

Har ni något avtal mellan er, t ex sambo eller äktenskapsförord?

Jag och min sambo ska gifta oss inom 1 år och vi har börjat prata om hur vi ser på vår ekonomi framåt.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Har ni gemensam eller delad ekonomi?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Annie) skrev 2025-02-12 08:11:35 följande:

Känns ju lite konstigt att ha separat ekonomi under äktenskapet men sedan vilja dela med sig vid en skilsmässa. 

Hur tänker man där?

Det tycker jag inte är konstigt. Jag och min man har separat ekonomi , vi är gifta och har inget äktenskapsförord. Eftersom vi är gifta utan äktenskapsförord behöver vi ju inte hålla på och räkna pengar mellan oss. 

Vi har ändå helt egna bankkonton och har inte insyn i varandras konton. Vi placerar vårt kapital individuellt och helt oberoende av varandra. Min man frågar mig dock ofta om placeringsråd, han har lärt sig att det lönar sig!

• Jemp
    Anonym (Eko) skrev 2025-02-12 08:04:16 följande:

Tack för alla svar.

Jag läser och funderar.

Det som är naturligt för mig och för oss är att ha en gemensam ekonomi. Vi lägger in våra löner på samma konto och hanterar allt därifrån.

Vi har gjort så i många år, under vår tid som sambo, vilket lett till att jag betalat mycket mer än henne.

En sak som fått mig att fundera är att hon kommer ärva mer pengar än mig och dessa pengar ser hon ska vara hennes enskilda och ej gå till vår gemensamma kassa.

Jag förstår inte skillnaden, varför gör vi inte samma sak för dessa pengar?

Hon kan inte förklara och jag känner mig lite lurad. Att ha lagt in betydligt mer per månad men när hon får mer då ska hon behålla pengarna.

Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av liknande?

Jag tycker det känns naturligt att hantera arv separat. Vi har dock inte stor inkomstskillnad till vardags. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Jemp skrev 2025-02-12 08:51:30 följande:
    Jag tycker det känns naturligt att hantera arv separat. Vi har dock inte stor inkomstskillnad till vardags. 

Jag tycker nog att man delar på arv.
    Hittade nyligen ett testamente hemma hos min dementa mor. Det var ett gammalt testamente som sa att arvet till mig och mina syskon skall vara enskild egendom. 

Min man blev lite sur över detta. Jag blev fundersam över det. Funderar du på skilsmässa frågade jag, vilket han förnekade . 

Mem jag är ändå lite fundersam över hans reaktion. 

• mama1985

Delvis gemensam skulle jag säga. 
    Lönerna kommer in på våra egna konton där egna räkningar betalas. Resten hamnar på matkontot där mat och gemensamma utgifter dras under månaden. Vi tar ut en låg summa fickpengar. Runt 1000-lappen var. 
    Vi slår ihop våra inkomster nu efter vi fått en bebis. Innan var det %-modellen. 

Vi diskuterar också mycket ang. vad som är gemensamt vs eget. 

• Anonym (Annie)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-12 09:02:37 följande:

Jag tycker nog att man delar på arv.
    Hittade nyligen ett testamente hemma hos min dementa mor. Det var ett gammalt testamente som sa att arvet till mig och mina syskon skall vara enskild egendom. 

Min man blev lite sur över detta. Jag blev fundersam över det. Funderar du på skilsmässa frågade jag, vilket han förnekade . 

Mem jag är ändå lite fundersam över hans reaktion. 

Fast bara för att man får ett arv som enskild egendom så betyder inte det att mans måste behandla det som enskild egendom. Man bestämmer själv vad man vill göra med pengarna, behålla eller dela med sin make/maka. 
  • Anonym (Bert-Erik)

Bra att ni vågar prata om så torra och känsliga saker som pengar, innan ni gifter er.

Vi träffades mitt i livet och hade olika ekonomi. Vi har äktenskapsförord som innebär att hennes pengar är hennes och mina är mina. Vi har skrivit testamenten som innebär att vi vill att den kvarlevande ska få sitta i orubbat bo, att vi ärver varandra fullt ut (utom den procenten som barnen har rätt kräva ut om de vill).

Vi har ett gemensamt konto för alla utgifter för boende, sommarstuga, mat, semestrar, möbler mm. Sen har var och en ett eget konto. Så jag kan slösa om jag vill, hon kan köpa saker som jag tycker är onödiga, vi lägger oss inte i varandras affärer.

Vi har särkullsbarn och vill inte att de ska bråka om pengarna om vi dör, därför har vi försökt hålla ordning på vad som är hennes och mitt.

Klokt att gifta sig, då ordnas allt juridiskt automatiskt. Om man är sambo måste man kolla noga vad som gäller om faderskap, ägande, arv med mera. Ett papper eller många papper.

• PH76
    Anonym (Eko) skrev 2025-02-12 08:04:16 följande:

Tack för alla svar.

Jag läser och funderar.

Det som är naturligt för mig och för oss är att ha en gemensam ekonomi. Vi lägger in våra löner på samma konto och hanterar allt därifrån.

Vi har gjort så i många år, under vår tid som sambo, vilket lett till att jag betalat mycket mer än henne.

En sak som fått mig att fundera är att hon kommer ärva mer pengar än mig och dessa pengar ser hon ska vara hennes enskilda och ej gå till vår gemensamma kassa.

Jag förstår inte skillnaden, varför gör vi inte samma sak för dessa pengar?

Hon kan inte förklara och jag känner mig lite lurad. Att ha lagt in betydligt mer per månad men när hon får mer då ska hon behålla pengarna.

Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av liknande?

Ja det låter konstigt tycker jag. Jag och min fru har gemensam ekonomi, inte så att vi sätter av till något gemensamt konto eller så men alla pengar som kommer in är till familjen. Jag har 3ggr eller mer så hög lön som min fru och har alltid varit den som betalt absolut mest. Nyligen så ärvde min fru ett antal miljoner och givetvis så är de till familjen.

Skulle det inte vara så så skulle jag givetvis vilja splitta månadskostnaderna 50/50 rakt av.
  • Anonym (gemensam)
    Anonym (R) skrev 2025-02-10 20:57:23 följande:

Vi har separat ekonomi. Min fru valde efter att vi fick barn att byta karriär till ett arbete med mindre ansvar och sämre lön. Hon gick ner ungefär 15 000 kr i månaden pga. detta. I viss utsträckning lever hon idag på mig eftersom jag betalar det mesta men tillgång till mina pengar tycker jag inte att hon ska ha.

Inte så att jag på något sätt är missnöjd. Hon är bra med barnen och bra i sängen så jag är nöjd men eftersom hon själv valde ett sämre betalt arbete tycker jag inte att det är min uppgift att kompensera henne för detta.

Du låter som en äkta egoistisk rövhatt. Hon har fött dina barn och tar av sin tid och sin framtida ekonomi för att investera i er gemensamma familj. Du belönar henne genom att straffa henne ekonomiskt och samtidigt tänka att det kanske trots allt är DU som gör den största uppoffringen och att det kanske är lite synd om DIG.

En riktig man uppskattar och värderar en kvinna som sätter familjen framför sig själv på detta sätt. En riktig man tar ett kliv upp, ökar sin egen inkomst och sätter en ära i att försörja familjen så hans kvinna kan kan fokusera fullt på detta.

Man kan naturligtvis dela lika på allt också om man tycker att det passar bättre, men det är ju inte fallet här.

Hoppas hon vaknar upp en dag och inser vad som händer.
  • Anonym (R)
    Anonym (gemensam) skrev 2025-02-12 12:47:49 följande:
    Du låter som en äkta egoistisk rövhatt. Hon har fött dina barn och tar av sin tid och sin framtida ekonomi för att investera i er gemensamma familj. Du belönar henne genom att straffa henne ekonomiskt och samtidigt tänka att det kanske trots allt är DU som gör den största uppoffringen och att det kanske är lite synd om DIG.

En riktig man uppskattar och värderar en kvinna som sätter familjen framför sig själv på detta sätt. En riktig man tar ett kliv upp, ökar sin egen inkomst och sätter en ära i att försörja familjen så hans kvinna kan kan fokusera fullt på detta.

Man kan naturligtvis dela lika på allt också om man tycker att det passar bättre, men det är ju inte fallet här.

Hoppas hon vaknar upp en dag och inser vad som händer.
    Du misstar dig. Min fru tar inte större ansvar för hem och familj än vad jag gör. Hon bytte karriär av personliga skäl. Vår ekonomiska standard påverkades ganska mycket av detta beslut som jag inte heller på något sätt var delaktig i.

Men jag accepterar att hon har gjort detta val eftersom jag hellre ser att hon mår bra än att vi kan konsumera t.ex. resor eller annat för inkomsten som föll bort.

Men jag tycker ändå att hon måste vara beredd att acceptera konsekvenserna av sitt beslut vilket för hennes del betyder avsevärt minskad köpkraft.

Att jag skulle gå in och täcka upp hennes ekonomiska förlust, t.ex. genom att vi börjar med gemensam ekonomi, tycker jag vore ett direkt toffel-aktigt beteende likvärdigt med att frivilligt låta sig exploateras.

Jag betalar numera mycket av våra gemensamma kostnader men jag väljer själv vilka av hennes behov som jag är beredd att finansiera. Detta är högst rimligt tycker jag.
  • Anonym (vi)
    Anonym (R) skrev 2025-02-10 20:57:23 följande:

Vi har separat ekonomi. Min fru valde efter att vi fick barn att byta karriär till ett arbete med mindre ansvar och sämre lön. Hon gick ner ungefär 15 000 kr i månaden pga. detta. I viss utsträckning lever hon idag på mig eftersom jag betalar det mesta men tillgång till mina pengar tycker jag inte att hon ska ha.

Inte så att jag på något sätt är missnöjd. Hon är bra med barnen och bra i sängen så jag är nöjd men eftersom hon själv valde ett sämre betalt arbete tycker jag inte att det är min uppgift att kompensera henne för detta.

Du är försörjningsskyldig gentemot henne enligt lag. Båda makarna i ett äktenskap ska ha samma standard.

Jag tvivlar dock på att en sån som resonerar som du finns på riktigt, du har nog bara tråkigt. 

Svar på tråden Har ni gemensam eller delad ekonomi?