Anonym (gemensam) skrev 2025-02-12 12:47:49 följande:
Du låter som en äkta egoistisk rövhatt. Hon har fött dina barn och tar av sin tid och sin framtida ekonomi för att investera i er gemensamma familj. Du belönar henne genom att straffa henne ekonomiskt och samtidigt tänka att det kanske trots allt är DU som gör den största uppoffringen och att det kanske är lite synd om DIG.
En riktig man uppskattar och värderar en kvinna som sätter familjen framför sig själv på detta sätt. En riktig man tar ett kliv upp, ökar sin egen inkomst och sätter en ära i att försörja familjen så hans kvinna kan kan fokusera fullt på detta.
Man kan naturligtvis dela lika på allt också om man tycker att det passar bättre, men det är ju inte fallet här.
Hoppas hon vaknar upp en dag och inser vad som händer.
Du misstar dig. Min fru tar inte större ansvar för hem och familj än vad jag gör. Hon bytte karriär av personliga skäl. Vår ekonomiska standard påverkades ganska mycket av detta beslut som jag inte heller på något sätt var delaktig i.
Men jag accepterar att hon har gjort detta val eftersom jag hellre ser att hon mår bra än att vi kan konsumera t.ex. resor eller annat för inkomsten som föll bort.
Men jag tycker ändå att hon måste vara beredd att acceptera konsekvenserna av sitt beslut vilket för hennes del betyder avsevärt minskad köpkraft.
Att jag skulle gå in och täcka upp hennes ekonomiska förlust, t.ex. genom att vi börjar med gemensam ekonomi, tycker jag vore ett direkt toffel-aktigt beteende likvärdigt med att frivilligt låta sig exploateras.
Jag betalar numera mycket av våra gemensamma kostnader men jag väljer själv vilka av hennes behov som jag är beredd att finansiera. Detta är högst rimligt tycker jag.