• Anonym (Eko)

Har ni gemensam eller delad ekonomi?

Hej,

Har ni gemensam eller delad ekonomi?

Har ni något avtal mellan er, t ex sambo eller äktenskapsförord?

Jag och min sambo ska gifta oss inom 1 år och vi har börjat prata om hur vi ser på vår ekonomi framåt.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Har ni gemensam eller delad ekonomi?
  • Anonym (Funderandefru)

Tycker att det känns lite fånigt efter 25 års äktenskap att det alltid ska vara en diskussion kring vem som ska betala hur mycket och vem som ska swisha den andre om man går på restaurang tex. Eller köper en jacka till nån av barnen. 

Det gör ju att det hela tiden måste pratas om pengar. Det är ju våra gemensamma barn. Det vore bara så skönt att kunna ta fram ett gemensamt kort och betala utan att ?göra upp? varje gång. Att slippa räkna jämt och Swisha. Om min man betalar notan och generöst bjuder mig, det är ju inte våra gemensamma pengar. Då ska jag hela tiden tacka för att han ?bjuder? mig.

Ett annat exempel: När han skulle sälja sin cykel frågade han om jag ville köpa den, ja jag tycker det är konstigt, när man är en familj som bor tillsammans i hus med två barn. Sen köpte han en ny elcykel för 25 000kr det skulle jag aldrig haft råd med. Det fanns viktigare saker i hemmet att lägga pengar på tyckte jag, men?det är ju hans egna pengar.

• Anonym (M)
    Anonym (Funderandefru) skrev 2025-10-27 21:53:20 följande:

Tycker att det känns lite fånigt efter 25 års äktenskap att det alltid ska vara en diskussion kring vem som ska betala hur mycket och vem som ska swisha den andre om man går på restaurang tex. Eller köper en jacka till nån av barnen. 

Det gör ju att det hela tiden måste pratas om pengar. Det är ju våra gemensamma barn. Det vore bara så skönt att kunna ta fram ett gemensamt kort och betala utan att ?göra upp? varje gång. Att slippa räkna jämt och Swisha. Om min man betalar notan och generöst bjuder mig, det är ju inte våra gemensamma pengar. Då ska jag hela tiden tacka för att han ?bjuder? mig.

Ett annat exempel: När han skulle sälja sin cykel frågade han om jag ville köpa den, ja jag tycker det är konstigt, när man är en familj som bor tillsammans i hus med två barn. Sen köpte han en ny elcykel för 25 000kr det skulle jag aldrig haft råd med. Det fanns viktigare saker i hemmet att lägga pengar på tyckte jag, men?det är ju hans egna pengar.

Låter som att du är avundsjuk.

Om du har så dålig ekonomi får du göra något åt det istället för att gnälla på att din man har bättre ekonomi än dig. 

Skaffa nytt jobb. Begär löneökning. Läs kurser för att kunna få ökad lön. 
  • Anonym (Funderandefru)

• Anonym (HK)
    Anonym (Funderandefru) skrev 2025-10-28 00:30:33 följande:

Nu när det framkommer mer info låter han inget vidare kul att leva med avseende ekonomi. Att sälja en cykel till fru/man skulle inte förekomma i min familj. Inte art swisha varandra på restaurang heller. Påminn honom om de 3 miljonerna du la in i huset. Om du lade in mer än honom, kräv att få äga mer och se vad han säger.
  • Anonym (d)
    Anonym (HK) skrev 2025-10-28 01:50:58 följande:
    Nu när det framkommer mer info låter han inget vidare kul att leva med avseende ekonomi. Att sälja en cykel till fru/man skulle inte förekomma i min familj. Inte art swisha varandra på restaurang heller. Påminn honom om de 3 miljonerna du la in i huset. Om du lade in mer än honom, kräv att få äga mer och se vad han säger.
    Fast din familj är inte intressant i frågan.
    Inte "rådet" att komma långt i efterhand och kräva tillbaka det man en gång gav bort.

Ts tog ett idiotiskt beslut men det får hon leva med. Eller två förresten.
    Att kasta bort 1,5 miljon samt att gifta sig med Joakim von Anka.
  • Anonym (E.)
    Anonym (Funderandefru) skrev 2025-10-27 16:07:27 följande:

Hej, överallt finns det råd om hur man kan lägga upp ekonomin på olika sätt som gift par. Delad, separat, gemensam osv. Men om man inte är överens? Det är ju alltid den med mest pengar som bestämmer då!

Jag vet inte om jag har fel (min man hävdar det 😉) vill kolla vad ni tycker nu!

Min man tjänar 3 ggr så mycket som jag.
    Vi jobbar båda heltid.
    Vi har ett gemensamt konto för räkningar och mat.
    Till det kontot dras det automatiskt pengar från våra egna lönekonton enligt en uträknad %-sats som ska vara rättvis utifrån att vi tjänar så olika.

Så långt är det rättvist tycker vi båda!👍

Sen får vi göra vad vi vill med de egna pengarna vi har kvar på våra respektive lönekonton. Min man tycker det är jätteviktigt att vi har våra egna pengar, man ska inte behöva fråga om det är ok att köpa ett par nya dyrare klädesplagg tex. Håller helt med för vi prioriterar väldigt olika saker.

Men?det är ju ändå så att han har mycket mer fickpengar än vad jag har varje månad på sitt lönekonto.

?Han kan åka med en kompis till New york om han vill, det kan inte jag.
    ?Han kan köpa en dyr rock för 3000kr, det kan inte jag, jag handlar på HM.
    ? Han kan pensionsspara stora belopp varje månad, jag pensionssparar inte alls.
    ? Han kan köpa aktier och fonder, det kan inte jag.
    ? Han kan köpa en dyr klocka eller cykel, det kan inte jag.
    ? Men om vi köper en ny soffa delar vi 50/50 på kostnaden.

Är det rättvist? Jag anser inte att vi har samma levnadsstandard fast vi är gifta, jobbar 100% båda två och bor i samma hus som vi äger 50/50.

När barnen behöver pengar ber de honom för de vet att jag inte har några.

När jag försöker prata om detta säger han bara skämtsamt att ?håll fast vid mig så lever vi på min pension sen, så behöver du inte oroa dig?.

Eller: ?Säg till om du behöver köpa en ny vinterjacka, så får du såklart pengar av mig?.

Jag vill inte behöva be om pengar, och naturligtvis skulle jag aldrig be om pengar till en Londonresa med en kompis tex. 

Om bilen går sönder betalar han det, om barnen behöver pengar betalar han det, det är ju väldigt snällt, men jag har ingen insyn i de kontona eller de summorna och känner mig utanför. Man kanske behöver diskutera först och ta ett GEMENSAMT beslut om barnen ska få pengar överhuvudtaget och i så fall hur mycket?! Vi är två föräldrar, jag vill också vara med och bestämma när det gäller ekonomi till barnen tex, även om det inte är mina pengar.

Jag känner mig låst men han förstår inte det.
    När vi träffades och innan vi fick barn tjänade vi exakt lika mycket, då var detta inget problem!

Vi har pratat om detta så många ggr på min uppmaning, men han vägrar ändra konceptet som HAN tycker fungerar utmärkt!

Vad ska jag göra? Tycker jag fel? Vad tycker ni?

Det där hade jag aldrig accepterat - förutsatt att alla era barn är gemensamma. Finns det särkullsbarn så är det ju skillnad, för då blir det fel att den rikare personens barn ska få mindre än tidigare, för att deras förälder ska sponsra en ny partner och hennes/hans barn. 

Men förutsatt att alla era barn är gemensamma, så tycker jag att din man är en egoist och ett svin. Hur kan man ens VILJA leva så? Det är väl självklart att man har alla pengar tillsammans? Man arbetar ju för samma mål... att barnen ska ha det bra. Och det spelar ingen roll vilka pengar som finns på vilket konto när man dör, för det är ändå de gemensamma barnen som ärver allt. Finns ingen anledning att stoppa undan pengar...

Fast DU har också gjort ett misstag, i och med att du inte pratade med din man om detta tidigt i förhållandet, innan ni gifte er, flyttade ihop eller skaffade barn. Man måste ha samma syn på ekonomin, annars går det ju inte. 

Har ni äktenskapsförord också? Har ni inte det, så kan du få ut hälften av hans pengar, men det kräver att du tar ut skilsmässa... kanske är lika bra som han är. 
  • Anonym (E.)
    Anonym (Funderandefru) skrev 2025-10-27 19:40:19 följande:

Jag har absolut någonting kvar även om jag har låg lön. Men jag har inte samma levnadsstandard som han har. Jag klarar mig, men det känns orättvist och jag blir ledsen för att han inte vill prata om det och för att han tycker det här är ett så självklart upplägg. Det är mer känslomässigt än ekonomiskt.

...och så ska det inte vara. Det står till och med i lagen - Äktenskapsbalken - att man och hustru ska leva på samma nivå/standard. Detta är en viktig skillnad mot samboskap (där man förstås också kan leva på samma nivå/standard om man är överens om det såklart, men det är inte lagstadgat). 
  • Anonym (E.)
    Anonym (Funderandefru) skrev 2025-10-27 19:48:54 följande:

Om jag var den som hade högre lön skulle jag vilja att vi hade lika mycket ?fickpengar? kvar var att spendera i månaden.

När vi köpte vårt hus hade jag precis ärvt 3 miljoner som gick rakt in i husköpet, då var det självklart att det var bådas pengar eftersom vi var gifta enligt honom. Vi äger 50/50 fast jag lagt 3 miljoner mer än honom. Det ångrar jag såklart nu när jag tjänar så dåligt. Jag skulle ha sparat en del av de pengarna själv.

Jag antar att du ärvde dina föräldrar? Det är synd att de inte skrev i testamentet, att arvet skulle vara din enskilda egendom, och även det som kommer i dess ställe (i detta fall huset - din andel av det räknat på hur mycket du la in i förhållande till hur mycket din man la in).

Om man har en så stor förmögenhet att det har betydelse, så ska man alltid skriva att arvet ska vara ens barns enskilda egendom, så att en eventuell sol-och-vårare/lycksökerska inte kan roffa åt sig de pengarna. Det blir också en trygghet - lättare att lämna ett dåligt förhållande om man har pengar, i synnerhet för en kvinna (som ofta tjänar sämre, har varit hemma med barn, jobbat deltid o.s.v.). 

Det var det första jag gjorde när jag ärvde pengar efter min sist bortgångna förälder: att skriva ett testamente och få det bevittnat, där jag skrev att mina två barn ska ärva hälften var och att det ska vara deras enskilda egendom. Känns bra. 
  • Anonym (Separerad)

Nu är jag separerad sedan 1,5 år men i min 20+ år långa relation innan så hade vi gemensam från dag 1. Tyvärr kände jag de sista åren att exet utnyttjade det till att kontrollera mig då vi inte fördelade fickpengar etc utan hade ett gemensamt kreditkonto med två kort (kopplat till att få poäng till flygresor) och jag undvek att använda det då mina inköp ofta ifrågasattes.

Nu är jag snart 50 och kommer aldrig att ha gemensam ekonomi med någon igen. Skulle jag mot all förmodan bli sambo igen efter att barnen gått ut gymnasiet så är det procentuell fördelning som gäller om vi inte tjänar väldigt lika. 

Är särbo nu och då betalar han ibland när vi handlar och jag ibland, samma sak om vi går ut och äter. Orkar inte hålla på att dela lika och swisha fram och tillbaka. Ibland har han bett mig köpa med något till något av hans barn, då har han inte behövt swisha efteråt heller eftersom vi oftast är hos honom och han har handlat mat innan jag kommer plus att det handlar om småsummor. 

• Melerad ögonfärg
    Anonym (Funderandefru) skrev 2025-10-28 00:30:33 följande:

Tycker du gjorde helt rätt i att investera i din familj med arvet. Du handlade efter ditt hjärta och det är väl vad du önskar att din man också gör. Men nu mera gör han inte det, han handlar efter sin fyllda pung. Att ni har olika sätt att se på er ekonomi är olyckligt men lätt att hamna i, då ni började på samma ruta var det nog svårt att se vart ni skulle landa om en av er fick en betydligt bättre ekonomi. Du får lägga din heder åt sidan ett tag och agera utifrån hans logik. Tex att be om ett stöd varje månad så att du också kan köpa lite dyrare kläder i fas med vad han klär sig i. Kräva presenter av honom, typ en ny bil osv. Han tycks behöva styra över sina egna pengar och det får du låta honom göra tills vidare, men det måste få svida lite om han ska få fortsätta. Ta honom på pulsen lite, föreslå att han ska betala en resa åt dig till NY, något han har unnat sig. Ska han säga att det inte är rimligt? Eller gå ner i tid och börja pensionsspara aggressivt samt sluta betala till den gemensamma kassan. Han kommer vilja prata ekonomi efter ett tag.
Svar på tråden Har ni gemensam eller delad ekonomi?