• Anonym (Klot)

Betala tillbaka?

En kvinna behöver ta sin katt till veterinären akut, de säger vad det kommer gå på och hon har inte råd utan att tömma sparkontot. Hon ringer sin pojkvän och är ledsen och stressad, han säger då att han för över summan, vilket han gör, plus lite till för att kompensera för den missade arbetsdagen.

Veckor senare får hon tillbaka en hel del av summan från försäkringen. Ska de pengarna betalas till pojkvännen eller är det rimligt att hon ser det som en gåva?

• Svar på tråden Betala tillbaka?
  • Anonym (Klot)
    Anonym (Em) skrev 2025-02-10 17:57:23 följande:

Det enda rimliga är ju att hon för över pengarna från försäkringen till pojkvännen. Han har ju varit väldigt snäll och dessutom fört över lite extra. Det vore ju rent av skamligt att så behålla försäkringspengarna själv. 

Men varför direktreglerades det inte med försäkringsbolaget direkt? Om nu det här har hänt på riktigt..?

Veterinären sa inget om det och ingen av oss tänkte över det där och då.
  • Dexter dot com

Man betalar självklart tillbaka hela summan och bjuder på middag/köper en present som tack för lånet av pengarna!

• Anonym (B)
    Anonym (Klot) skrev 2025-02-10 18:00:05 följande:
    Veterinären sa inget om det och ingen av oss tänkte över det där och då.
    Så du nämnde inte att du har en försäkring? 

Varför vill du inte betala tillbaka?
  • Anonym (självklart)

Självklart betala tillbaka! Töm sparkontot om det behövs. Jättekonstigt resonemang att tänka att man inte ska betala tillbaka när man fått hjälp i en krissituation. 

• Anonym (Klot)

Hade det varit annorlunda om kvinnan inte fått tillbaka något på försäkringen? Skulle hon ändå betala trots väldigt låg inkomst? Pojkvännen har råd.

• Lynx123
    Anonym (Klot) skrev 2025-02-10 18:10:51 följande:

Hade det varit annorlunda om kvinnan inte fått tillbaka något på försäkringen? Skulle hon ändå betala trots väldigt låg inkomst? Pojkvännen har råd.

Hennes eller hans inkomst har inget med saken att göra. Även om pengarna inte kommit tillbaka försöker man ju betala tillbaka när någon varit så snäll.. Nu när de kommit tillbaka är de hans pengar och ingen annans. Punkt!
  • Lynx123
    Dexter dot com skrev 2025-02-10 18:05:02 följande:

Man betalar självklart tillbaka hela summan och bjuder på middag/köper en present som tack för lånet av pengarna!

Exakt så!
  • Bunny s

Håller med om att självklart betala tillbaka med försäkringen. 
    Men vid den här frågan så hade jag absolut gett till min pojkvän. Just för att jag då vet att han har dålig ekonomi och svårt att betala tillbaka. Men jag är sån som tycker att mitt och ditt är vårt. Fast vi har varit tillsammans länge. 
    Kanske man ska de annorlunda på det om ni nyligen blivit tillsammans? 
    Men jag skulle ju inte tänka lika i alla situationer bara för att ens partner har dålig ekonomi. Tex om det handla om att partnern ville åka på en resa eller handla en möbel eller liknande. Skulle inte betala såna saker hur som helst. Så länge man inte bor ihop och har delad ekonomi dvs, då får man beställa tillsammans vid såna köp. Jag och min man har ju dock varit tillsammans i 20 år och vi har alltid delat lika på allt. Spelar ingen roll att han nu tex pluggat i 3 år och jag tjänat väldigt bra. Är givet för mig att han får köpa saker och vi delar på mina pengar. Men då är han ju likadan mot mig, för det hat varit omvänt. Han är också ekonomisk av sig
     Ingen av oss gör direkt några galna köp utan är överens med allt.
  • Dexter dot com

Ha man skaffat katt har man ansvar för att den får den vård den behöver även om man har låg inkomst så självklart betala man tillbaka och gör rätt för sig. Hur hade hon tänkt lösa det hela om pojkvännen inte funnits? Skaffa man djur får man helt enkelt se till att det finns en buffert för just vetkostnader, dietfoder, medicin osv .
  • Tecum
    Anonym (självklart) skrev 2025-02-10 18:06:51 följande:

Självklart betala tillbaka! Töm sparkontot om det behövs. Jättekonstigt resonemang att tänka att man inte ska betala tillbaka när man fått hjälp i en krissituation. 

Instämmer! Fattar inte vad det är med folk som behöver fråga om en sån sak... Sen kan han säga att du inte behöver, men givetvis ska man räkna med att betala tillbaka till den som hjälpte en i en nödsituation.
Svar på tråden Betala tillbaka?