• Anonym (Klot)

Betala tillbaka?

En kvinna behöver ta sin katt till veterinären akut, de säger vad det kommer gå på och hon har inte råd utan att tömma sparkontot. Hon ringer sin pojkvän och är ledsen och stressad, han säger då att han för över summan, vilket han gör, plus lite till för att kompensera för den missade arbetsdagen.

Veckor senare får hon tillbaka en hel del av summan från försäkringen. Ska de pengarna betalas till pojkvännen eller är det rimligt att hon ser det som en gåva?

• Svar på tråden Betala tillbaka?
  • Anonym (JB)
    Anonym (JB) skrev 2025-02-11 08:41:59 följande:

Självklart ska pojkvännen ha pengarna. Sen bör hon spara ihop mer pengar ifall katten blir sjuk igen. 

Såg nu att katten inte klarade sig. Beklagar verkligen. Gråter
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Klot)
    Anonym skrev 2025-02-11 08:44:19 följande:

Någon som tror att TS kommer att skriva mer i tråden efter att det visat sig att hon är den enda i hela världen som har rätt och inte är elak? 

Well, med tanke på att det var jag som gav pengarna så är jag definitivt inte elak. Jag blev paff över att höra om försäkringspengarna och jag ville se hur andra tänker kring det.
  • Anonym (T)
    Anonym (Klot) skrev 2025-02-11 08:54:55 följande:
    Well, med tanke på att det var jag som gav pengarna så är jag definitivt inte elak. Jag blev paff över att höra om försäkringspengarna och jag ville se hur andra tänker kring det.
    Ok så det är du som är pojkvännen? Varför frågar du hur din flickvän borde reagera? Vad tycker du själv i saken?
  • Anonym (Klot)
    Anonym (T) skrev 2025-02-11 09:00:05 följande:
    Ok så det är du som är pojkvännen? Varför frågar du hur din flickvän borde reagera? Vad tycker du själv i saken?
    Omkastat. Jag är flickvännen, men den som gav pengarna.
    Jag blev paff över att inte ens erbjöd sig att betala tillbaka. Hade tackat nej, men tycker han åtminstone borde ha frågat. Ville se om det är jag som resonerar illa med tanke på vad det gällde, eller om det var rimligt att tänka så.
  • Anonym (Typ)

Då erbjuder man sig att betala tillbaka. Pengarna var tänkt till veterinärkostnaderna. Om kattägaren får tillbaka pengar från veterinären så ska de pengarna tillbaka. De är inte menade att användas till annat liksom.

• Lynx123
    Anonym (Klot) skrev 2025-02-11 09:04:29 följande:
    Jag blev paff över att inte ens erbjöd sig att betala tillbaka. Hade tackat nej, men tycker han åtminstone borde ha frågat. Ville se om det är jag som resonerar illa med tanke på vad det gällde, eller om det var rimligt att tänka så.
    Då är han ett jävla as! En utnyttjande, äcklig och omoralisk människa. Fy fan - få saker gör mig så förbannad som detta 
  • Meddelande borttaget
  • Dexter dot com
    Anonym (Klot) skrev 2025-02-11 09:04:29 följande:
    Otroligt girigt och utnyttjande men nu vet du ju hur din partner resonerar när det kommer till andras pengar. Tänker du fortsätta relationen så får du peppa för att han tar ett extrajobb så han kommer på fötter ekonomiskt och inte skaffar djur som han inte har råd med !
  • MsM84

Oavsett om man tjänar olika mycket i en relation så finns det inte mycket som är fulare än att sko sig på ens partner (eller vän) med logik som ?den har råd?. Den som har mer pengar ska själv få välja om den vill ge en gåva eller inte, det ska inte tas för givet.

Svar på tråden Betala tillbaka?