• Anonym (Klot)

Betala tillbaka?

En kvinna behöver ta sin katt till veterinären akut, de säger vad det kommer gå på och hon har inte råd utan att tömma sparkontot. Hon ringer sin pojkvän och är ledsen och stressad, han säger då att han för över summan, vilket han gör, plus lite till för att kompensera för den missade arbetsdagen.

Veckor senare får hon tillbaka en hel del av summan från försäkringen. Ska de pengarna betalas till pojkvännen eller är det rimligt att hon ser det som en gåva?

• Svar på tråden Betala tillbaka?
  • Anonym (Klot)
    Mia448 skrev 2025-02-13 07:57:26 följande:
    Man kan dock tycka att sparkontot är till för just dessa situationer 
    Det kan man absolut och det hade han ju använt om han varit tvungen, men han var väldigt stressad över att tvingas tömma det. Han har som sagt låg inkomst och jag är det enda skyddsnät han har egentligen.
  • Anonym (B)
    Anonym (Klot) skrev 2025-02-13 08:34:34 följande:
    Det kan man absolut och det hade han ju använt om han varit tvungen, men han var väldigt stressad över att tvingas tömma det. Han har som sagt låg inkomst och jag är det enda skyddsnät han har egentligen.
    Och vad säger han när du påpekar det med försäkringspengarna?

Är du ok med att han inte betalar tillbaka något alls? Avsåg du att ge honom pengarna som en gåva från början?
  • Anonym (Klot)
    Anonym (B) skrev 2025-02-13 08:49:32 följande:
    Och vad säger han när du påpekar det med försäkringspengarna?

Är du ok med att han inte betalar tillbaka något alls? Avsåg du att ge honom pengarna som en gåva från början?
    Jag har inte sagt något nej, men det var nära igår när han berättade om något han köpt för försäkringspengarna.

Jag hade inte förväntat mig dem tillbaka nej, jag visste ju inte att han skulle få ut något på försäkringen. Jag hade tackat nej om han erbjöd, men det sticker att han inte ens frågade.
  • Anonym (B)
    Anonym (Klot) skrev 2025-02-13 08:56:21 följande:
    Jag har inte sagt något nej, men det var nära igår när han berättade om något han köpt för försäkringspengarna.

Jag hade inte förväntat mig dem tillbaka nej, jag visste ju inte att han skulle få ut något på försäkringen. Jag hade tackat nej om han erbjöd, men det sticker att han inte ens frågade.
    OK, så du tycker det är ok att betala för hans katt. Generöst av dig. Synd att han inte visar samma generositet tillbaka.

Men men, din kille och ditt val. 
  • Anonym (Klot)
    Anonym (B) skrev 2025-02-13 09:03:05 följande:
    OK, så du tycker det är ok att betala för hans katt. Generöst av dig. Synd att han inte visar samma generositet tillbaka.

Men men, din kille och ditt val. 
    Jag älskade katten jag också och självklart var det prio för mig att den fick vård.
  • Anonym (B)
    Anonym (Klot) skrev 2025-02-13 09:04:49 följande:
    Jag älskade katten jag också och självklart var det prio för mig att den fick vård.
    Och? Det betyder väl inte att du ska betala för det när han har egna pengar.

Känner du dig inte utnyttjad? 
  • Anonym (Klot)
    Anonym (B) skrev 2025-02-13 09:09:43 följande:
    Och? Det betyder väl inte att du ska betala för det när han har egna pengar.

Känner du dig inte utnyttjad? 
    Det känns fult gjort absolut. Jag ville lindra paniken så gott jag kunde, genom att åtminstone ta på mig det ekonomiska.
  • Anonym (B)
    Anonym (Klot) skrev 2025-02-13 09:15:12 följande:
    Det känns fult gjort absolut. Jag ville lindra paniken så gott jag kunde, genom att åtminstone ta på mig det ekonomiska.
    Jag tror att du innerst inne är besviken på honom, det är därför du startade tråden.

Men ni har ju fler problem än att han utnyttjar dig ekonomiskt och inte respekterar dig. Du vågar inte prata med honom om detta. Detta är två stora varningsflaggor i mina ögon.
  • Anonym (Klot)
    Anonym (B) skrev 2025-02-13 09:20:58 följande:
    Jag tror att du innerst inne är besviken på honom, det är därför du startade tråden.

Men ni har ju fler problem än att han utnyttjar dig ekonomiskt och inte respekterar dig. Du vågar inte prata med honom om detta. Detta är två stora varningsflaggor i mina ögon.
    Jag vågar, men ser inte att det kommer ge något positivt. En sak om jag faktiskt förväntade mig att få tillbaka pengarna, men att starta en grej för att ändå säga att jag inte vill ha dem tillbaka blir bara onödigt kaos i en redan tung situation.
  • Dexter dot com
    Anonym (Klot) skrev 2025-02-13 08:56:21 följande:

Så han har dålig ekonomi, utnyttjar dig ekonomiskt och handlar upp försäkringspengarna i stället för att sätta in dom på sparkontot så han har för framtida oförutsedda kostnader? 
Svar på tråden Betala tillbaka?