• Anonym (Klot)

Betala tillbaka?

En kvinna behöver ta sin katt till veterinären akut, de säger vad det kommer gå på och hon har inte råd utan att tömma sparkontot. Hon ringer sin pojkvän och är ledsen och stressad, han säger då att han för över summan, vilket han gör, plus lite till för att kompensera för den missade arbetsdagen.

Veckor senare får hon tillbaka en hel del av summan från försäkringen. Ska de pengarna betalas till pojkvännen eller är det rimligt att hon ser det som en gåva?

• Svar på tråden Betala tillbaka?
  • Anonym (F)

Det ska i första hand ses som ett lån och inget annat, men bäst att fråga. Eftersom han skickade extra som kompensation för arbetsdagen så kanske han tänkte att det var en gåva.

• EpicF

Självklart ska pengarna betalas tillbaka till pojkvännen, så länge inte han uttalat sa att det var en gåva. 

• Anonym (Hmm)

Hur kan man ens fundera på att omvandla dessa akuta NÖD pengar som man verkligen var i behov utav till att bli en gåva? 

Hoppas verkligen att det är du ts som har lånat ut pengarna och inte varit den som tagit emot för isåfall är ditt tänk helt uppåt väggarna. Det kan endast bli en gåva om den som lagt ut pengarna säger det. I allt annat fall så tackar man  och betalar tillbaka med ett leende! 

• Anonym (B)

Det pratar man väl om när det sker. Jag menar, hon frågade väl om det var ok att låna av honom. Eller att han säger att jag lånar ut till dig så länge. 

Har de inte kommit överens om det innan, så är det respektlöst mot pojkvännen att ta för givet att det är en gåva. Det är upp till honom att bestämma. 

Jag har själv inga problem att hjälpa folk ekonomiskt (folk jag litar på, och rimliga belopp). Men jag gillar inte när folk tar för givet att det det inte ska betalas tillbaka. Därför brukar jag fråga om de vill låna pengar av mig. Då vet de vad som gäller. Ibland kan jag säga att du behöver inte bry dig, jag betalar för detta. 

• Anonym (Mirabell)

Jag tolkar pengarna som en gåva men självklart ger man pengarna från försäkringen till pojkvännen. Det vore sjukt girigt att sko sig på kattens olycka och pojkvännens omtanke. 

• Anonym (Klot)

Hon frågade inte, han sa nåt i stil med "självklart för jag över". Mer än så sades inte om det. Katten klarade sig inte, så efter det var det inte direkt fokus på pengarna.

• Lynx123

SJÄLVFALLET betalat man tillbaka - inget snack om saken. Att du ens frågar! Att ens tänka på att utnyttja folks välvilja och hjälpsamhet.

• Anonym (Em)

Det enda rimliga är ju att hon för över pengarna från försäkringen till pojkvännen. Han har ju varit väldigt snäll och dessutom fört över lite extra. Det vore ju rent av skamligt att så behålla försäkringspengarna själv. 

Men varför direktreglerades det inte med försäkringsbolaget direkt? Om nu det här har hänt på riktigt..?

Svar på tråden Betala tillbaka?