• Anonym (Hur gör man?)

Hur gör man slut?

Jag har i flera veckor, egentligen månader, känt att min pojkvän inte ger mig det jag behöver.

Jag har försökt ta upp det försiktigt flera gånger. Det handlar främst om avsaknaden av kramar, närhet, kommunikation och planering.
    Det slutar alltid med att han säger att jag bara klagar på honom och får honom att må dåligt. Att jag måste tycka om honom som han är, men självklart ska jag säga vad jag känner att jag behöver mer av....fast gör jag det så klagar jag bara och får honom att må dåligt... 

Ja ni hör cirkeln. Jag kan liksom inte ta mig ur den. Han pratar emot sig själv och lägger skulden på mig. Jag gillar det inte alls.

Nu har det gått så långt att jag känner att jag inte vill ta upp något fast vår relation innehåller mindre och mindre av det jag saknar. Vi har bara varit tillsammans i ett år och jag vill inte ha det så här.

Om jag hade fått tolka honom utifrån det jag känner så tror jag inte han är kär i mig utan bara är tillsammans med mig för att inte behöva vara själv. 

Men hur gör jag slut? Jag vill vara ärlig, men hur ska jag kunna säga mitt utan att han slänger tillbaka det på mig? Eller ska jag bara låta honom göra det? 
    Jag har aldrig gjort slut med någon som inte kan lyssna utom som direkt slänger tillbaka någon skit bara för att han blir sårad. 

• Svar på tråden Hur gör man slut?
  • Meddelande borttaget
  • Lynx123

Jobbigt. Se till att tala ur jag-perspektiv och berätta hur du mår av förhållandet och att du därför inte kommer fortsätta det. Inga anklagelser. Bara att du inte mår bra, helt enkelt. Att du behöver närhet och kommunikation. Det fixar du!

• Anonym (Hur gör man?)
    Anonym (Li) skrev 2025-02-13 10:45:56 följande:

Man blir kass så att han sköter själva dumpandet själv

Tanken har slagit mig. Men jag kom fram till att jag inte kommer palla det. Känns som att jag slösar på min egen tid genom att vara någon jag egentligen inte är.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Hur gör man?) skrev 2025-02-13 10:38:50 följande:

Men hur gör jag slut? Jag vill vara ärlig, men hur ska jag kunna säga mitt utan att han slänger tillbaka det på mig? Eller ska jag bara låta honom göra det? 
    Jag har aldrig gjort slut med någon som inte kan lyssna utom som direkt slänger tillbaka någon skit bara för att han blir sårad. 

Du behöver inte "vinna" eller få honom att hålla med om dina orsaker att göra slut. Bara säg att ni är för olika, tydligen inte vill ha samma typ av relation, el dyl. 
  • Mandel

Hur mycket umgås ni? Bor ni tillsammans?
    Antingen får man säga att tyvärr har jag tappat känslorna för dig och tycker inte att vi ska ses mera eller så fasar man bara ut umgänget.
    Ev kanske han "saknar kossan när båset är tomt" och steppar upp innan du valt att lämna helt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fjäril kär

Fastna inte i fällan att vilja förklara dig etc för då kommer du åter hamna i den spiralen du redan sitter i med risk att han övertalar dig att stanna...

Säg det bara rätt ut och stå för ditt nej. "Jag vill inte mera,  jag har tappat känslorna, nu är det slut och inget du säger kan få mig att ändra åsikt"

Och sen klipper du bara där. 

• Anonym (Krångla inte till det)

Att göra slut med någon som inte uppfyller grundläggande behov (eller vilken anledning som helst egentligen) är ju inte en diskussionsfråga. Säg att ni tyvärr inte är kompatibla och att du väljer att avsluta relationen. Sen klipper du kontakten. 

• Anonym (Hur gör man?)
    Lynx123 skrev 2025-02-13 10:47:24 följande:

Jobbigt. Se till att tala ur jag-perspektiv och berätta hur du mår av förhållandet och att du därför inte kommer fortsätta det. Inga anklagelser. Bara att du inte mår bra, helt enkelt. Att du behöver närhet och kommunikation. Det fixar du!

Ja jag vill ju inte det här egentligen. Men jag ser ingen annan utväg. 

Bra att du skriver det här med anklagelser. Eftersom det är precis så han tar allt jag säger.

Säger jag att jag behöver närhet så anklagar jag honom för att inte ge mig närhet (i hans värld)
    Säger jag att jag behöver bättre kommunikation så anklagar jag honom för att inte kommunicera (i hans värld). 

Jag kan på riktigt inte säga hur jag känner utan att det vänds till att jag anklagar honom att vara en dålig person, en dålig pojkvän, en dålig pappa, en dålig medmänniska...ja you name it.

Jag frågade en gång hur han tänkte kring barn och skärmtid då hans barn får somna till sina plattor eller tv:n. Han hade väl inte tänkt så mycket på det. Jag förklarar då hur jag tänker på det kring mina barn. Den diskussionen slutade med att jag tydligen hade sagt att han är en dålig pappa för att hans barn har skärmar vid läggdags....så tolkade ju inte jag det. Jag tänkte bara att jag ville höra hans resonemang och han kunde få höra mina tankar kring det. 

Tänker jag fel, är det en anklagelse då?

Jag har frågat hur han tänker kring alkohol då jag har märkt att han dricker en del i veckorna. Han säger att det är ett bra sätt att slappna av och att han vill att hans barn växer upp med en liberal syn på alkohol så det inte blir en stor grej.
    Jag förklarade hur jag tänkte och att jag inte tycker alkoholen hör hemma varken på vardagar eller mer än restriktivt kring barn.
    Då anklagade jag honom för att vara alkoholist....så tolkade inte jag det.

Vi ser bara väldigt olika på det, men det är väl sånt man försöker kompromissa och kommunicera kring, eller tänker jag fel?

• Anonym (Hur gör man?)
    Mandel skrev 2025-02-13 10:57:08 följande:

Hur mycket umgås ni? Bor ni tillsammans?
    Antingen får man säga att tyvärr har jag tappat känslorna för dig och tycker inte att vi ska ses mera eller så fasar man bara ut umgänget.
    Ev kanske han "saknar kossan när båset är tomt" och steppar upp innan du valt att lämna helt.

Vi umgås varannan vecka när vi inte har barnen. Jag har inte presenterat honom för mina barn än då det har varit så stökigt med honom. Jag har träffat hans barn två gånger. 

Varannan vecka när vi är barnfria träffas vi två - tre vardagar och något dygn eller hela helgen, lite olika. 
  • Anonym (J)

Frågan är väl mer varför han inte ger dig kramar och närhet. Något är kanske fel i er relation. Man kan inte tvinga någon. Klart han säger så, om du bara säger att du vill ha mer närhet. Han kan ju inte ändra sig, bara så. Han känner väl inte för det? Klura istället på varför? 

Precis som att en tjej (men även kille) inte ska ställa upp för sex, för att göra nån nöjd. Så ska han ju inte ställa upp att ge dig kramar för Du vill icj intr han själv, det blir ju inte kul?  

Hittar ni inte  felet så får ni väl göra slut. Och hur du nu är, ja du säger det bara.

Svar på tråden Hur gör man slut?