• Anonym (Hur gör man?)

Hur gör man slut?

Jag har i flera veckor, egentligen månader, känt att min pojkvän inte ger mig det jag behöver.

Jag har försökt ta upp det försiktigt flera gånger. Det handlar främst om avsaknaden av kramar, närhet, kommunikation och planering.
    Det slutar alltid med att han säger att jag bara klagar på honom och får honom att må dåligt. Att jag måste tycka om honom som han är, men självklart ska jag säga vad jag känner att jag behöver mer av....fast gör jag det så klagar jag bara och får honom att må dåligt... 

Ja ni hör cirkeln. Jag kan liksom inte ta mig ur den. Han pratar emot sig själv och lägger skulden på mig. Jag gillar det inte alls.

Nu har det gått så långt att jag känner att jag inte vill ta upp något fast vår relation innehåller mindre och mindre av det jag saknar. Vi har bara varit tillsammans i ett år och jag vill inte ha det så här.

Om jag hade fått tolka honom utifrån det jag känner så tror jag inte han är kär i mig utan bara är tillsammans med mig för att inte behöva vara själv. 

Men hur gör jag slut? Jag vill vara ärlig, men hur ska jag kunna säga mitt utan att han slänger tillbaka det på mig? Eller ska jag bara låta honom göra det? 
    Jag har aldrig gjort slut med någon som inte kan lyssna utom som direkt slänger tillbaka någon skit bara för att han blir sårad. 

• Svar på tråden Hur gör man slut?
  • Anonym (M)

Man säger jag vill inte vara tillsammans med dig längre, du får ha det så bra.

• Anonym (,lääökÖK  ö)
    Anonym (Hur gör man?) skrev 2025-02-13 11:19:18 följande:

Ja jag vill ju inte det här egentligen. Men jag ser ingen annan utväg. 

Bra att du skriver det här med anklagelser. Eftersom det är precis så han tar allt jag säger.

Säger jag att jag behöver närhet så anklagar jag honom för att inte ge mig närhet (i hans värld)
    Säger jag att jag behöver bättre kommunikation så anklagar jag honom för att inte kommunicera (i hans värld). 

Jag kan på riktigt inte säga hur jag känner utan att det vänds till att jag anklagar honom att vara en dålig person, en dålig pojkvän, en dålig pappa, en dålig medmänniska...ja you name it.

Jag frågade en gång hur han tänkte kring barn och skärmtid då hans barn får somna till sina plattor eller tv:n. Han hade väl inte tänkt så mycket på det. Jag förklarar då hur jag tänker på det kring mina barn. Den diskussionen slutade med att jag tydligen hade sagt att han är en dålig pappa för att hans barn har skärmar vid läggdags....så tolkade ju inte jag det. Jag tänkte bara att jag ville höra hans resonemang och han kunde få höra mina tankar kring det. 

Tänker jag fel, är det en anklagelse då?

Jag har frågat hur han tänker kring alkohol då jag har märkt att han dricker en del i veckorna. Han säger att det är ett bra sätt att slappna av och att han vill att hans barn växer upp med en liberal syn på alkohol så det inte blir en stor grej.
    Jag förklarade hur jag tänkte och att jag inte tycker alkoholen hör hemma varken på vardagar eller mer än restriktivt kring barn.
    Då anklagade jag honom för att vara alkoholist....så tolkade inte jag det.

Vi ser bara väldigt olika på det, men det är väl sånt man försöker kompromissa och kommunicera kring, eller tänker jag fel?

En del klarar inte av kritik och tolkar typ allt som kritik. en del känner egentligen att de kanske är för släpphänta med sina barn och dricker för mycket, men vill/orkar inte ta tag i det och tål då inte att andra säger något kring det även om denne inte menar det anklagande så låter det som en anklagelse iaf. Han har ju inte bett om din åsikt så att säga. 

Du har fått många bra förslag kring hur man gör, så KÖR! Du fixar det, du har helt rätt i att du slösar bort din tid. 

Det finns en bok; "Du förstör vårt förhållande". MYCKET bra att läsa tycker jag. Jag fick massor med insikter om både mig och min man. 

• Just Precis

Svar på din fråga:

Baserat på hur kort tid ni varit ihop etc så tycker jag det är ok att göra slut på telefon.

Skriv typ ner ett talmanus med det du vill ha sagt så att du förmedlar det på ett respektfullt men tydligt sätt. Förvarna med ett SMS om att du behöver prata om er relation så att han inte blir totalt överrumpla. Och erbjud dig att träffa honom när helst han vill när han hunnit processa lite, krama och trösta om du vill men backa inte.

• Anonym (M)

Kan inte ta kritik och tar på sig offerkoftan. Han verkar mest tänka på sig själv och inte bry sig om dig.

Och tänk på att det finns många människor som mår dåligt men som ändå bryr sig om sin partner och dens behov! Han har ett ansvar mot er relation och ett ansvar att ta hand om sig själv. Båda de struntar han ju i.

Fastna inte i att hitta ursäkter till hans beteende. Och du har ju försökt länge nu utan att det blir bättre. Han VILL inte lyssna. 

Och du behöver inte övertyga honom om varför ni ska göra slut. Det räcker med att du inte vill längre. Han måste inte godta dina skäl.

• Anonym (,lääökÖK  ö)
    Anonym (Hur gör man?) skrev 2025-02-13 10:38:50 följande:
    Hur gör man slut?

Jag har i flera veckor, egentligen månader, känt att min pojkvän inte ger mig det jag behöver.

Jag har försökt ta upp det försiktigt flera gånger. Det handlar främst om avsaknaden av kramar, närhet, kommunikation och planering.
    Det slutar alltid med att han säger att jag bara klagar på honom och får honom att må dåligt. Att jag måste tycka om honom som han är, men självklart ska jag säga vad jag känner att jag behöver mer av....fast gör jag det så klagar jag bara och får honom att må dåligt... 

Ja ni hör cirkeln. Jag kan liksom inte ta mig ur den. Han pratar emot sig själv och lägger skulden på mig. Jag gillar det inte alls.

Nu har det gått så långt att jag känner att jag inte vill ta upp något fast vår relation innehåller mindre och mindre av det jag saknar. Vi har bara varit tillsammans i ett år och jag vill inte ha det så här.

Om jag hade fått tolka honom utifrån det jag känner så tror jag inte han är kär i mig utan bara är tillsammans med mig för att inte behöva vara själv. 

Men hur gör jag slut? Jag vill vara ärlig, men hur ska jag kunna säga mitt utan att han slänger tillbaka det på mig? Eller ska jag bara låta honom göra det? 
    Jag har aldrig gjort slut med någon som inte kan lyssna utom som direkt slänger tillbaka någon skit bara för att han blir sårad. 

Du behöver inte förklara något alls, säg bara att du inte vill mer. 
  • Anonym (J)
    Anonym (,lääökÖK ö) skrev 2025-02-14 21:09:42 följande:
    Du behöver inte förklara något alls, säg bara att du inte vill mer. 
    Det snällaste och ärligaste är dock att ge en förklaring och sedan bara gå. 
  • Anonym (Jeanette)

Hur sällan har ni sex då? Alla är ju inte supersugna jämt 

• Anonym (Anonym anonym)
    Anonym (J) skrev 2025-02-15 10:00:07 följande:
    Det snällaste och ärligaste är dock att ge en förklaring och sedan bara gå. 
    Har man haft det svårt i relationen, så förstår nog den andra personen varför det tar slut. 
  • AnnaSthlm

Hjälp! Jag trodde först att du beskrev en pojkvän som är i sena tonåren, men han har alltså barn? Samma värderingar? Du beskrev två grejer där det inte stämmer, skärm och alkohol. 
    Behavior is a language - vad säger hans beteende?
    Nej du behöver inte rädda honom, han är en vuxen man och gör sina val. 
    Vad har du varit med om som får dig att nöja dig med smulorna du får från honom?

• Anonym (J)
    Anonym (Anonym anonym) skrev 2025-02-15 21:40:57 följande:
    Har man haft det svårt i relationen, så förstår nog den andra personen varför det tar slut. 

Ja jo, om man har pratat om det då.

Hör bara om så många som bara drar och lämnar personen undrande, kanske hela resten av livet sen. Så jäkla fegt och taskigt. Man pratar om att man inte vågar för man inte vill vara dum, men man glömmer att man är ännu dummare när man inte ens kan prata och vara ärlig. Fattar inte hur svårt det är att säga tex ?du städar aldrig, jag orkar inte med det mer så jag gör slut?. Ja personen blir ledsen, men det är just då, det går över. Sorgen över att inte ens veta varför någon gör, den är värre. 

Om inte ts ens vet hur man gör slut känns det som att de inte kan prata med varann annars heller. 

Svar på tråden Hur gör man slut?