• Anonym (Hur gör man?)

Hur gör man slut?

Jag har i flera veckor, egentligen månader, känt att min pojkvän inte ger mig det jag behöver.

Jag har försökt ta upp det försiktigt flera gånger. Det handlar främst om avsaknaden av kramar, närhet, kommunikation och planering.
    Det slutar alltid med att han säger att jag bara klagar på honom och får honom att må dåligt. Att jag måste tycka om honom som han är, men självklart ska jag säga vad jag känner att jag behöver mer av....fast gör jag det så klagar jag bara och får honom att må dåligt... 

Ja ni hör cirkeln. Jag kan liksom inte ta mig ur den. Han pratar emot sig själv och lägger skulden på mig. Jag gillar det inte alls.

Nu har det gått så långt att jag känner att jag inte vill ta upp något fast vår relation innehåller mindre och mindre av det jag saknar. Vi har bara varit tillsammans i ett år och jag vill inte ha det så här.

Om jag hade fått tolka honom utifrån det jag känner så tror jag inte han är kär i mig utan bara är tillsammans med mig för att inte behöva vara själv. 

Men hur gör jag slut? Jag vill vara ärlig, men hur ska jag kunna säga mitt utan att han slänger tillbaka det på mig? Eller ska jag bara låta honom göra det? 
    Jag har aldrig gjort slut med någon som inte kan lyssna utom som direkt slänger tillbaka någon skit bara för att han blir sårad. 

• Svar på tråden Hur gör man slut?
  • Anonym (Hur gör man?)
    Fjäril kär skrev 2025-02-13 11:00:52 följande:

Fastna inte i fällan att vilja förklara dig etc för då kommer du åter hamna i den spiralen du redan sitter i med risk att han övertalar dig att stanna...

Säg det bara rätt ut och stå för ditt nej. "Jag vill inte mera,  jag har tappat känslorna, nu är det slut och inget du säger kan få mig att ändra åsikt"

Och sen klipper du bara där. 

Känns bara sjukt hårt. Jag vill ju inte honom illa. Jag tycker ju om honom men orkar inte leva på det här viset. 

Men som du säger, det kanske är det enda sättet för att inte hamna i spiralen..
  • Anonym (J)
    Fjäril kär skrev 2025-02-13 11:00:52 följande:

Fastna inte i fällan att vilja förklara dig etc för då kommer du åter hamna i den spiralen du redan sitter i med risk att han övertalar dig att stanna...

Säg det bara rätt ut och stå för ditt nej. "Jag vill inte mera,  jag har tappat känslorna, nu är det slut och inget du säger kan få mig att ändra åsikt"

Och sen klipper du bara där. 

Kan ändå tycks att man har rätt att veta varför. Hur svårt är det att säga tex att man gör slut för man inte känner man får den kärlek man behöver. 

Sen, blockera. Ta bort. prata inte mer. Men människan får iaf en förklaring. Tror ju knappast att någon vill vara sådan  med flit , med att inte visa kärlek. Nåt är väl fel. Det kan vara så enkelt att de inte passar. 

• Anonym (J)

Det är faktiskt det snällaste du kan göra. Gör slut, var ärlig, sen prata inte mer. 

Det hemskste du kan göra är att ljuga. Eller bara dra, utan att säga något.

• Anonym (J)

Och om du känner dig taskig av att blocka, säg att inte fixar att ha kontakt, det är för känslosamt. 

• Anonym (Hur gör man?)
    Anonym (J) skrev 2025-02-13 11:24:58 följande:

Frågan är väl mer varför han inte ger dig kramar och närhet. Något är kanske fel i er relation. Man kan inte tvinga någon. Klart han säger så, om du bara säger att du vill ha mer närhet. Han kan ju inte ändra sig, bara så. Han känner väl inte för det? Klura istället på varför? 

Precis som att en tjej (men även kille) inte ska ställa upp för sex, för att göra nån nöjd. Så ska han ju inte ställa upp att ge dig kramar för Du vill icj intr han själv, det blir ju inte kul?  

Hittar ni inte  felet så får ni väl göra slut. Och hur du nu är, ja du säger det bara.

Tack för din input. Jag har verkligen funderat på vad det kan vara. Jag har försökt fråga flera gånger om det här med närheten. Sexlivet fungerar bra, men det är intimitet utan sex jag saknar. När jag har tagit upp det så slutar det alltid med att han säger att JAG får honom att må dåligt. Jag har sagt att jag inte säger det för att få honom att må dåligt utan för att han ska förstå mig som person och vad jag behöver. Lika viktigt att han berättar för mig vad han behöver. Men det verkar han inte höra...

Men jag ska ta mig en funderare tack :)
  • Anonym (J)
    Anonym (Hur gör man?) skrev 2025-02-13 11:29:38 följande:
    Tack för din input. Jag har verkligen funderat på vad det kan vara. Jag har försökt fråga flera gånger om det här med närheten. Sexlivet fungerar bra, men det är intimitet utan sex jag saknar. När jag har tagit upp det så slutar det alltid med att han säger att JAG får honom att må dåligt. Jag har sagt att jag inte säger det för att få honom att må dåligt utan för att han ska förstå mig som person och vad jag behöver. Lika viktigt att han berättar för mig vad han behöver. Men det verkar han inte höra...

Men jag ska ta mig en funderare tack :)

Tycker det är mycket som tyder på att han inte mår bra och det behöver inte handla om ert förhållande utan något annat. Behöver ju inte handla om att ert förhållande är fel på nåt vis heller. Så svårt. 

Han tar åt sig direkt och försvarar sig, när du berättar vad du behöver. Han dricker för att bli lugn, använder alltså alkohol på fel sätt. helt rätt att du reagerar. Och så är han inte så närgången. 

Vad gör han om dagarna? Sömn? Motion? Mat? Vänner? 

Att få honom till att gå och prata med någon är nog intr lätt med tanke på hans reaktioner. För jag antar väl att du säger det här i en lugn ton. 

• Anonym (J)

Sen, glöm inte att det är inte ditt ansvar att fixa hans problem. Det måsee te han ta tag i själv. Men absolut kan man stötta, fast han verkar ju inte ens vilja ha stöttning.

Vet inte alls hur ni ska kunna lösa det här om han inte är öppen för att lyssna.

• Mandel
    Anonym (Hur gör man?) skrev 2025-02-13 11:21:07 följande:
    Vi umgås varannan vecka när vi inte har barnen. Jag har inte presenterat honom för mina barn än då det har varit så stökigt med honom. Jag har träffat hans barn två gånger. 

Varannan vecka när vi är barnfria träffas vi två - tre vardagar och något dygn eller hela helgen, lite olika. 
    Vad har han för kvalifikationer som gör att du vill vara med honom?
    Vad var det du först föll för?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Hur gör man?)
    Anonym (J) skrev 2025-02-13 11:38:02 följande:

Tycker det är mycket som tyder på att han inte mår bra och det behöver inte handla om ert förhållande utan något annat. Behöver ju inte handla om att ert förhållande är fel på nåt vis heller. Så svårt. 

Han tar åt sig direkt och försvarar sig, när du berättar vad du behöver. Han dricker för att bli lugn, använder alltså alkohol på fel sätt. helt rätt att du reagerar. Och så är han inte så närgången. 

Vad gör han om dagarna? Sömn? Motion? Mat? Vänner? 

Att få honom till att gå och prata med någon är nog intr lätt med tanke på hans reaktioner. För jag antar väl att du säger det här i en lugn ton. 

Nej, han mår inte bra. Det säger han själv också. Utan att vara ett proffs på något vis skulle jag säga att han antagligen är på väg mot utbrändhet och ev. en depression med ev. ångestproblematik (har viss egen erfarenhet av detta).

Jag tror inte han tycker det är något fel på vårt förhållande. Vi prioriterar båda att ses när vi har möjlighet. Han dricker aldrig i veckorna när jag och han är tillsammans. 

Han jobbar heltid, sover som att någon har slagit honom medvetslös (när han väl somnar) När han har druckit lite öl på helgen så somnar han oftast som en klubbad säl redan kl 21. Det går inte att väcka honom. Sköter inte mat eller motion. Pratar om att han måste skärpa sig, men det finns ingen ork eller kraft att ta tag i det. 

Jag har försökt få honom att gå och prata med någon men han är helt emot det. Tror han har varit i den svängen en gång innan och fick ett dåligt bemötande då, eller inte det bemötandet han ville...

Ja absolut, jag håller alltid en lugn ton. Blir det irriterat fortsätter jag inte. Det blir ändå inte konstruktivt. Han kommer dessutom från en tidigare relation där det skreks, anklagades och pratades illa om honom (han var alldeles säkert inte oskyldig utan båda var nog lite snett ute) så jag vill verkligen att vi håller diskussionerna på en bra nivå.
  • Anonym (J)
    Anonym (Hur gör man?) skrev 2025-02-13 12:10:27 följande:
    Nej, han mår inte bra. Det säger han själv också. Utan att vara ett proffs på något vis skulle jag säga att han antagligen är på väg mot utbrändhet och ev. en depression med ev. ångestproblematik (har viss egen erfarenhet av detta).

Jag tror inte han tycker det är något fel på vårt förhållande. Vi prioriterar båda att ses när vi har möjlighet. Han dricker aldrig i veckorna när jag och han är tillsammans. 

Han jobbar heltid, sover som att någon har slagit honom medvetslös (när han väl somnar) När han har druckit lite öl på helgen så somnar han oftast som en klubbad säl redan kl 21. Det går inte att väcka honom. Sköter inte mat eller motion. Pratar om att han måste skärpa sig, men det finns ingen ork eller kraft att ta tag i det. 

Jag har försökt få honom att gå och prata med någon men han är helt emot det. Tror han har varit i den svängen en gång innan och fick ett dåligt bemötande då, eller inte det bemötandet han ville...

Ja absolut, jag håller alltid en lugn ton. Blir det irriterat fortsätter jag inte. Det blir ändå inte konstruktivt. Han kommer dessutom från en tidigare relation där det skreks, anklagades och pratades illa om honom (han var alldeles säkert inte oskyldig utan båda var nog lite snett ute) så jag vill verkligen att vi håller diskussionerna på en bra nivå.

Det tror jag med när jag läser vad du skriver. Han är väl helt slut förmodligen och orkar väl inte visa närhet och omtanke helt enkelt. Han ger ju inte ens sig själv omtanke. Finns väl ingen energi. Men det blir ju inte bättre av att han inte sköter maten. Där kommer ju energi in.

Vilken jobbig situation :( 

Ni kan inte hjälpas åt att laga matlådor som han kan ta? När inte ork finns att laga bra mat. Kan ni ta promenader tillsammans, om så bara en liten runda? Men sen hade han verkligen behövt prata med en läkare med.

Svar på tråden Hur gör man slut?