• Anonym (P)

Han vill inte att jag träffar henne

Min exman vill inte att jag träffar hans flickvän, den människa mina barn har i sitt liv halva tiden. Hon vill enligt barnen träffa mig, men han säger nej.

Någon som varit i liknande sits? Hur hanterade ni det?

• Svar på tråden Han vill inte att jag träffar henne
  • Anonym (T)
    Anonym (Nej) skrev 2025-02-18 22:29:05 följande:

Såklart vill vi ju alla att våra barns miljö ska vara den allra bästa.

Men låt säga att du trampar exet på tårna, vilkens/vilkas miljö tror du påverkas negativt av detta.
    Jag tänker barnen.
    Själv skulle jag göra (om jag misstänkte något) en diskret background research på den nya.

Vadå trampa på tårna? 
  • Jemp
    Tukt skrev 2025-02-18 18:18:12 följande:
    Varför? Han uppskattar det inte. Varför är oklart. Det är en bra anledning bara det.
    Hur tänker du med det omvända. Att det är en bra anledning att "man vill bilda sig en uppfattning"? Vad är det för bra med det?
    Det är väl en självklarhet att man är intresserad av människor ens barn spenderar mycket tid med, människor som (förhoppningsvis) är/blir viktiga i barnens liv?
  • Anonym (T)
    Anonym skrev 2025-02-18 22:17:52 följande:

Man undrar ju lite om det är ok även för en man att kräva att få träffa exfruns nya kille, annars kommer han inte lämna barnen hos mamman om han inte godkänt hennes nya kille 
    Apropå att en del i tråden menar att kvinnan har denna rättighet

Det är fullständigt solklart, vad är det ens att tjafsa om? 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (T) skrev 2025-02-18 22:34:36 följande:
    Vadå trampa på tårna? 
    Uppfattar att du tar för dig av vad du personligen anser vara rätt.
    Du går till exet, ringer på och kliver in utan ett ok från exet. Därmed går du över gränsen och trampar ngn på tårna. Vi ska också lära barnen innebörden av respekt.
  • Anonym (T)
    Anonym (Nej) skrev 2025-02-18 22:41:37 följande:
    Du går till exet, ringer på och kliver in utan ett ok från exet. Därmed går du över gränsen och trampar ngn på tårna. Vi ska också lära barnen innebörden av respekt.
    Vem har påstått att man klampar in? 
  • Tukt
    Jemp skrev 2025-02-18 22:35:25 följande:
    Det är väl en självklarhet att man är intresserad av människor ens barn spenderar mycket tid med, människor som (förhoppningsvis) är/blir viktiga i barnens liv?
    Jo, det är rimligt att vilja veta. Men jag ställer mig frågande till:
    - Får man verkligen reda på något bara av att träffa någon?
    - Och om det är något man stör sig på, är det rätt svårt att kunna göra något åt saken, om den nu inte är så illa att det går att orosanmäla.
    Det finns ju i övrigt inget man kan göra, om den andra inte vill. Det är i mitt tycke att lägga energi på fel saker. Energi som man kanske kan behöva till annat. (för sina barns skull).
  • Anonym (T)
    Anonym (Nej) skrev 2025-02-18 22:41:37 följande:

Ja det gör väl alla? Exet? Trodde vi pratade om nya här? 

Blir man kränkt/trampad på tårna och låter det isf som du antydde gå ut över barnets hemmiljö dessutom ska man nog ta sig en allvarlig funderare kring detta. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (T) skrev 2025-02-18 22:44:20 följande:

Ja det gör väl alla? Exet? Trodde vi pratade om nya här? 

Blir man kränkt/trampad på tårna och låter det isf som du antydde gå ut över barnets hemmiljö dessutom ska man nog ta sig en allvarlig funderare kring detta. 

Blir nog bra det där också utan att vi två förstår oss på varandra.
  • Anonym (Ansvar för sitt eget val)
    Anonym (T) skrev 2025-02-18 22:04:11 följande:
    Jo, det är en skyldighet för mödrar att säkerställa en bra milkö för sina barn. knulla vem du vill men dra inte in andra kvinnors barn innan de fått bekräftat att allt är ok. Hade det till och med inte varit lagstadgat hade det varit skitsamma faktiskt. Lagstadga vad du vill men barnens plats går alltid först och det är mammors jobb att fixa det. 
    Om det fanns en sådan skyldighet eller rättighet för mödrar så har hon självfallet själv valt att avsäga sig den skyldigheten eller rättigheten när hon valde att avsluta relationen med barnens pappa.
    Om det är sant att barnens plats alltid går först så ska ju mamman självfallet ta hänsyn till detta i sina egna livsval och innan hon väljer att avsluta relationen med barnens pappa.

Kvinnan fattade sitt eget beslut att välja den mannen som far till sitt barn.
    Hon hade ett fritt val och ingen tvingade henne.
    Kvinnan är den som är högst ansvarig för sitt eget val likväl som för konsekvenserna av hennes val. Vem skulle annars vara ansvarig för hennes val? 

Kvinnor, även mödrar, bör inse, förstå och acceptera att de är ansvariga för sina egna beslut. Det brukar heta att man inte både kan äta kakan och ha den kvar.

Och till alla er som känner anledning komma dragande med att det alltid är mannens fel så borde ni själva inse att ni är helt fel ute. Det säger sig självt att det är orimligt att det alltid skulle vara enbart mannens fel i båda fallen, både när det är kvinnan och när det är mannen som vill skiljas. Det går inte att alltid slippa undan sitt eget ansvar för sina egna val genom att skylla allt på mannen.
  • Jemp
    Tukt skrev 2025-02-18 22:44:10 följande:
    Jo, det är rimligt att vilja veta. Men jag ställer mig frågande till:
    - Får man verkligen reda på något bara av att träffa någon?
    - Och om det är något man stör sig på, är det rätt svårt att kunna göra något åt saken, om den nu inte är så illa att det går att orosanmäla.
    Det finns ju i övrigt inget man kan göra, om den andra inte vill. Det är i mitt tycke att lägga energi på fel saker. Energi som man kanske kan behöva till annat. (för sina barns skull).
    Absolut, det måste vara jättejobbigt om det inte känns bra. Men jag tänker att det inte enbart handlar om
    att godkänna/bedöma någons lämplighet, utan också ha ett hum om hur barnets liv ser ut.

Beroende på hur relation och vardag ser ut, så är det ju rimligt att anta att de så småningom lär ses då och då. Precis som i alla kontakter får man väl en uppfattning från början, som sen klarnar med tiden. 
Svar på tråden Han vill inte att jag träffar henne