Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Fred i Ukraina

Anonym (Steve) skrev 2025-02-22 16:00:37 följande:
    Kan säkert ha att göra med att kvinnor själva har mindre pengar i jämförelse med män.

Om du nu tycker att Sverige ska skicka militärer till Ukraina och storsatsa. Varför tycker du inte att usa också ska göra det? Som det ser ut nu så tycker du att det är paradoxalt med att vissa vill att Ukraina ska vinna och att stödet ska klippas. Eller har du ändrat dig och menar att det inte är paradoxalt? Eller vill du att Ukraina förlorar kriget?

Problemet om man skickar militärer på plats så öppnar man upp för kärnvapenkrig i större omfattning. Krigsföring bedrivs i högsta grad via politik främst.
    Som jag sagt tidigare, det är europa som måste steppa upp. USA och amerikanska skattebetalare har lessnat.
  • Tow2Mater
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-22 16:28:39 följande:
    Fast det saknar logik. För det första så är usa beredda att spendera enorma amerikanska skattepengar på t ex Gaza. Hur ställer du dig till det? Är du konsekvent här?

För det andra så ligger det i amerikanska intressen att se till så att (Europa) och Ukraina går vinnande ur kriget. Både av ekonomiska (och demokratiska skäl) Ryssland kan ses som en konkurrent till amerikansk industri såsom olja (och gas) Det är ju inte europeiska spioner som rör sig i usa, det är ju (bland annat) ryska (och kinesiska, Iran m fl). Ända sen kalla kriget så har ryssen varit usa:s fiende.  
    även Gaza måste få ett slut. Det är OT här, det finns separata trådar.

Vad som ligger i amerikanska intressen beror på från vilket håll man ser det, och vem man frågar. Alla har olika vinklingar. Men just nu är det Trump som blev vald att leda USA, och hans inflytande i frågan spelar en stor roll oavsett vad du och andra tycker om det. Att tycka, anse, utreda och analysera har pågått i 3+ år i europa. Nu är det allt eller inget som gäller, och att visa var man står och ta ansvar för riktningen dit man vill gå.
  • Tow2Mater

Får se hur tyska valet går imorgon och om och hur det kommer påverka europas riktning.

• Tow2Mater
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-22 17:14:23 följande:
    Vad menar du? Du är alltså inkonsekvent i ditt tyckande om amerikanska skattepengar?

Det är inte Trumps åsikter jag efterfrågar. Därför är din kommentar om att Trump är en vald ledare helt överflödig. 
    Jag menar det är totalt OT att diskutera Gaza här, det finns separata trådar.
  • Tow2Mater
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-22 17:40:48 följande:
    Vi pratar om amerikanska skattepengar som du värnade om. Du är inte ok med att de går till Ukraina men ok att de går till Gaza som jag förstår. Nej, det är inte OT, vi diskuterar inte Gaza utan amerikanska skattepengar.

Av allt att döma så lutar sig dina argument på att Trump vill det. Inget eget tänk eller resonemang. 
    Du debaterar fult och felaktigt genom att försöka lägga dina egna ord i andras munnar. Sluta med det.
  • Tow2Mater
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-22 18:54:00 följande:

Har du förstått vad jag skrivit? Om någon (tow2mater) argumenterar att kriget i Ukraina ska avslutas för att det handlar om amerikanska skattepengar, så borde denne ha samma resonemang ang Gaza då det innebär betydligt mer från den amerikanska statskassan. Men av allt att döma så har tow2mater inte det. Resonemanget verkar avslutas med att Trump är en vald ledare.

Jag tycker inte om argument som tyder på att denne följer någon blint och ifrågasätter ingenting. Blir lite åt hållet "dear leader"

Det skulle vara skillnad om tow2mater argumenterade med att den vill att Putin ska vinna för denne tycker att ryssens politik är bra och ska implementeras i hela Europa och usa, eller att usa ska bekosta konflikten på gaza för att denne vill att Israel ska bebos av judar enbart. Då har denne ett eget tänkande. Även om jag i så fall skulle argumentera mot. Denne skulle också kunna argumentera ett avslut på kriget i Ukraina med motiveringen att det är för hög bekostnad på det amerikanska skattetrycket. Men då borde samma resonemang gälla gaza. Nu är det här resonemanget blir inkonsekvent för denne.

Faktum är att Trump har fattat ett beslut att usa ska dra ner på sin militära kostnad med en 5% (tror jag det var) varje år i 5 år. Trump har släppt sitt fokus på kina där tik tok symboliserar en ändrad hållning. Det är inte samma sak som under hans förra mandatperiod. 

Att USA har lessnat att slänga sina skattepengar i ännu ett krig som inte kommer gå någonstans under ytterligare flera års tid är del av det, men det är inte enda orsaken. Om du skulle läsa vad man skriver och inte bara dra dina egna felaktiga slutsatser utifrån en enda mening. Det handlar även om att dödandet måste få ett slut, de direkt inblandade vill se ett slut (utom sverige och en del andra eu länder), och USA har länge sagt att euoropa måste ta större ansvar och sluta gömma sig bakom USAs kjolar.

Att USA ska effektivisera sina militära organisationer har inget med detta att göra. Inte heller Gaza.
  • Tow2Mater
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-22 21:04:13 följande:
    Fast då handlar inte ditt argument om amerikanska skattepengar. Då handlar det om att du vill få ett slut på dödandet, som jag tolkar det så anser du att en ukrainsk kapitulation är värd det. (?)

Handlar det bara om amerikanska skattepengar som du argumenterade om tidigare så kan man absolut sätta den enorma ekonomiska (och militära) amerikanska storsatsningen på Gaza i jämförelse.
    Jag har inte alls sagt det bara handlar om amerikanska skattepengar. Sluta sprid felaktigheter.
  • Tow2Mater

Oj oj, nu kommer tyskland krypa inför frankrike.

Merz: Vi behöver föra samtal med både britterna och fransmännen om huruvida att dela med sig av kärnvapen, eller åtminstone kärnvapensäkerhet från dem också kan gälla oss, säger han enligt Politico.

• Tow2Mater
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-22 21:24:13 följande:

Varför tror du vi inledde den här diskussionen egentligen? 

Det tar naturligtvis inte bort att du har andra åsikter parallellt.

Man kan ju tycka att om du argumenterar för att amerikanerna ska slippa kostnader så borde du tycka samma sak med Gaza. Men det verkar du inte göra. Där är det tydligen bara att öppna plånboken.
    Du vet inte vad jag tycker om Gaza. Sluta gissa och spekulera.
  • Tow2Mater
    Anonym (jury) skrev 2025-02-22 21:53:10 följande:

Affärsmän är sällan bra till att förhandla med politiker som anser sig ett ödesbestämt mission till att återupprätta sin nations storhet. Det är helt andra kvaliteter som krävs för att förhandla med såna motståndare än vad som krävs för att förhandla med andra affärsmän. 

Chamberlain var ju en sån affärsman som kom till korta mot en motståndare som var på ett helt annat plan när det gällde synen på vad denne ville uppnå, och Trump är också en affärsman som kommer att komma till korta mot Putin.

Föreställ dig Kamala Harris skrattande försöka förhandla, eller ens diskutera i samma situation. Så det hade kunnat vara värre.
Svar på tråden Fred i Ukraina