Inlägg från: Anonym (Steve) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Anonym (X) skrev 2025-02-21 16:47:34 följande:
    Att USA långsiktigt omfördelar sina försvarsresurser till Stillahavsområdet är inget nytt och har inget med att tjäna pengar att göra.

Han ska ju dra ner på försvarsbudgeten nu, vad var det? 5% per år i 5 år? Hur har han tänkt sig det om det finns så mycket hit att man ska positionera sig militärt i Grönland, Gaza och Panama? 

Så hur har han tänkt med Kina? Jag tror inte kina är med i tankarna (förutom en sväng i Panama) han tillåter ju tik tok dessutom. Jag antar att han blir vänligt inställd om andra skyfflar in pengar till honom (och usa) personligen. Det har ju Israel, Ukraina, Ryssland och kina förstått i alla fall. Det är väl därför han skapade sin egna kryptovaluta.

• Anonym (Steve)
    Anonym (X) skrev 2025-02-21 16:44:54 följande:
    Det ekonomiska stödet till Ukraina från USA som kommer att försvinna snart nog. Antingen pågår kriget då fortfarande eller så inte.

USA skiftade fokus till Kina redan på Obamas tid. Det är inget nytt nu.
    Usa har via Trump numera flyttat fokuset från kina. Så hanterade han inte det under sina första 4 år. 
    Bodde i kina under Obama eran, alla var så vänligt inställda. För några år sedan så hörde jag att kineserna förföljde och spottade på västerlänningar. Trump hade skiftat en attityd för att han då föreställde sig inleda en konflikt med kina antar jag. Men för att få stöd i det så behöver man lägga en grund (propaganda) för ens egna folk. Ett konfliktskapande som kan hjälpa motivera att man tar över/ förfogar över olika saker, pengar men även landområden.
  • Anonym (Steve)

Det finns hopp i alla fall enl rubio
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VzrnbW/lackta-krissamtal-med-rubio-avslojar-trump

Nej, Trumps regering har inga planer att först nå en överenskommelse med Ryssland och sedan ställa Ukraina och Europa inför fullbordat faktum.

Nej, USA kommer inte att lyfta sina sanktioner. För att det ska ske krävs enligt Rubio ?en märkbar förändring? i beteendet från Moskva. Han öppnade dock för att lätta på vissa sanktioner i begränsad omfattning om ryssarna ?börjar ta de steg som USA efterlyster?.

Ja, sa Rubio, USA:s regering är fullt medveten om att Putin kan försöka utnyttja samtalen för att splittra väst och bryta sin internationella isolering.

• Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-22 15:16:47 följande:

40% av svenskarna tycker att det nuvarande stödet till Ukraina är lagom. Och 43% tycker det borde ökas enligt undersökning.

Men färre kvinnor än man vill öka stödet;

Det är också en könsskillnad på tio procent, där färre kvinnor än män vill öka stödet. Någon som kan te sig paradoxalt eftersom kvinnor är mer oroade för kriget och för att det ska sprida sig.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/gE8dJJ/svenskarna-om-kriget-i-ukraina-vill-ge-mer-pengar-och-stod

Jag vet inte om det är paradoxalt. Du själv verkar ju vilja att kriget upphör och klippa stödet.

Eller har jag missförstått dig?
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-22 15:46:49 följande:
    Ska man stödja måste man göra det rejält, dessa mesiga ekonomiska och militära halvmesyrer som ges av sverige är alltför lite i sammanhanget. Dags att satsa rejält, och komma fram till en enad plan i europa. Eller ställa sig bakom Trumps planer.

Jag håller med Tvillingmamma om att vill Sverige verkligen hjälpa Ukraina måste Sverige skicka soldater.

Men jag tycker det är intressant färre kvinnor vill bidra till att kriget ska vinnas för att inte spridas, men är i större utsträckning rädda för att kriget sprids.
    Kan säkert ha att göra med att kvinnor själva har mindre pengar i jämförelse med män.

Om du nu tycker att Sverige ska skicka militärer till Ukraina och storsatsa. Varför tycker du inte att usa också ska göra det? Som det ser ut nu så tycker du att det är paradoxalt med att vissa vill att Ukraina ska vinna och att stödet ska klippas. Eller har du ändrat dig och menar att det inte är paradoxalt? Eller vill du att Ukraina förlorar kriget?

Problemet om man skickar militärer på plats så öppnar man upp för kärnvapenkrig i större omfattning. Krigsföring bedrivs i högsta grad via politik främst.
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-22 16:10:10 följande:
    Som jag sagt tidigare, det är europa som måste steppa upp. USA och amerikanska skattebetalare har lessnat.
    Fast det saknar logik. För det första så är usa beredda att spendera enorma amerikanska skattepengar på t ex Gaza. Hur ställer du dig till det? Är du konsekvent här?

För det andra så ligger det i amerikanska intressen att se till så att (Europa) och Ukraina går vinnande ur kriget. Både av ekonomiska (och demokratiska skäl) Ryssland kan ses som en konkurrent till amerikansk industri såsom olja (och gas) Det är ju inte europeiska spioner som rör sig i usa, det är ju (bland annat) ryska (och kinesiska, Iran m fl). Ända sen kalla kriget så har ryssen varit usa:s fiende.  
  • Anonym (Steve)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 16:33:18 följande:

Men nu är inte Ryssland USAs viktigaste fiende längre. Har du missat det? 

Kina är USAs huvudfiende. De är mycket farligare än Ryssland idag. Jag tror att USA kommer att försöka få bättre förbindelser med Ryssland för att undvika att de vänder sig helt till Kina. 

Trump har tonat ner retoriken mot kina. Han är ju positivt inställd till tik tok bland annat, trots att den används för att spionera via kinesiska regeringen. Hur usa än vrider och vänder på sig politiskt så kommer ryssen att vara en av de främsta fienderna mot usa.

vad gäller Israel och Gaza, så visst kan man gissa att det handlar om religiösa krafter. Men inte desto mindre så är usa beredda att kasta ut enorma mängder amerikanska skattepengar på en konflikt som egentligen inte berör dom. Mindre än Ukraina dessutom vill jag påstå. Hur konflikten i Israel än spelar ut sig så innebär det inte ett direkt hot mot usa.
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-22 16:57:55 följande:
    även Gaza måste få ett slut. Det är OT här, det finns separata trådar.

Vad som ligger i amerikanska intressen beror på från vilket håll man ser det, och vem man frågar. Alla har olika vinklingar. Men just nu är det Trump som blev vald att leda USA, och hans inflytande i frågan spelar en stor roll oavsett vad du och andra tycker om det. Att tycka, anse, utreda och analysera har pågått i 3+ år i europa. Nu är det allt eller inget som gäller, och att visa var man står och ta ansvar för riktningen dit man vill gå.
    Vad menar du? Du är alltså inkonsekvent i ditt tyckande om amerikanska skattepengar?

Det är inte Trumps åsikter jag efterfrågar. Därför är din kommentar om att Trump är en vald ledare helt överflödig. 
  • Anonym (Steve)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 17:16:59 följande:

Amerika får använda sina skattepengar som de behagar, de behöver inte vara konsekventa.

De kan sponsra Israel hur mycket som helst och ändå kräva att Europa bidrar mer. USA kommer alltid att stötta Israel.

Enligt tow2mater så ska usa sluta stödja Ukraina för att det belastar amerikanska skattepengar. Av allt att döma så verkar denne stödja att amerikanska skattepengar går till Gaza. Det är tow2mater inkonsekventa argumentering jag bemöter.

Usa får använda sina skattepengar till vad de vill.
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-22 17:22:07 följande:
    Jag menar det är totalt OT att diskutera Gaza här, det finns separata trådar.
    Vi pratar om amerikanska skattepengar som du värnade om. Du är inte ok med att de går till Ukraina men ok att de går till Gaza som jag förstår. Nej, det är inte OT, vi diskuterar inte Gaza utan amerikanska skattepengar.

Av allt att döma så lutar sig dina argument på att Trump vill det. Inget eget tänk eller resonemang. 
Svar på tråden Fred i Ukraina