Fred i Ukraina
USA måste minska sina utlägg på försvaret av Europa eftersom man skall nu öka fokuset och satsningarna på Asien pga Kina. Detta är fakta.
Varför minskar de då inte också sina utlägg för Israel? Israel är USAs närmsta allierade. Pga den judiska befolkningen i USA och de kristna i USA som har mycket stort inflytandensärskilt i det republikanska partiet. Israel är också mycket hårt ansatt och satsar redan enormt mycket på sitt försvar, alla mön gör flera års värnplikt och kvinnor gör också värnplikt.
Sen är Trumps svärson och rådgivare ortodox jude och hans dotter har konverterat till judendomen så det kan ju också påverka.
Har du förstått vad jag skrivit? Om någon (tow2mater) argumenterar att kriget i Ukraina ska avslutas för att det handlar om amerikanska skattepengar, så borde denne ha samma resonemang ang Gaza då det innebär betydligt mer från den amerikanska statskassan. Men av allt att döma så har tow2mater inte det. Resonemanget verkar avslutas med att Trump är en vald ledare.
Jag tycker inte om argument som tyder på att denne följer någon blint och ifrågasätter ingenting. Blir lite åt hållet "dear leader"
Det skulle vara skillnad om tow2mater argumenterade med att den vill att Putin ska vinna för denne tycker att ryssens politik är bra och ska implementeras i hela Europa och usa, eller att usa ska bekosta konflikten på gaza för att denne vill att Israel ska bebos av judar enbart. Då har denne ett eget tänkande. Även om jag i så fall skulle argumentera mot. Denne skulle också kunna argumentera ett avslut på kriget i Ukraina med motiveringen att det är för hög bekostnad på det amerikanska skattetrycket. Men då borde samma resonemang gälla gaza. Nu är det här resonemanget blir inkonsekvent för denne.
Faktum är att Trump har fattat ett beslut att usa ska dra ner på sin militära kostnad med en 5% (tror jag det var) varje år i 5 år. Trump har släppt sitt fokus på kina där tik tok symboliserar en ändrad hållning. Det är inte samma sak som under hans förra mandatperiod.