Inlägg från: Anonym (Steve) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 18:34:56 följande:

USA måste minska sina utlägg på försvaret av Europa eftersom man skall nu öka fokuset och satsningarna på Asien pga Kina. Detta är fakta.
    Varför minskar de då inte också sina utlägg för Israel? Israel är USAs närmsta allierade. Pga den judiska befolkningen i USA och de kristna i USA som har mycket stort inflytandensärskilt i det republikanska partiet. Israel är också mycket hårt ansatt och satsar redan enormt mycket på sitt försvar, alla mön gör flera års värnplikt och kvinnor gör också värnplikt. 

Sen är Trumps svärson och rådgivare ortodox jude och hans dotter har konverterat till judendomen så det kan ju också påverka. 

Har du förstått vad jag skrivit? Om någon (tow2mater) argumenterar att kriget i Ukraina ska avslutas för att det handlar om amerikanska skattepengar, så borde denne ha samma resonemang ang Gaza då det innebär betydligt mer från den amerikanska statskassan. Men av allt att döma så har tow2mater inte det. Resonemanget verkar avslutas med att Trump är en vald ledare.

Jag tycker inte om argument som tyder på att denne följer någon blint och ifrågasätter ingenting. Blir lite åt hållet "dear leader"

Det skulle vara skillnad om tow2mater argumenterade med att den vill att Putin ska vinna för denne tycker att ryssens politik är bra och ska implementeras i hela Europa och usa, eller att usa ska bekosta konflikten på gaza för att denne vill att Israel ska bebos av judar enbart. Då har denne ett eget tänkande. Även om jag i så fall skulle argumentera mot. Denne skulle också kunna argumentera ett avslut på kriget i Ukraina med motiveringen att det är för hög bekostnad på det amerikanska skattetrycket. Men då borde samma resonemang gälla gaza. Nu är det här resonemanget blir inkonsekvent för denne.

Faktum är att Trump har fattat ett beslut att usa ska dra ner på sin militära kostnad med en 5% (tror jag det var) varje år i 5 år. Trump har släppt sitt fokus på kina där tik tok symboliserar en ändrad hållning. Det är inte samma sak som under hans förra mandatperiod. 

• Anonym (Steve)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 18:55:00 följande:
    Precis, han måste få så mycket att han kan sälja in det som en vinst i Ryssland. Han kan inte förlora, för då ligger han mycket risigt till på hemmaplan. 
    Jag tror att alla inblandade förstår det också. Jag hoppades att usa intog en sympatiserande hållning mot Ryssland för att kunna uppnå det. Kan Putin presentera saken som en vinst och samtidigt avskräckas från ett fortsatt erövringståg så finns mycket att vinna.
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-22 20:32:08 följande:
    Du debaterar fult och felaktigt genom att försöka lägga dina egna ord i andras munnar. Sluta med det.
    Vad är felaktigt och vilka ord har jag lagt i din mun? Om du förklarar närmare så kan jag korrigera.

Handlar det om ditt argument om amerikanska skattepengar? Vill du att de ska gå till andra instanser (Ukraina, Gaza) eller vill du inte att de ska gå till andra instanser (Ukraina, Gaza) eller vill du att de inte ska gå till Ukraina men bekosta storsatsningen på Gaza?

Hur ska du ha det?
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-22 20:43:04 följande:
    Att USA har lessnat att slänga sina skattepengar i ännu ett krig som inte kommer gå någonstans under ytterligare flera års tid är del av det, men det är inte enda orsaken. Om du skulle läsa vad man skriver och inte bara dra dina egna felaktiga slutsatser utifrån en enda mening. Det handlar även om att dödandet måste få ett slut, de direkt inblandade vill se ett slut (utom sverige och en del andra eu länder), och USA har länge sagt att euoropa måste ta större ansvar och sluta gömma sig bakom USAs kjolar.

Att USA ska effektivisera sina militära organisationer har inget med detta att göra. Inte heller Gaza.
    Fast då handlar inte ditt argument om amerikanska skattepengar. Då handlar det om att du vill få ett slut på dödandet, som jag tolkar det så anser du att en ukrainsk kapitulation är värd det. (?)

Handlar det bara om amerikanska skattepengar som du argumenterade om tidigare så kan man absolut sätta den enorma ekonomiska (och militära) amerikanska storsatsningen på Gaza i jämförelse.
  • Anonym (Steve)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-02-22 20:54:31 följande:
    Dödandet måste få ett slut? Lägg ner. Så länge Ukraina är beredda att slåss för sina liv och att slippa bli en lydstat så är det bara patetiskt att påstå att USA skulle bry sig om deras liv. Speciellt eftersom man nu försöker underminera dem på alla plan och samtidigt stjäla deras naturtillgångar.

Eller du kanske menade att USA är oroliga och värnar om Ryska soldaters liv?
    Om man föreställer sig ett scenario där Ukraina kapitulerar helt, deras resurser äts upp av andra länder (förutom ryssen) så kan man anta att det kommer bli många år av inbördeskrig inom Ukraina. Fängelse och tortyr, fängsling av meningsmotståndare (det vanliga) men även sprida sig till andra länder som då är skyldiga till att ha utnyttjat Ukrainas position såsom Ryssland och usa naturligtvis.
  • Anonym (Steve)
    Tukt skrev 2025-02-22 20:52:17 följande:

Ibland låter det i diskussionen att USAs närvaro i andra länder och att de ger materiel bygger på att de är hyggliga och därför blivit utnyttjade.
    Riktigt så är det ju inte. USA har länge haft världsdominans just för att de haft alla fingrarna i syltburken 24/7.

Det gynnar väl en opposition inom usa att framställa det på så sätt. Trump vill väl nedspela alla satsningar usa gjort i andra länder som något negativt. Drar sig inte usa ut från Afrika vad gäller hiv mediciner? Det kan man ju föreställa sig är något som egentligen gynnar usa då det minskar en spridning av viruset till usa. Hålla det i schack i ett land som är utslagspunkten för viruset.
  • Anonym (Steve)

Varför tror du vi inledde den här diskussionen egentligen? 

Tow2Mater skrev 2025-02-22 16:10:10 följande:
    Som jag sagt tidigare, det är europa som måste steppa upp. USA och amerikanska skattebetalare har lessnat.
    Det tar naturligtvis inte bort att du har andra åsikter parallellt.

Man kan ju tycka att om du argumenterar för att amerikanerna ska slippa kostnader så borde du tycka samma sak med Gaza. Men det verkar du inte göra. Där är det tydligen bara att öppna plånboken.
  • Anonym (Steve)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 21:22:29 följande:
    Europas armé, nu vill Tyskland att Europa skall ha gemensamma kärnvapen. 
    Ja, det är logiskt att Europa skaffar ett gemensamt försvar med gemensamma kärnvapen.

Usa bidrar till att skapa detta via politiken de för. Det finner jag ologiskt från usa:s håll.
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-22 21:48:27 följande:
    Du vet inte vad jag tycker om Gaza. Sluta gissa och spekulera.
    Jag läser väl vad du skriver i andra trådar. Om du inte vill att sånt ska vara en faktor så kan du ju välja att vara dubbelanonym.
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-22 21:57:55 följande:
    Håll det i de trådarna då. Inte OT här. Du använder samma stil där.
    Det är inte OT. Du verkar inte kapabel att föra ett konsekvent resonemang. Där du faktiskt har egna åsikter och inte bara vad vad själv tror att Trump skulle svara.
Svar på tråden Fred i Ukraina