• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-02 18:44:58 följande:
    Det var bra han ombads lämna, det fanns inte en chans till mer konstruktiv kommunikation just då. Men han är välkommen tillbaka. Så forhoppningsvis kan de kommunicera mer konstruktivt snart igen.
    Jag tror inte Trump och Vance är mogna och kapabla till det och dessutom gör de USA till uppenbart opålitlig som allierad.
  • Tow2Mater
    Anonym (!) skrev 2025-03-02 20:06:40 följande:
    Har svårt att tolka det uttalandet som att ställa sig under USA_s kjolar.
    Det bör i detta läge bygga på en amerikansk back-up så länge de är kvar i Nato.
    Annars bryter ju Trump även mot det samarbetet. Vill han inte deltaga på lika villkor som övriga medlemmar så bör USA dra sig ur.
    Jag tolkar snarare uttalandet som att medlemsländer ska uppfylla sin del av avtalet.
    Gäller även USA. Man kan inte dra sig ur när man inte tycker att det passar längre.
    Då är ett avtal inte värt ett smack längre.
    Det handlar inte on Nato.
  • Anonym (!)
    Tow2Mater skrev 2025-03-02 21:13:43 följande:
    Det handlar inte on Nato.
    Nähä, upplys mig om vad et då handlar om. Vad har USA för brytpunkt på Europa förutom Nato? 
    Som jag frågat innan - vilka varor från USA kan vi inte klara oss utan?
    De ligger egentligen rätt skrynkligt till i handelsbalansen mot Europa. 
    Flera Europeiska och Japanska biltillverkare producerar i USA. Även SSAB och andra. Där kan det inte tas ut importtullar då varorna produceras i landet.
    Tyder på dålig omvärldskoll kan jag tycka.
    Vore ju kul att erbjuda Kanada en plats i EU ...som alternativ till att bli ännu en stat i USA.
  • Padirac
    Anonym (!) skrev 2025-03-02 21:21:03 följande:
    Nähä, upplys mig om vad et då handlar om. Vad har USA för brytpunkt på Europa förutom Nato? 
    Flera Europeiska och Japanska biltillverkare producerar i USA. Även SSAB och andra. Där kan det inte tas ut importtullar då varorna produceras i landet.
    Vore ju kul att erbjuda Kanada en plats i EU ...som alternativ till att bli ännu en stat i USA.
    Vapensystem och delar av vapensystem som används av europeiska länders försvar är ett exempel på varor som vi inte klarar oss utan.
  • Tow2Mater
    Anonym (!) skrev 2025-03-02 21:21:03 följande:
    Det handlar om mötet om Ukraina som hölls idag i London, där europeiska länder träffades för att diskutera hur de ska få fram ett europeiskt fredsförslag, som senare ska presenteras för USA.
    Frankrike och Storbritannien kommer att leda arbetet, Finland och Norge är intresserade av att medverka i gruppen som arbetar fram det, men inte sverige som det verkar - de gnäller bara om att det måste bygga på att det finns en amerikansk back-up, att det finns amerikanska säkerhetsgarantier.
  • Anonym (!)
    Padirac skrev 2025-03-02 22:09:21 följande:
    Vapensystem och delar av vapensystem som används av europeiska länders försvar är ett exempel på varor som vi inte klarar oss utan.
    Ok, men även lilla Sverige har vapensystem som är top-notch inom flera vapengrenar. Flera av dessa har redan donerats till Ukraina och visat sig mycket pålitliga och effektiva.
    Vi har inga kärnvapen dock men vågar påstå att vi ligger i framkant vad gäller teknik och kunnande vad gäller både passiva och aktiva vapensystem.
    I mångt och mycket är vårat materiel förlegat men uppgraderat.
    Det vi har i senaste teknik är däremot riktigt bra och säljs till flera länder.
  • Padirac
    Anonym (!) skrev 2025-03-02 22:16:19 följande:
    Ok, men även lilla Sverige har vapensystem som är top-notch inom flera vapengrenar. Flera av dessa har redan donerats till Ukraina och visat sig mycket pålitliga och effektiva.
    Vi har inga kärnvapen dock men vågar påstå att vi ligger i framkant vad gäller teknik och kunnande vad gäller både passiva och aktiva vapensystem.
    Många delar kommer från leverantörer/tillverkare/licenser från USA

här finns det info om flyg

simpleflying.com/what-european-fighter-jets-critical-us-components/

Till och med Frankrike som har fattat beslutet att bara använda franska leverantörer har komponenter från andra länder

Det internationella globala handlesutbytet har gynnat oss väl, och gjort Ryssland svagare då de inte fått tillgång till komponenter och delar annat än genom att runda restriktioner och förbud genom att handla delar och komponenter genom andra länder.

Handlesutbytet är tänkt att skapa beroenden som gynnar fredlig handel och missgynnar fientlighet,   Det har misslyckats kapitalt i fråga om Ryssland som inte delar grunduppfattningen om samarbete och att det går att få Win/Win.   Trump tror ju inte heller på Win/Win så ... vi ligger säkert risigt till med vapensystem och mycket annat.,

Europa har ju importerat LGN  från USA sedan kranarna från Ryssland skruvades åt en del

While Europe's LNG import capacity increased by 22% between 2021 and 2023, it grew by 7% in 2024 due to terminal delays and indefinite postponements. The average utilisation rate of the EU's LNG import terminals fell from 58% in 2023 to 42% in 2024. The US is the main supplier of LNG to the EU.10 Feb 2025
  • Anonym (!)
    Padirac skrev 2025-03-02 22:29:06 följande:
    Många delar kommer från leverantörer/tillverkare/licenser från USA

här finns det info om flyg

simpleflying.com/what-european-fighter-jets-critical-us-components/

Till och med Frankrike som har fattat beslutet att bara använda franska leverantörer har komponenter från andra länder

Det internationella globala handlesutbytet har gynnat oss väl, och gjort Ryssland svagare då de inte fått tillgång till komponenter och delar annat än genom att runda restriktioner och förbud genom att handla delar och komponenter genom andra länder.

Handlesutbytet är tänkt att skapa beroenden som gynnar fredlig handel och missgynnar fientlighet,   Det har misslyckats kapitalt i fråga om Ryssland som inte delar grunduppfattningen om samarbete och att det går att få Win/Win.   Trump tror ju inte heller på Win/Win så ... vi ligger säkert risigt till med vapensystem och mycket annat.,

Europa har ju importerat LGN  från USA sedan kranarna från Ryssland skruvades åt en del

While Europe's LNG import capacity increased by 22% between 2021 and 2023, it grew by 7% in 2024 due to terminal delays and indefinite postponements. The average utilisation rate of the EU's LNG import terminals fell from 58% in 2023 to 42% in 2024. The US is the main supplier of LNG to the EU.10 Feb 2025
    Kan Frankrike köpa komponenter så kan även vi, eller hur?
  • Padirac
    Anonym (!) skrev 2025-03-02 22:50:59 följande:
    Kan Frankrike köpa komponenter så kan även vi, eller hur?
    Frankrike köper delar av system med komponenter leverantörer/tillverkare/licenser från USA.

Så när Trump stryper tillgången på komponenter eller delar i system, kanske för att stödja sin kompis Putin eller för att han behöver dem i Taiwan, så blir det problem också för Frankrike. Men än svårare för oss.
  • Tukt
    Anonym (!) skrev 2025-03-02 22:16:19 följande:
    Problemet är ju att i vissa av våra vapensystem så ingår det amerikanska komponenter eller mjukvara som USA bestämmer över.
    .
Svar på tråden Fred i Ukraina