• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-03-02 13:46:10 följande:
    Med Trump har tydligen en ny partner, Putin och Kreml 
    Man kan ha fler?
  • Anonym (Wtf)
    Padirac skrev 2025-03-02 13:46:10 följande:
    Med Trump har tydligen en ny partner, Putin och Kreml 
    Uppenbart har Putin en hållhake på Trump, alternativt redan förhandlat om förmånliga affärer för USA bara Ryssland får behålla vad de erövrat.
  • Tow2Mater
    Dr Nail skrev 2025-03-02 13:47:47 följande:
    Jag bara citerade vad sångaren i Slayer sa precis..
    Ja han är ju insatt i världspolitiken som en framstående individ helt utan egna syften.
  • TvillingmammaVästgöte
    Dr Nail skrev 2025-03-02 13:21:50 följande:
    Nu vill han ju utmana Kina ekonomiskt inte militärt (OM han ens vill göra det; jag tycker det sundaste är att sluta försöka läsa Trumps tankar). Samtidigt som han hotar oss med ett liknande handelskrig.

Hur kan han vara intresserad av Nato samtidigt som ointresserad av Europa, det är frågan.
    Om , eller när Kina attackerar Taiwan  , det är då problemen börjar. Vi i väst klarar oss inte utan Taiwans halvledarkompnenter.
  • Anonym (Trötter)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-02 10:08:07 följande:
    Vi kommer aldrig att kunna lita på Frankrike och Tyskland, de bryr sig bara om sina egna länder. De vi kan stötta oss på är USA och Storbittanien. Vi bör bygga upp vårt eget försvar, men vi måste skyddas av USAs kärnvapenparaply.
    Tyskland och Frankrike ligger i Europa vilket ändå troligtvis innebär att det finns en viss självbevarelsedrift. Att vi kan lita på USA i ett krisläge tror jag dock är tveksamt. Vad gäller kärnvapenparaplyet så hade det säkert fungerat med ett stabilt styre därborta, nu är jag inte så säker.

Säg hypotetiskt att Putin använder kärnvapen i Europa. Skulle USA verkligen riskera sina egna städers säkerhet genom att besvara något sådant? Det är ju inte direkt "America first". Jag kan inte säga att jag är speciellt övertygad längre.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Trötter) skrev 2025-03-02 13:58:27 följande:
    Tyskland och Frankrike ligger i Europa vilket ändå troligtvis innebär att det finns en viss självbevarelsedrift. Att vi kan lita på USA i ett krisläge tror jag dock är tveksamt. Vad gäller kärnvapenparaplyet så hade det säkert fungerat med ett stabilt styre därborta, nu är jag inte så säker.

Säg hypotetiskt att Putin använder kärnvapen i Europa. Skulle USA verkligen riskera sina egna städers säkerhet genom att besvara något sådant? Det är ju inte direkt "America first". Jag kan inte säga att jag är speciellt övertygad längre.
    Ja, vi bör naturligtvis i första hand försvara oss själva. Men det är ännu långt borta. 
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2025-03-02 13:49:29 följande:
    Man kan ha fler?
    Xi och Orban och han argentinaren med motorsågen, och Bolsonaro ... 

Inga demokratiska ledare eller länder finns väl med i listan
Svar på tråden Fred i Ukraina