Anonym (Nyfiken) skrev 2025-02-20 13:06:15 följande:
Ni med vuxna barn Hej
Jag hittar jämt och ständigt forum där nyblivna föräldrar skriver om livet med barn. Eller med barn upp till ca 6-7 års åldern. Men jag är så nyfiken hur livet har varit för er med vuxna barn? Hur känner ni att åren varit? Hade ni förlossningsdepressioner? Jobbiga småbarnsår där ni ibland önskade ni valt bort barn mellan varven? Undrade vad ni gett er in i? saknade ert gamla liv? Eller vad det nu skulle kunna vara för känslor som fanns i småbarnsåren. är dessa könslor borta idag? Jag hoppas jag får fram vad det är jag eftersöker. Jag eftersöker liksom hur blev egentligen livet med barn? Och hur känns det nu när de är vuxna? Hur blev relationen med partnern? Kunde ni göra saker bara ni genom åren? Och hur är er relation idag? (Om ni höll ihop)
läser liksom jämnt hur småbarnsföräldrar har det tufft. Men vill så gärna veta från några som tagit sig igenom det och faktiskt har erfarenhet hur livet blev. Vilket långt inlägg det blev, men ville verkligen försöka få fram vad det är jag efterfrågar :) hoppas många vill svara, jag är nyfiken!
Jag har ett vuxet barn och ett som är nästan vuxen.
Det korta svaret är att inget blev som jag hade förväntat mig. Allt blev så mycket mer. Inte på ett dåligt sätt, både bra och dåligt, men mycket mycket mer.
Det man inte riktigt förstår (eller inte jag i alla fall) när man får barn är att man inte får ett barn, man får en helt ny person som är sin helt egna person. Och som förälder så hänger man med på färden, men resan är barnets egen.
Jag har absolut inte ångrat att jag fick barn. Men i perioder har jag väl känt att det varit lite övermäktigt och undrar om det här verkligen var en sån bra idé. Vissa av utvecklingsperioderna har varit skitjobbiga, andra perioder lugnare och mer bekväma. Relationen med den andra föräldern har varit slitsam i perioder.
Tonåren var ett kapitel för sig. Jag tyckte att sonen (som nu är vuxen) hade jobbiga tonår. Men sen kom dottern, åhherreminjävlagud, sonens tonår var som en SPA-vistelse i jämförelse.
Nu kan vi också se tillbaka på perioder som var jobbiga då, som när en arg 3-åring bröt ihop i en butik och fick bäras ut. Skitjobbigt då, men nu i minnets skimmer, lite gulligt.
Och just som de börjar bli vettiga människor, så är de på väg ut i sina egna liv, ut och bort. Vi, som varit deras hela tillvaro under många år står vid sidan, i bakvattnet och håller tummarna att allt går vägen. Att de får ett bra liv, att de är bra personer Och nu önskar man att man får ha dem kvar lite till.