-
Men det är svårt, för svenska banker tillåter oss inte att ha konton i USD och Euro hur som helst. Min polska kollega , han har en polsk bank, och där kan har han sina besparingar i Euro, som är säkrare än polska Zlotyn.Anonym (J) skrev 2025-02-22 09:23:42 följande:Är det okej att göra så? omvandla sina pengar till annat och gömma dem någon annanstans för de ska behålla värdet -
Om det blir krig så kommer Sveriges gränser att stängas. Vi har inte rätt att fly. Alla svenskar mellan 16-70 år omfattas av totalförsvarsplikt.Aliona skrev 2025-02-22 10:06:17 följande:Blir det ett fullskaligt anfallskrig och ditt hus blir bombat så kommer det inte ha ett värde längre, så då spelar det ingen roll om du har lån eller inte, du är av med dina tillgångar. Behöver du fly så kommer du behöva så mycket pengar du kan med dig. Du kommer inte få loss dina pengar som är bundna i huset eftersom det inte finns några köpare. Det är alltså bäst som krigsförberedelse att ha sina tillgångar likvida, och i en valuta som inte störtar och dom funkar i utlandet, alternativt i guld. Kanske kommer du kunba ta ut pengar i Sverige innan du flyr, men antagligen inte. Kanske funkar det att ta ut pengarna utomlands med kort eller banktransfer, men inte säkert. Du ska alltså också ha dina tillgångar utanför banksystemet.
Tack och lov är det inte vad som kommer att hända. Det är inte så krigshotet ser ur. Och att ha hyreslägenhet och alla pengar i madrassen är inget vidare smart som investeringsstrategi.
Jag funderar inte i dem banorna generellt, men jag har en viss summa pengar kontant hemma, båda kronor och EUR, som generell krisberedskap. Inte för att jag tror att det blir krig, men vad som helst kan hända.
-
Det står vad jag kan se inget om undantag för sjukdom på Pliktverket.se.Anonym (okänd) skrev 2025-02-22 10:46:31 följande:Även om man är sjuk?
Misstänker att om det blir krig så förväntas alla bidra efter förmåga. Man kan inte säga att jag har sjukersättning och kan inte förväntas bidra. Alla som inte är dödssjuka kan bidra med något, -
Anonym (okänd) skrev 2025-02-22 11:37:59 följande:Sjukersättning? Hade man någon typ av förmåga så hade man inte fått någon sjukersättning från början. Och då gäller det arbetsförmåga, i ett krig är väl ännu mer krävande antar jagJag tror att när det är krig så flyttas gränserna något och alla måste bidra med något.
Jag känner i alla fall flera med sjukersättning som har många typer av förmågor. En mamma med sjukersättning , som jag känner, sköter tex hushållet för en stor familj när pappan är ute på säljresor i princip varje vecka.
I fredstid skulle hon kunna koka ärtsoppa tex, åt soldater.
-
Hur skall jag veta det?Anonym (okänd) skrev 2025-02-22 13:51:00 följande:Vet försäkringskassan om de förmågorna? -
Aliona skrev 2025-02-22 14:17:37 följande:Det är för det mesta så som folk flyr, illegalt.Vart skall de fly? Grannländerna kommer nog inte ta emot svenskar som bryter mot totalförsvarsplikten och lämnar landet när förhöjd stridsberedskap råder. Straffet för detta brott är upp till fyra års fängelse.
-
Enligt Pliktverket har man ändå inte självklart rätt att lämna landet. Alla mellan 16 och 70 år omfattas av totalförsvarsplikten. Denna totalförsvarsplikt finns tex inte i Ukraina, där fick alla kvinnor lämna landet, men så ser det inte ut i Sverige.Aliona skrev 2025-02-22 14:29:11 följande:I den situation som vi pratar om, alltså där det rådet fullt krig och civila bombas och dödas, så har man flyktingstatus. Men som jag skrev så är det inte så krigshotet ser ut nu.
Väldigt många är också krigsplacerade, tex lärare och förskollärare är krigsplacerade, även vårdanställda, och får definitivt inte lämna sina arbetsplatser. Det är viktigt att skolor, förskolor och vård fungerar så att vi övriga kan sköta våra jobb och hålla landet igång, i händelse av krig. -
Aliona skrev 2025-02-22 15:03:52 följande:Som jag skrev så utgår jag ifrån att en del lämnar landet illegalt. Fruktar man för sitt liv så struntar nog många i totalförsvarsplikten, och väljer man mellan att bli dödad eller att riskera fängelse, så väljer en hel del fängelserisken. Även om det var majoriteter kvinnor och barn som lämnade Ukraina så förekommer det män också. Många, många flyktingar lämnar landet illegalt.
Sen är de flesta flyktingar i världen internflyktingar, alltså inom sitt eget land. Om tex Gotland blir anfallet kommer många att flytta till fastlandet. Är det där som TS har sin bostad så kommer bostaden bli värdelös, eller åtminstone ytterst svårsåld. Och det var ju det ts fråga handlade om - ifall man ska binda sina pengar i bostad eller ha sparat.
Det är ju en intressant fråga om tex Norge och Danmark kommer att ta emot illegala svenska flyktingar som söks av polisen i Sverige för brott mot totalförsvarsplikten. Men man kan ju alltid fly till något sydamerikansk land som inte har utlämningsavtal med Sverige.
Om alla bryter mot totalförsvarsplikten och flyr Sverige så gör vi ju det väldigt lätt för fienden. Jag tror inte att de som flyr kommer att välkomnas tillbaka? -
I fredstid 1 år men vid förhöjd beredskap upp till fyra år.Agnescecila skrev 2025-02-22 15:23:29 följande:Var har du hittar uppgiften om 4 års fängelse? Vad jag hittar är det ett års fängelse. -
Krisinformation.seAgnescecila skrev 2025-02-22 15:23:29 följande:Var har du hittar uppgiften om 4 års fängelse? Vad jag hittar är det ett års fängelse.