Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?

Aliona skrev 2025-02-22 15:58:40 följande:
    Ja, det är en intressant fråga. Jag vet inte - någon internationell jurisk kan kanske svara - men jag skulle tro att de inte kommer att utelämna till Sverige om Sverige är i krig, och svenskar anses skyddsbehövande. Vad jag vet kan ukrainska män tex få stanna i Sverige enligt flyktingdirektivet, även om de inte egentligen fick lämna Ukraina. I vilket fall som helst så kan de ju inte verkställa en utvisning till Sverige om det skulle anses för farligt här.

Länder utan utlämningsavtal är också en möjlighet, som du skriver. Många svenskar har dubbelt medborgarskap, och andra hemlandet kan vara en möjlighet, om de klarar av att ta sig ut ur landet. 

De som flyr kan så klart återvända efter kriget, om de fortfarande är svenska medborgare. Däremot kanske de kan ställas inför rätta när de kommer tillbaka om de brutit mot totalförsvarsplikten? 

Ja, snart kanske många av våra 2 miljoner utlandsfödda flyr tillbaks till Afghanistan, Irak och Syrien. 

Undrar om de har plats för oss också där? 

• TvillingmammaVästgöte
    Aliona skrev 2025-02-22 17:04:05 följande:

Att vi har totalförsvarsplikt innebär inte att alla nödvändigtvis blir inkallade utan att man KAN bli tvungen att göra civilplikt. Det är arbetsförmedlingen som matchar kompetens med behov. 

Det är fö bara om man blivit uttagen till tjänstbsom det bli olagligt att lämna landet. 

https://lawline.se/answers/olagligt-att-fly-landet-vid-krig

Det är inte helt sant för regeringen kan också utfärda Allmän tjänsteplikt. Det innebär att alla måste gå till sina vanliga jobb. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-22 16:42:39 följande:
    Om du inte vet om FK faktiskt är medvetna om vad just denna person har för förmågor så var det ett exempel som inte är så användbart i den här diskussionen. Det säger ingenting om ifall personer som är berättigade till sjukersättning pga sina handikapp skulle kunna delta i ett krig
    Att många med sjukersättning ändå har förmågor som de kan bidra med är väl inget kontroversiellt? Jag vet flera med sjukersättning som helt tydligt har flera förmågor. Däremot vet jag inte vad FK tycker. Jag jobbar inte där. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-22 18:26:18 följande:
    Sjukskriven och hälsoproblem är en annan sak än sjukersättning, att få sjukersättning är väldigt svårt det får bara de svåraste fallen där precis alla möjligheter uttömda att personen kommer klara någon typ av arbete
    Ja , enligt krisinformation,se omfattas alla utan undantag av Totalförsvarsplikten. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-22 19:25:12 följande:
    Ja då är väl även svårt handikappade, långvårdspatienter, dementa och folk som ligger i koma omfattade.
    Enligt förmåga.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (osäker) skrev 2025-02-22 19:54:50 följande:
    Ja men staten säkrar inte din väg till jobbet. Det betyder att om gatorna är bombade eller riskerar att bombas så föväntas du ändå riskera ditt liv och gå och undervisa. Hur många elever har lust att åka till skolan en sån väg för att läsa en novell och hur många lärare kommer i praktiken att gå till jobbet, lämna sina barn att ta samma farliga väg till sina skolor bara för att samhälllet inte ska stänga igen? 

Jag tycker det är helt sinnessjukt att kräva att skolor ska vara öppna. Då kan de införa distansundervisning som barnen i ukriaina får. 
    Skolor och förskolor måste ta hand om barnen, eftersom både mammor och pappor kan vara krigsplacerade. Så är det som gäller i Sverige.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tycker det är bra att amortera, men även att ha en buffert på några månadslöner på sparkonto och ett kapital i aktier och fonder. 

Så kan man spara tycker jag man skall både amortera och spara i fonder men allra först bygga upp en buffert. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (osäker) skrev 2025-02-23 11:54:23 följande:
    Jag har försökt spara i aktier. Men det är så svårt. Jag förlorade allt jag lade in. Har du tips på aktier eller fonder som man kan spara effektivt i som har liten risk? 
    Hur kunde du förlora allt? Gick företaget du investerade i konkurs? Om du vill ha väldigt liten risk kan du månadsspara i en blandfond med både aktier och ränteplaceringar. Genom att månadspara minskar du risken. 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag sparar i enskilda aktier men då lägger jag också mycket tid på detta. Läser tidningar varje dag och hänger med i både politik och ekonomi. Om man inte har detta intresse tycker jag att man skall satsa på fonder. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (osäker) skrev 2025-02-23 12:14:49 följande:
    Ja det är så jag också hört att många gör. har en kollega som sitter timmar dagligen med detta och den tiden har ja inte. Skulel nog vara kul att sätta sig in idet men svårt när man är helt nybörjare. 

Hur mycket sparar du per år på detta om du gör en grov uträkning? Hur många procent sparvinst typ?
    Vet inte ,räknar inte på det. 
  • TvillingmammaVästgöte

Men börsen kan ju gå upp 20% ett år och ned lika mycket nästa år. Det är hög risk att spara i aktier. Man skall inte spara i aktier om man inte sparar på minst fem års sikt. 

Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?