• Anonym (TS)

Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?

Obs! Detta är inte en tråd om kvinnors preferenser när det gäller längd utan hur jag som mamma till en son i övre tonåren kan stötta honom på bästa sätt. 

Jag förstår att det kan vara jobbigt att vara kortare än genomsnittet men sonens komplex verkar börja övergå i dysmorfofobi som jag själv led av i tonåren. Det är möjligt att han har en medfödd sårbarhet för att utveckla det. 

Sonen är 1,75 och jag har svårt att se det som extremt kort vilket sonen hävdar att det är. 

Han påstår att han alltid är kortast vart han än går och det är ju fullkomligt omöjligt. Jag ser till exempel män som är kortare än jag dagligen och jag är 1,67. 

Dessutom ser jag kortare män med flickvänner vilket jag påpekar för sonen men då avfärdar han det som anekdotiskt trots att han själv gör samma sak. 

Jag har själv dejtat män som är 1,75 och kortare. Sonens far, som inte finns med i bilden av olika skäl, är 1,75. Fast det avfärdar sonen som en generationsfråga. 

Sonen har varit med tjejer som har kommit fram till honom på fester. Han är alltså inte en s.k. incel och har en sund kvinnosyn. Han är social och trevlig och allmänt omtyckt. 

På senare tid har han dock isolerat sig. Han är deprimerad på grund av yttre omständigheter (som inte har med längd att göra) och jag tror att hans längdfixering är kopplat till det.

Jag såg till att han fick en psykologkontakt . Han har pratat med henne om längden men han hävdar att hon inte förstår. 

Sonen är en smart kille och har bra betyg men just när det gäller längden är han helt irrationell. 

Han tränade mycket tidigare och är fortfarande bredaxlad och rätt krallig men nu vill han inte gå till gymmet för det är ingen idé med tanke på längden. Jag försöker förklara att man ska träna för hälsan men han bryr sig inte längre. 

På ett sätt vet jag alltså hur det känns med tanke på min dysmorfofobi fast sonen menar att hans längd är ett faktum som inte går att förändra. 

Problemet är att han som sagt isolerar sig och bara läser en massa teorier om längd på nätet. Det har ju inget med verkligheten att göra.

När han blev av med oskulden så var det på tjejens initiativ och tjejer har som sagt kommit fram till honom på fester men han avfärdar det med att det var då, trots att han ser likadan ut nu, bara mer muskulös.

Vad fasen gör man när någon är så övertygad om sina egna hjärnspöken? Är det någon som har liknande erfarenheter som förälder och vill dela med sig? 

Det känns så sorgligt att se honom göra så här mot sig själv helt i onödan. 

• Svar på tråden Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Asså) skrev 2025-02-25 11:21:33 följande:

Skulle säga att vi skandinaver är generellt långa 😄 

Han kan resa till Asien eller andra länder där medellän för de flesta länder är 170 cm. 

Sen är det en tuff klimat för ungdom/ unga vuxna med väldigt specifika krav på killa/män kring hur de ska se ut. Tex muskelös gärna 2 meter, overklig snäll och god samtidigt tuff och maskulin, ha 2 miljoner på kontot osv verkligen overkliga krav. 

kanske kan du hjälpa din son att längde är vad den är och istället försöka få honom att ändra sin inställning till den och vidga sina vyer. Komplexet kring längde är endast relevant med vänner och kultur här i Sverige kanske behöver han resa utforska värden och se andra människor och kulturer. För att förstå att en bra människa eller en snygg människa inte endast är lång om du förstår vad jag menar. 

För mig blev det annorlunda när jag började gymnasiet i en skola där folk kom från en massa olika länder. Då fanns det plötsligt många tjejer som såg ut som jag och jag uppfattades inte längre som lika udda.

Ni som känner er korta kan flytta till ett mer invandrartätt område. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-24 21:09:54 följande:
    Jag tror inte ts fattat hur mycket kvinnor går efter längden. Kanske fattar hon då varför pojken har svårt att släppa hans ringa längd.
    Nu vet vi alla det så nu behöver du kanske inte upprepa det 150 gånger till? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (TS) skrev 2025-02-24 22:33:37 följande:

Men oj, vad hände med tråden? 

Tack för alla vettiga inlägg och bra råd! Resten verkar inte ha läst trådstarten. 

Jag får väl förtydliga igen då att sonen inte har problem med att träffa tjejer. Han är inte oskuld och ja, tjejer kommer fram och raggar på honom, vilket leder till mer.  

Till nästa gång: Skriv bara om dysmorfobi och nämn inte specifikt vilken typ av komplex det gäller. Nämn ingenting om längd. Då blir det såhär. Dessa män behöver en mamma som klappar om dem och de tar varje chans att få lite uppmärksamhet. De är inte intresserade av diskussion eller att hjälpa nån annan än sig själva. Mina erfarenheter som jag delat med mig av har INGEN ens svarat på överhuvudtaget, trots att jag om nån faktiskt vet hur det är att vara kort. Jag är den enda här som vet nåt om det. Trots det har ingen här bemött de inläggen med ett enda ord. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (TS) skrev 2025-02-25 19:05:08 följande:

Berättar du allt för din morsa eller? 

Jag vet att han har ett sexliv och att tjejer raggar på honom. Han berättar betydligt mer för sin moster, som har jobbat med sexualupplysning (jag är mer pryd), och det var hon som berättade för mig att han har sex med tjejer. 

Häromdagen pratade vi till exempel om blandrelationer och jag frågade om han kan tänka sig det varpå han berättade att en invandrartjej kom fram och i princip hånglade upp honom på en fest. (Det var mer info än jag bad om men ändå.) Hon var dessutom längre än han, kan du tänka dig? (Obs! iron) 

Det har alltid varit så men det tog några år innan han fattade att tjejerna som hängde efter honom, gav honom sitt nr etc. och gav honom komplimanger faktiskt var intresserade. Min väninna skämtade att just den där omedvetenheten gör honom ännu mer intressant för tjejer. 

Det här var innan han blev deprimerad efter ett par svåra händelser. Nu har han isolerat sig, träffar på sin höjd killkompisarna och det är först nu han har börjat noja om sin längd för att han tillbringar osunt mycket tid på nätet. 

Ser du sambandet? 

När han var ute i verkligheten och träffade tjejer i gymnasiet, på fester och ute på stan så var tjejerna intresserade. Nu försöker han inte ens men är ändå övertygad om att längden är ett jätteproblem, precis som du. 

Det är den destruktiva skiten som jag vill att han slutar med. Jag vet att det kommer att bli bättre så fort han kommer ut i verkligheten igen och inte ältar en massa trams som han läser på nätet. 

Han ser bra ut, är charmig och rolig så det är inga problem för honom att få kontakt med tjejer. 

Ut och lev för i stället för att älta någon självuppfyllande profetia. Du behöver KBT och ett liv. 

Jag hade gärna velat veta vad din son (eller du som mamma) tänker om det jag berättat om min egen tonårstid. Men det verkar vara mer intressant med den eviga inceldebatten. Såklart. Hur kunde jag vara dum nog att tro nåt annat. My bad. 
  • Anonym (Rob)
    Anonym (O) skrev 2025-02-25 23:06:36 följande:
    För att det inte är sant. För att vi är flera som haft förhållanden med män runt 170 även om vi själva är längre.
    Fast de kvinnor som dissar eller har preferens för män över 180 cm.  Vilket är 91% enligt FL.   Kommer inte att skriva här ...
    De som hörs är de som inte tycker längd är så viktigt. Ni tillhör de 9%.  Så bara för att du inte dissar män runt 170 cm.  Betyder inte att 9/10 kvinnor helst vill han en man över 180 cm.  
    Vissa kanske "nöjer" sig med en 170 cm kille om han är rik/framgångsrik och populär.  Trots att de egentligen gillar långa.  
    Säger ingenting om det. 
    Det märkliga enligt undersökningen från Bumble är att du kan vara hur lång som helst och det inte är ett problem. 7 feet tall, dvs 213 cm.  Och kvinnor väljer fortfarande den sjukt långa mannen tom före 180 cm killen....

Vad det säger är att långa killar har mycket större utbud och har större sannolikhet att få en flickvän och dessutom en vackrare flickvän.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-26 02:00:50 följande:
    Fast de kvinnor som dissar eller har preferens för män över 180 cm.  Vilket är 91% enligt FL.   Kommer inte att skriva här ...
    De som hörs är de som inte tycker längd är så viktigt. Ni tillhör de 9%.  Så bara för att du inte dissar män runt 170 cm.  Betyder inte att 9/10 kvinnor helst vill han en man över 180 cm.  
    Vissa kanske "nöjer" sig med en 170 cm kille om han är rik/framgångsrik och populär.  Trots att de egentligen gillar långa.  
    Säger ingenting om det. 
    Det märkliga enligt undersökningen från Bumble är att du kan vara hur lång som helst och det inte är ett problem. 7 feet tall, dvs 213 cm.  Och kvinnor väljer fortfarande den sjukt långa mannen tom före 180 cm killen....

Vad det säger är att långa killar har mycket större utbud och har större sannolikhet att få en flickvän och dessutom en vackrare flickvän.
    Vi har förstått det för länge sen. Så nu vet vi alla det. 

De flesta av oss här på Familjeliv har redan en partner så vi dejtar inte. 

Har du nåt förslag på vad du tycker att TS ska göra för att hjälpa sin son så kan du skriva det. 

Sen kan du flytta till Sri Lanka, där är medellängden 160 cm för män.
  • Anonym (175)
    Anonym (O) skrev 2025-02-25 23:06:36 följande:
    För att det inte är sant. För att vi är flera som haft förhållanden med män runt 170 även om vi själva är längre.
    Det är varken sant eller osant.
    Det är individuellt.

Jag skulle inte ens se åt en så liten man, med mina 175 cm vill jag att mannen är som allra kortast runt 180. Minst.

Kalla mig ytligt, inga problem. Men mina dealbreakers är mina och så kommer det att förbli.
  • Colourfulrainbow

Är inte utbildad i ämnet, men det här låter inte som en klassisk depression, utan det här är dysmorfofobi. Det här är inte direkt något en KBT-terapeut. KBT är för fobier. 

Jag vet en tjej som opererat näsan minst fyra gånger. Jag har tappat räkningen. Den här tjejen hade en näsa som var rak, inte stor, ingen knöl eller liknande. Den passade hennes ansikte. Hon blir liksom aldrig helt nöjd. 

Det här kräver vård och han måste få rätt vård. Han måste prata med någon som är utbildad och har erfarenhet av just detta.

• Ezmeraldah
    Anonym (175) skrev 2025-02-26 05:42:01 följande:
    Det är varken sant eller osant.
    Det är individuellt.

Jag skulle inte ens se åt en så liten man, med mina 175 cm vill jag att mannen är som allra kortast runt 180. Minst.

Kalla mig ytligt, inga problem. Men mina dealbreakers är mina och så kommer det att förbli.
    Vad har det med trådens ämne att göra? En mamma som vill hjälpa sitt barn som har dysmorfobi? Vad en vuxen kvinna attraheras av för män - hjälper det minderåriga barn med psykiatriska problem? Dina dealbreakers är dina men hör det hemma i en tråd om ett barn som mår fruktansvärt dåligt och isolerar sig hemma och behöver psykiatrisk hjälp? Har du lite problem med empati och inlevelseförmåga? Jag blir äcklad över att vuxna människor skriver om sin sexualitet i en tråd om ett barn som mår dåligt! 
Svar på tråden Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?