• Anonym (Less)

Socanmäld för nålstick i armar

Jag har blivit socanmäld för "misstänkta nålstick i armarna". Inte hört av soc än, men vad kan jag vänta mig? Det är ju en väldigt seriös anklagelse.

• Svar på tråden Socanmäld för nålstick i armar
  • Anonym (Anna)

Du kan läsa på lite vad som händer på en sida som heter Soctanter på nätet.

• Anonym (Dumt)
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2025-02-27 08:07:49 följande:
    Jag förstår att du känner så. 

Vänta och se vad socialtjänsten säger. Berätta att du tyckte att en i personalen luktade sprit och att du nämnde det och nu tror att de anmält dig för att hämnas. 

Om de kräver dogtest av dig, borde det även gälla personalen. Du kan nämna att de borde gå på antabus och blåsa i alkometer före varje arbetspass. Det är ju trots allt barn de tar hand om. Betätta att du sätter barnens behov i centrum och känner oro för att lämna ditt barn där. Ta även upp det med huvudmannen. 
    Personalen på förskolan är skyldiga att anmäla till soc om de känner en oro för ett barn! Att hålla på som du föreslår är bara dumt och tar upp resurser. Dessutom har soc inget med personalen på förskolan att göra!
  • Anonym (Less)

Det är nålstick, men inte på grund av droger, utan från läkarbesök. Det har jag sagt till förskolan flera gånger, pratat om de jobbiga läkarbesöken... känns så sjukt...

• Anonym (S)
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2025-02-27 08:07:49 följande:
    Jag förstår att du känner så. 

Vänta och se vad socialtjänsten säger. Berätta att du tyckte att en i personalen luktade sprit och att du nämnde det och nu tror att de anmält dig för att hämnas. 

Om de kräver dogtest av dig, borde det även gälla personalen. Du kan nämna att de borde gå på antabus och blåsa i alkometer före varje arbetspass. Det är ju trots allt barn de tar hand om. Betätta att du sätter barnens behov i centrum och känner oro för att lämna ditt barn där. Ta även upp det med huvudmannen. 
    Men snälla, vilket oerhört dåligt råd.

Ts har ingen anledning att ljuga eller komma med några befängda förslag om drogtestande av personalen.
    Anklagelserna är ju enkla att kolla upp och bli ertappad med lögner lär ju knappast hjälpa i denna situationen. Snacka om att skjuta sig i foten...

Det bästa är att hålla sig lugn och prata med socialtjänsten. Förklara om du ksn vad du har på armarna som de misstolkat som nålstick
    Blir det möte (kanske det inte blir) be att personalen på förskolan ska vara med (ett sk anmälningsmöte).
    Då kommer även förskolan höra din historia och det kommer förenkla fortsatta samarbete
  • Anonym (S)
    Anonym (Less) skrev 2025-02-27 08:51:30 följande:

Det är nålstick, men inte på grund av droger, utan från läkarbesök. Det har jag sagt till förskolan flera gånger, pratat om de jobbiga läkarbesöken... känns så sjukt...

Ok!
    Då kan ju din läkare bekräfta det

Fattar att det känns kränkande!
  • Anonym (Anna)

Ja men då så det är väl bara förklara det. Sen tycker jag det kan vara på plats med ett möte med f skolan. Om de fortsätter misstänka dig så starkt utan nån som helst sanning i bör du överväga att byta förskola. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Less) skrev 2025-02-26 14:53:44 följande:

Ja det är i mina armar och nej jag är inte missbrukare. Jag fick veta för att en i personalen berättade det. Inte samma som anmält.

Men har du inget att dölja så är det väl inget att vara orolig för om de tar drogtester på dig nu 
  • Anonym (Kritisk Förälder)
    Anonym (Kim) skrev 2025-02-27 08:23:32 följande:

Sitt lugnt i båten. Man kan ju tycka att den som anmälde hade kunnat pratade med dig innan om sin oro och misstankar. Du behöver inte vara orolig när Soc kontaktar dig. Visa armarna om det är dem de har haft oro kring. Gör drogtester utan knot om de ber om det. Ja det kommer att synas i din journal. Men är proven negativa så har du ju inget att frukta. Att skippa förskolan kan ses som att du blev påkommen. Har du inga substanser i blodet och en rimlig förklaring om vad personalen uppfattade som nålstick är det väl inget att hetsa upp sig över. Visst misstanken är himla obehaglig. Däremot om du skulle ha drogproblem så behöver du hjälp och ungarna skyddas. 

Idiotiskt råd. Att ha en journal med drogtester osv kommer tolkas negativt oavsett om det kommer ut negativt eller positivt. Både vad gäller fortsatta kontakter med vården, men kan även påverka möjligheter att få jobb. Speciellt skyddsklassade tjänster. 
    Det är absolut inget mandat som någon barnskötare eller förskollärare har. Heller inget som soc kan kräva. 

Att anmäla vårdnadshavare till soc med grundlösa anklaganden är inte att samarbeta. Stor risk att det här kommer slå tillbaka mot förskolan. Minsta misstanke om missförhållande eller kränkande behandling kommer anmälas till huvudman och kan inte de uppvisa en åtgärdsplan med uppföljning följer i sin tur en anmälan till Skolinspektionen. 
  • Anonym (Anna2)

Jaha, då tar jag tillbaka mina tidigare råd om drogtester och videobevis. Varje gång du lämnar prover fås ett svar som dokumenteras i journalen med datum. Således är det dokumenterat att du lämnar prover ofta och därmed finns det en VÄLDIGT rimlig förklaring till stickmärkena. Du behöver inte göra något ytterligare, utan om soc kontaktar dig så berättar du detta och ber dem hämta ut journalanteckningarna. Det kommer givetvis att bli nedlagt på en gång.

Jag beklagar att du får gå igenom detta mitt i vad som redan verkar vara en jobbig situation. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Tror)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-27 08:23:57 följande:

Ts tror inte du be göra något drogtest om du inte vill, tror faktiskt inte Soc har rätt att kräva det. Om du vet med dig att du är oskyldig tycker jag du ska sluta oroa dig. 

Men OM du däremot har ett missbruk tycker jag du ska ta den chans du får till hjälp.

Angående personalen, har en kollega till den som anmält berättar för dig utan att denne håller med (känner oro för dig/barnet)?   

Väldigt oprofessionell Personal isåfall måste jag isåfall säga?

Jag tror att de har rätt att kräva det, men inte säker. De kan kräva det för försörjningsstöd och vid umgänge om föräldern haft minsta antydan till att ta droger tidigare. Behöver inte ens handla om missbruk. Utan sporadiskt bruk.
    Bara för ts att kissa i en mugg så är det klart sen. Är man oskyldig har man inget att oroa sig för när det är så lätt att bevisa.

Håller med i övrigt.
Svar på tråden Socanmäld för nålstick i armar