• Anonym (Less)

Socanmäld för nålstick i armar

Jag har blivit socanmäld för "misstänkta nålstick i armarna". Inte hört av soc än, men vad kan jag vänta mig? Det är ju en väldigt seriös anklagelse.

• Svar på tråden Socanmäld för nålstick i armar
  • Anonym (Ki)

Såg nu att det är från läkarbesök. Om du ger tillåtelse så kan Socialtjänsten läsa dina journaler, då ser de. Jag hade i ditt läge bett läkaren skicka ett intyg till dem om att du ofta blir stucken. Soc själva kan vara väldigt långsamma (överbelastade), så det går nog fortare om du initierar det. Och all kommunikation med Socialtjänsten bör man dokumentera, så att du har bevis om de blandar ihop saker och trasslar till det. Det är därför det ska göras skriftligt, gärna mejl med läskvitto. 

Det kommer helt säkert att ordna sig, du har ju en förklaring till vad personen såg. Men jag förstår att det känns hemskt. Jag blev anklagad för ännu värre grejer, så jag vet hur det är. 

Skitkonstigt att personen inte kopplade sticken med dina vårdbesök som du berättat om, men alla människor är inte de vassaste knivarna. De anmälde för att de bryr sig om ditt barn, kan vara bra att tänka på när det känns jobbigt. 

• Anonym (Kim)
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2025-02-27 10:20:49 följande:
    Finns tjänster där det krävs registerutdrag. Att det då framkommer att vederbörande springer och lämnar drogtest kommer knappast att ses som meriterande. Kan även påverka bedömning av sådana saker som körkort och ev vapenlicenser. Men det kanske inte är något som du har? 
    Du glömde intygen till Transportstyrelsen för yrkeschaffisar med diabetes och ADHD. Har inte varit med om att något arbetsgivare önskat intyg eller labkopior. Jo. Någon leg regionsanställd har rutin lämnat. Tänk också på att drogscreeningar med verifiering används också för att se om personen var rätt mängd substans i kroppen. Givetvis syns ev sidomissbruk och då avbryts läkemedelsbehandlingen. Nu pratar vi centralstimulantia. 
  • Anonym (Tusse)
    Finns tjänster där det krävs registerutdrag. Att det då framkommer att vederbörande springer och lämnar drogtest kommer knappast att ses som meriterande. Kan även påverka bedömning av sådana saker som körkort och ev vapenlicenser. Men det kanske inte är något som du har? 

Det här var nog det löjligaste jag läst på länge. Jag har rekryterat till säkerhetsklassade tjänster i drygt 10 år och rekryterat höga befattningar längre än så. Detta är inte sant. Vet inte vad du rekryterar till för påhittade agenttjänster men i den verkliga världen påverkar inte negativt drogtest någon rekrytering negativt. Möjligen kan du ju just behöva gör drogtester så du får ännu fler negativa drogtester i din portfölj. Görs drogtester på nästan alla seriösa arbetsplatser. Jobbigt för alla anställda med alla deras negativa provsvar de samlar på sig.

Oroa dig inte TS. Har du inget att dölja är ingen fara. Förstår dock att förtroendet för förskolan sjönk. Tänk dock större. De anmäler när de är oroliga. Hellre en gång för mycket än för lite. Du är en gång för mycket, de kommer läggas ned. Sträck på dig och åk till förskolan imorgon. Ryck på axlarna och säg till dem jaja inga konstigheter, jag har inget att dölja så sov får gärna ringa så ska jag förklara mig. Sen kan du få vara både arg och besviken på dem när du kommer hem igen. Helt förståligt. 

• Anonym (Kritisk Förälder)
    Anonym (Tusse) skrev 2025-02-27 18:08:23 följande:

Det här var nog det löjligaste jag läst på länge. Jag har rekryterat till säkerhetsklassade tjänster i drygt 10 år och rekryterat höga befattningar längre än så. Detta är inte sant. Vet inte vad du rekryterar till för påhittade agenttjänster men i den verkliga världen påverkar inte negativt drogtest någon rekrytering negativt. Möjligen kan du ju just behöva gör drogtester så du får ännu fler negativa drogtester i din portfölj. Görs drogtester på nästan alla seriösa arbetsplatser. Jobbigt för alla anställda med alla deras negativa provsvar de samlar på sig.

Oroa dig inte TS. Har du inget att dölja är ingen fara. Förstår dock att förtroendet för förskolan sjönk. Tänk dock större. De anmäler när de är oroliga. Hellre en gång för mycket än för lite. Du är en gång för mycket, de kommer läggas ned. Sträck på dig och åk till förskolan imorgon. Ryck på axlarna och säg till dem jaja inga konstigheter, jag har inget att dölja så sov får gärna ringa så ska jag förklara mig. Sen kan du få vara både arg och besviken på dem när du kommer hem igen. Helt förståligt. 

Dra den om rödluvan. Du har inte ens rekryterat en hamburgevändare på McDonalds. 

Självklart ligger det TS i fatet att få socanmälningar på sig. Även det faktum att misstänkt droganvändning dyker upp i journalen vid slagning. 

Nej, de anmäler inte när de är oroliga. De anmäler för att de har autistisk personal som läser riktlinjer ordagrant utan att tänka och göra egen kritisk bedömning. 

Föreslår att TS gör en motanmälan hos huvudman med krav på åtgärder. Om inga åtgärder sker så anmälan hos Skolinspektionen. Då får de göra en opartisk bedömning om det råder missförhållanden eller inte. Hellre en anmälan och utredning för mycket, än en för lite? Var det inte så du sa? 
  • Anonym (Tagga ner du låter som en galning)

Lycka till det med. Att hämnas för att man blir socanmäld är nog det bästa sättet att utmåla sig som en riktigt socialfall.

Visa att allt står rätt till. Prata med personalen lugnt och sakligt. Gå vidare i livet.

Det är rimligt att förskolepersonal anmäler misstänkta missförhållanden. Det är lag på det och det är för barnens skull. Det leder ofta inte till någon åtgärd mer än ett samtal och så ser de att allt är bra. Och är det inte bra, ja då kan man ju inte bli så kränkt av att man blev anmäld till att börja med.

Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2025-02-27 18:48:05 följande:
    Dra den om rödluvan. Du har inte ens rekryterat en hamburgevändare på McDonalds. 

Självklart ligger det TS i fatet att få socanmälningar på sig. Även det faktum att misstänkt droganvändning dyker upp i journalen vid slagning. 

Nej, de anmäler inte när de är oroliga. De anmäler för att de har autistisk personal som läser riktlinjer ordagrant utan att tänka och göra egen kritisk bedömning. 

Föreslår att TS gör en motanmälan hos huvudman med krav på åtgärder. Om inga åtgärder sker så anmälan hos Skolinspektionen. Då får de göra en opartisk bedömning om det råder missförhållanden eller inte. Hellre en anmälan och utredning för mycket, än en för lite? Var det inte så du sa? 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2025-02-27 11:14:10 följande:
    Nu får man knappast något intyg på att man blivit stucken i armen. Man får se till att ha långärmade tröjor på sig fortsättningsvis då man hämtar/lämnar. 

Om personal uppför sig olämpligt uppmanar jag att anmäla det till kommunens huvudman. Gå inte med på något obefogat drogtest. 
    Ber ts om det kommer vården ordna ett sådant intyg. 
  • Anonym (Vera)
    Drogtester kommer inte fram på några registerutdrag. De frågar inte om man tagit drogtester när man tar körkort eller ansöker om vapenlicens. 
    Anonym (Tagga ner du låter som en galning) skrev 2025-02-27 19:33:16 följande:

Lycka till det med. Att hämnas för att man blir socanmäld är nog det bästa sättet att utmåla sig som en riktigt socialfall.

Visa att allt står rätt till. Prata med personalen lugnt och sakligt. Gå vidare i livet.

Det är rimligt att förskolepersonal anmäler misstänkta missförhållanden. Det är lag på det och det är för barnens skull. Det leder ofta inte till någon åtgärd mer än ett samtal och så ser de att allt är bra. Och är det inte bra, ja då kan man ju inte bli så kränkt av att man blev anmäld till att börja med.

Det är inga problem. Det är bara att anmäla. Vem har sagt något om att hämnas? Är det så att de har personal med olämpligt uppträdande är det ju bara bra att det utreds. Speciellt av en oberoende instans. Deras utredningar brukar vara mycket djupgående och innehålla diverse åtgärdsplaner. Skolan borde välkomna det hela. 

Tyvärr är det ofta så att om anmälningar från personal väl har börjat så kommer det att fortsätta. Hur kommer det att låta nästa gång? Om det inte är något problem med att bli anmäld så bör ju förskolan inte heller ha det. Allt sker ju för barnens bästa.  Det är viktigt att komma ihåg. 
    Anonym (Vera) skrev 2025-02-27 19:38:31 följande:
    Drogtester kommer inte fram på några registerutdrag. De frågar inte om man tagit drogtester när man tar körkort eller ansöker om vapenlicens. 
    Läkare analyserar provresultaten och rapporterar in till Transportstyrelsen och Polismyndigheten så de behöver inte fråga den sökande.
    Anonym (Vera) skrev 2025-02-27 19:36:18 följande:
    Ber ts om det kommer vården ordna ett sådant intyg. 
    Knappast. 
Svar på tråden Socanmäld för nålstick i armar