• Anonym (Less)

Socanmäld för nålstick i armar

Jag har blivit socanmäld för "misstänkta nålstick i armarna". Inte hört av soc än, men vad kan jag vänta mig? Det är ju en väldigt seriös anklagelse.

• Svar på tråden Socanmäld för nålstick i armar
  • Anonym (Tror)

Nu läste jag att det finns i journalen att ts tar prov ofta. Så inget att oroa sig för.

Varför skulle ett negativt prov betyda problem med vården i framtiden?
    Jag har haft missbruk men varit ren i 20 år, aldrig haft problem med vården trots mängder med missbruksbevis i min journal tidigare. Det är få som jobbar inom vården som vill jävlas med folk som hamnat snett även om det förekommer men då syftar jag på aktiva missbrukare och ingen som lämnat ett enda rent drogtest. 

• Anonym (Bippo)
    Anonym (Anna2) skrev 2025-02-27 08:13:03 följande:
    Nej, men snälla. Risken om TS börjar hitta på sådana här saker är ju att det framkommer att det är lögn och att TS framstår som att hon försöker dölja något. Det sämsta man kan göra i ett läge där man inte har någon att dölja är att börja ljuga eller försöka hämnas. 
    Anonym (Dumt) skrev 2025-02-27 08:42:58 följande:
    Personalen på förskolan är skyldiga att anmäla till soc om de känner en oro för ett barn! Att hålla på som du föreslår är bara dumt och tar upp resurser. Dessutom har soc inget med personalen på förskolan att göra!
    Anonym (S) skrev 2025-02-27 08:51:58 följande:
    Men snälla, vilket oerhört dåligt råd.

Ts har ingen anledning att ljuga eller komma med några befängda förslag om drogtestande av personalen.
    Anklagelserna är ju enkla att kolla upp och bli ertappad med lögner lär ju knappast hjälpa i denna situationen. Snacka om att skjuta sig i foten...

Det bästa är att hålla sig lugn och prata med socialtjänsten. Förklara om du ksn vad du har på armarna som de misstolkat som nålstick
    Blir det möte (kanske det inte blir) be att personalen på förskolan ska vara med (ett sk anmälningsmöte).
    Då kommer även förskolan höra din historia och det kommer förenkla fortsatta samarbete
    Mata inte trollet.
    Anonym (Less) skrev 2025-02-27 07:44:32 följande:

Kommer drogtest synas i journalen? För det vill jag absolut inte att det ska finnas med där, oavsett vad det visar. Bara att bli anklagad för något sånt känns vidrigt.

Du kan spärra din journal så att enbart de vårdenheter som du godkänner kan se den.
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-27 08:57:14 följande:
    Ja men då så det är väl bara förklara det. Sen tycker jag det kan vara på plats med ett möte med f skolan. Om de fortsätter misstänka dig så starkt utan nån som helst sanning i bör du överväga att byta förskola. 

Exakt. Inte för att de agerade på en misstanke - det är de både lagligt och moraliskt skyldiga att göra - men för att de gick bakom din rygg, direkt till soc, utan att först prata med dig. Nåt sånt gör man ju bara i de fall där det är uppenbart att det bara skulle göra ont värre att först prata med den misstänkte.

• mammatill6
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2025-02-27 07:26:09 följande:

Finns ingen som helst anledning att lämna något drogtest. Du behöver inte ens svara om soc hör av sig.

Ev kan du göra en motanmälan mot förskolan hos huvudmannen. Säg att utpekad personal luktar sprit och sluddrar på måndagmorgon.  

På vilket sätt skulle det hjälpa ts? Förskolan har ju skyldighet att anmäla om de ser oro. Tror du det blir mindre oro om man vägrar drogtest?
  • Anonym (Kritisk Förälder)
    Anonym (Tror) skrev 2025-02-27 09:50:25 följande:

Nu läste jag att det finns i journalen att ts tar prov ofta. Så inget att oroa sig för.

Varför skulle ett negativt prov betyda problem med vården i framtiden?
    Jag har haft missbruk men varit ren i 20 år, aldrig haft problem med vården trots mängder med missbruksbevis i min journal tidigare. Det är få som jobbar inom vården som vill jävlas med folk som hamnat snett även om det förekommer men då syftar jag på aktiva missbrukare och ingen som lämnat ett enda rent drogtest. 

Finns tjänster där det krävs registerutdrag. Att det då framkommer att vederbörande springer och lämnar drogtest kommer knappast att ses som meriterande. Kan även påverka bedömning av sådana saker som körkort och ev vapenlicenser. Men det kanske inte är något som du har? 
    mammatill6 skrev 2025-02-27 09:59:02 följande:
    På vilket sätt skulle det hjälpa ts? Förskolan har ju skyldighet att anmäla om de ser oro. Tror du det blir mindre oro om man vägrar drogtest?
    Det råder sekretess mellan socialtjänst och skola. Skulle socialtjänsten springa runt och glappa om sådant till skolan är det ett solklart brott mot sekretessparagraferna i socialtjänstlagen. Skulle kunna räknas som saklig grund för uppsägning av den socialsekreteraren. 
  • Anonym (Vera)

Förstår att det känns obehagligt! Men det kommer inte leda till något, om socialen hör av sig kan du bara visa läkarintyg på när du blivit stucken i armarna. Tycker det är hemskt att folk anmäler utan att prata med personen först. 

Anonym (Vera) skrev 2025-02-27 11:04:29 följande:

Förstår att det känns obehagligt! Men det kommer inte leda till något, om socialen hör av sig kan du bara visa läkarintyg på när du blivit stucken i armarna. Tycker det är hemskt att folk anmäler utan att prata med personen först. 

Nu får man knappast något intyg på att man blivit stucken i armen. Man får se till att ha långärmade tröjor på sig fortsättningsvis då man hämtar/lämnar. 

Om personal uppför sig olämpligt uppmanar jag att anmäla det till kommunens huvudman. Gå inte med på något obefogat drogtest. 
  • Anonym (KalleKula)

Något drogtest kommer inte på fråga överhuvudtaget innan en utredning startats.
    Som jag förstår det på TS har inget sådan beslut fattas.
    Innan en utredning startas kommer TS att bli kontaktad för en första bedömning.
    Därefter fattar man beslutar om en utredning skall startas eller inte. 

Om man kommer fram till att ingen utredning ska startas, vilket verkar vara det enda rimliga i det här fallet, raderas all information och inga journaler sparas. 

Anonym (KalleKula) skrev 2025-02-27 11:26:20 följande:

Något drogtest kommer inte på fråga överhuvudtaget innan en utredning startats.
    Som jag förstår det på TS har inget sådan beslut fattas.
    Innan en utredning startas kommer TS att bli kontaktad för en första bedömning.
    Därefter fattar man beslutar om en utredning skall startas eller inte. 

Om man kommer fram till att ingen utredning ska startas, vilket verkar vara det enda rimliga i det här fallet, raderas all information och inga journaler sparas. 

Exakt. Att starta en utredning baserat på att TS varit och lämnat ett blodprov låter inte särskilt sannolikt. 

Är det något som kan ifrågasättas är ju förskolans omdöme här. Är ett stickmärke på en arm en misstanke som gör att en förälder går på droger, vad händer då om en svart man med rastaflätor hämtar/lämnar? 

Tycker det låter som att det kan komma att upprättas motanmälningar om kränkande särbehandling här. Hade jag blivit anmäld så hade jag gjort motanmälan för allt. Minsta misstanke och det är anmälan DIREKT.
  • Anonym (C)
    Anonym (Less) skrev 2025-02-27 08:51:30 följande:

Det är nålstick, men inte på grund av droger, utan från läkarbesök. Det har jag sagt till förskolan flera gånger, pratat om de jobbiga läkarbesöken... känns så sjukt...

Anonym (Less) skrev 2025-02-26 14:53:44 följande:

Ja det är i mina armar och nej jag är inte missbrukare. Jag fick veta för att en i personalen berättade det. Inte samma som anmält.

Är det alltså en enskild person i personalen som anmält, utan att gå via rektor och mot övrig personals protester?  

Hur som helst så lär det värsta som kan hända vara att soc vill ta en titt i dina journaler eller prata med din läkare. Men det är inte säkert att de ens kommer att gå så långt.
Svar på tråden Socanmäld för nålstick i armar