• Anonym (Less)

Socanmäld för nålstick i armar

Jag har blivit socanmäld för "misstänkta nålstick i armarna". Inte hört av soc än, men vad kan jag vänta mig? Det är ju en väldigt seriös anklagelse.

• Svar på tråden Socanmäld för nålstick i armar
  • Anonym (Jag)
    Anonym (KalleKula) skrev 2025-02-26 15:23:47 följande:

Förstår att det är jobbigt. Gången kan säkert skilja sig mellan olika kommuner men ser ut ungefär så här : 

De har två veckor på sig från inkommen anmälan att göra en första bedömning, då de avgör om de ska påbörja en utredning eller inte. 
    Det troliga är att de kommer att ringa och boka tid för ett första möte med dig som ett led i sin bedömning, alltså detta görs innan utredning formellt är startad sedan fattas beslut om att starta utredning eller inte. 

2 veckor?! Nej. Snarare 2 dagar.
  • Anonym (Kritisk Förälder)

Finns ingen som helst anledning att lämna något drogtest. Du behöver inte ens svara om soc hör av sig.

Ev kan du göra en motanmälan mot förskolan hos huvudmannen. Säg att utpekad personal luktar sprit och sluddrar på måndagmorgon.  

• Anonym (Ki)
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2025-02-27 07:26:09 följande:

Finns ingen som helst anledning att lämna något drogtest. Du behöver inte ens svara om soc hör av sig.

Ev kan du göra en motanmälan mot förskolan hos huvudmannen. Säg att utpekad personal luktar sprit och sluddrar på måndagmorgon.  

Med utgångspunkt från egen erfarenhet säger jag: gå för guds skull inte emot soc. Säger soc att du ska slicka gatan ren, så slicka gatan ren. Vi protesterade när de gjorde barnen illa, men sitt eget välmående gör man bäst i att lägga åt sidan. 

TS, ber de om drogtest, gör det utan att klaga. Du vill inte skapa bråk med soc. 

• Anonym (Less)

Kommer drogtest synas i journalen? För det vill jag absolut inte att det ska finnas med där, oavsett vad det visar. Bara att bli anklagad för något sånt känns vidrigt.

• Anonym (Anna2)

Om det inte redan löst sig så kontakta soc själv idag och be om att få lämna drogtest så fort som möjligt. Ta ett snabbt videoklipp på dina armar och där man ser ansiktet tillsammans med något som visar dagens datum (förslagsvis telefonen med en nyhetssida öppen), och maila till dig själv (med 99% sannolikt totalt onödigt, men OM detta går så långt som till rättegång så kan det vara värdefullt att veta hur dina armar faktiskt såg ut i samband med att anmälan gjordes). 

• Anonym (Anna2)
    Anonym (Anna2) skrev 2025-02-27 07:45:03 följande:

Om det inte redan löst sig så kontakta soc själv idag och be om att få lämna drogtest så fort som möjligt. Ta ett snabbt videoklipp på dina armar och där man ser ansiktet tillsammans med något som visar dagens datum (förslagsvis telefonen med en nyhetssida öppen), och maila till dig själv (med 99% sannolikt totalt onödigt, men OM detta går så långt som till rättegång så kan det vara värdefullt att veta hur dina armar faktiskt såg ut i samband med att anmälan gjordes). 

Alternativt: gå till din husläkare och be om en drogscreening och en dokumentation av armarna. 
  • Anonym (Kritisk Förälder)
    Anonym (Less) skrev 2025-02-27 07:44:32 följande:

Kommer drogtest synas i journalen? För det vill jag absolut inte att det ska finnas med där, oavsett vad det visar. Bara att bli anklagad för något sånt känns vidrigt.

Jag förstår att du känner så. 

Vänta och se vad socialtjänsten säger. Berätta att du tyckte att en i personalen luktade sprit och att du nämnde det och nu tror att de anmält dig för att hämnas. 

Om de kräver dogtest av dig, borde det även gälla personalen. Du kan nämna att de borde gå på antabus och blåsa i alkometer före varje arbetspass. Det är ju trots allt barn de tar hand om. Betätta att du sätter barnens behov i centrum och känner oro för att lämna ditt barn där. Ta även upp det med huvudmannen. 
  • Anonym (Anna2)
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2025-02-27 08:07:49 följande:
    Jag förstår att du känner så. 

Vänta och se vad socialtjänsten säger. Berätta att du tyckte att en i personalen luktade sprit och att du nämnde det och nu tror att de anmält dig för att hämnas. 

Om de kräver dogtest av dig, borde det även gälla personalen. Du kan nämna att de borde gå på antabus och blåsa i alkometer före varje arbetspass. Det är ju trots allt barn de tar hand om. Betätta att du sätter barnens behov i centrum och känner oro för att lämna ditt barn där. Ta även upp det med huvudmannen. 
    Nej, men snälla. Risken om TS börjar hitta på sådana här saker är ju att det framkommer att det är lögn och att TS framstår som att hon försöker dölja något. Det sämsta man kan göra i ett läge där man inte har någon att dölja är att börja ljuga eller försöka hämnas. 
  • Anonym (Kim)

Sitt lugnt i båten. Man kan ju tycka att den som anmälde hade kunnat pratade med dig innan om sin oro och misstankar. Du behöver inte vara orolig när Soc kontaktar dig. Visa armarna om det är dem de har haft oro kring. Gör drogtester utan knot om de ber om det. Ja det kommer att synas i din journal. Men är proven negativa så har du ju inget att frukta. Att skippa förskolan kan ses som att du blev påkommen. Har du inga substanser i blodet och en rimlig förklaring om vad personalen uppfattade som nålstick är det väl inget att hetsa upp sig över. Visst misstanken är himla obehaglig. Däremot om du skulle ha drogproblem så behöver du hjälp och ungarna skyddas. 

• Anonym (Anna)

Ts tror inte du be göra något drogtest om du inte vill, tror faktiskt inte Soc har rätt att kräva det. Om du vet med dig att du är oskyldig tycker jag du ska sluta oroa dig. 

Men OM du däremot har ett missbruk tycker jag du ska ta den chans du får till hjälp.

Angående personalen, har en kollega till den som anmält berättar för dig utan att denne håller med (känner oro för dig/barnet)?   

Väldigt oprofessionell Personal isåfall måste jag isåfall säga?

Svar på tråden Socanmäld för nålstick i armar