• Anonym (Miamaria)

Kompisar som följer med efter skolan och dålig ekonomi

Hej,
    har ett litet dilemma?

Jag bor själv med mina barn i ett hus som ligger väldigt nära barnens skola. Jag har kämpat för att kunna köpa det här huset själv, med vetskap om att det kommer bli tajt ekonomiskt. 

Nu är det så att min dotter som är 9 år tar med kompis eller kompisar hem efter skolan nästan varje dag. Framför allt sin bästa kompis. Inget fel med det, tycker såklart att detta är roligt.

Men? dom äter så mycket? Både mellis o mat. Jag planerar ofta i detalj vår mat eftersom vi har en tajt budget. Slutar oftast med att maten inte räcker till mig själv och framför allt bästa kompisen äter hos oss ett par dagar i veckan. Det börjar kännas lite jobbigt?

försökte prata med bästisens mamma, att det vore bra om vi kunde stämma av innnan om hon ska äta hos oss. Men kände typ att mamman blev irriterad på mig och sa ?ja alltså ett barn mer eller mindre gör väl inget, det är klart det går bra att dom äter hos varandra??
    Hon menade alltså att min dotter såklart får äta hos dom också. Men grejen är att dom alltid är hos oss eftersom vi bor nära skolan?

Känner mig snål och dum? vill Egentligen inte förklara för bästisens föräldrar att vi har det dåligt ställt. Hade önskat att dom själva tänkte på det iom att dom vet att jag är ensamstående? 

hur skulle ni tänka? 

• Svar på tråden Kompisar som följer med efter skolan och dålig ekonomi
  • Anonym (Micke)

När min som gick i mellanstadiet så hade han en kompis som i princip skulle
    ha kunnat äta middag hos oss 7 dagar i veckan och sova över utan att hans
    förälder hade reagerat. Min son var aldrig hemma hos honom en enda gång.
    Det funkade så klart inte. 

Satte stopp när han även på helgerna ringde på dörren kl 7 på morgonen och
    ville komma in och leka ( och äta )

• Anonym (Miamaria)

Ja alltså grejen är ju att jag inte kan planera för en unge till, eftersom jag har det tajt ekonomiskt? annars hade jag såklart inte brytt mig. Tycker såklart att det är roligt att dom vill vara här!

blev så illa till mods av samtalet med mamman bara? kändes som om hon tyckte att jag var snål typ 

• Anonym (Förklara)

Men är det inte lättare att bara säga detta tydligt till din dotter. Att hon och kompisarna får vara där så mycket de vill men de kan inte äta där. För att du inte har råd. 

det kommer ju komma hundra tillfällen närmsta åren där din dotter måste inse att er ekonomi är tight. Förklara det istället för att hymla. Säg att ni mår bra, inga problem att ha råd med ert hus och mat osv men just att extra mat hela tiden inte fungerar. 

• Anonym (A)
    Anonym (Miamaria) skrev 2025-03-03 16:43:32 följande:

Ja alltså grejen är ju att jag inte kan planera för en unge till, eftersom jag har det tajt ekonomiskt? annars hade jag såklart inte brytt mig. Tycker såklart att det är roligt att dom vill vara här!

blev så illa till mods av samtalet med mamman bara? kändes som om hon tyckte att jag var snål typ 

Hur ska hon veta att du har det knapert? Du måste ju tala om det om du vill ha förståelse. 

Hur gör du om något går sönder i huset, har du buffert till det? Känns konstigt att du har så små marginaler fast du bor i hus.
  • Anonym (Petter)

Jag lekte ofta hos en kompis. Gissar nu efteråt att hans mamma sagt åt honom att när maten var klar så var leken slut och jag skulle gå hem. Var inget jag tyckte var konstigt alls.

Du måste prata med kompisens mamma igen trots att det inte känns roligt. Viktigast är att alla i din familj kan äta sig mätta.

• Anonym (Man 9)

Ja brukar switcha  när mitt barn är mycke hos spela kompisar,  de ska inte behöva föda mitt bara å de vill typ aldrig leka hos mig :(

• Anonym (E)

Går barnen själva emellan varandra? Jag har en tonåring som gärna drar hem kompisar, och dom kan äta men jag säger bara hela enkelt "tyvärr Viktor men jag hade inte tagit fram tillräckligt för en extra portion så du får gå hem och äta", ekonomiskt är det inga problem för oss men vi brukar äta middag rätt sent och vill helst bara varva ner hela familjen tillsammans, helgerna får de gärna komma på men om jag vet att vi inte ska iväg någonstans så är sannolikheten spratt jag har 5 extra tonårskillar och brukar ladda upp på korv och burgare, jag har inte riktigt råd med 10 extra fläskkotletter:)

Föreslå till den andra mamman att ni kör middag enbart på helgen, på vardagarna är det så mycket annat pussel, läxor osv så då är det lagom att leka fram till middagstid 

• Dexter dot com

Var helt öppen med att du har det väldigt tight ekonomiskt när du pratar med kompisarnas föräldrar och hör om dom kan leka/äta varannan gång hos dom. Sen behöver du nog se över ekonomin för det är ju inte hållbart i längden att leva på gränsen.

• Anonym

När jag var barn så väntade kompisen på rummet medans jag och min familj åt, så gjorde jag också när mina söner var barn.

Vad är det som gör det självklart att man ska föda på andras barn?

Svar på tråden Kompisar som följer med efter skolan och dålig ekonomi