• Anonym (Miamaria)

Kompisar som följer med efter skolan och dålig ekonomi

Hej,
    har ett litet dilemma?

Jag bor själv med mina barn i ett hus som ligger väldigt nära barnens skola. Jag har kämpat för att kunna köpa det här huset själv, med vetskap om att det kommer bli tajt ekonomiskt. 

Nu är det så att min dotter som är 9 år tar med kompis eller kompisar hem efter skolan nästan varje dag. Framför allt sin bästa kompis. Inget fel med det, tycker såklart att detta är roligt.

Men? dom äter så mycket? Både mellis o mat. Jag planerar ofta i detalj vår mat eftersom vi har en tajt budget. Slutar oftast med att maten inte räcker till mig själv och framför allt bästa kompisen äter hos oss ett par dagar i veckan. Det börjar kännas lite jobbigt?

försökte prata med bästisens mamma, att det vore bra om vi kunde stämma av innnan om hon ska äta hos oss. Men kände typ att mamman blev irriterad på mig och sa ?ja alltså ett barn mer eller mindre gör väl inget, det är klart det går bra att dom äter hos varandra??
    Hon menade alltså att min dotter såklart får äta hos dom också. Men grejen är att dom alltid är hos oss eftersom vi bor nära skolan?

Känner mig snål och dum? vill Egentligen inte förklara för bästisens föräldrar att vi har det dåligt ställt. Hade önskat att dom själva tänkte på det iom att dom vet att jag är ensamstående? 

hur skulle ni tänka? 

• Svar på tråden Kompisar som följer med efter skolan och dålig ekonomi
  • Anonym
    Dexter dot com skrev 2025-03-03 18:10:53 följande:

Var helt öppen med att du har det väldigt tight ekonomiskt när du pratar med kompisarnas föräldrar och hör om dom kan leka/äta varannan gång hos dom. Sen behöver du nog se över ekonomin för det är ju inte hållbart i längden att leva på gränsen.

Nej nej nej, ts ska INTE behöva dra in sin personliga ekonomi i diskussioner med barnens kompisars föräldrar.
    Det räcker med att man säger nej, jag bjuder inte på mat varenda dag.
  • Spucks

Säg till din dotter att du inte vill ha kompisar hemma hos er (nästan) varje dag och att de får också vara hos kompisen.

• Anonym (Miamaria)

Vill förtydliga att jag såklart har en bra buffert. Annars hade jag givetvis inte köpt hus. Men jag har tufft att få ihop månaden på enbart min lön, och vill knappast tömma sparkontot för att handla Tex mat. Jag unnar mig aldrig något. Har prioriterat huset vilket är ett medvetet val.

Men jag är ensamstående och man behöver ju knappast vara ekonom för att förstå att de flesta ensamstående har det knapert i budget inkomst/utgifter månatligen?

• Anonym (A)
    Anonym (Miamaria) skrev 2025-03-03 19:11:24 följande:

Vill förtydliga att jag såklart har en bra buffert. Annars hade jag givetvis inte köpt hus. Men jag har tufft att få ihop månaden på enbart min lön, och vill knappast tömma sparkontot för att handla Tex mat. Jag unnar mig aldrig något. Har prioriterat huset vilket är ett medvetet val.

Men jag är ensamstående och man behöver ju knappast vara ekonom för att förstå att de flesta ensamstående har det knapert i budget inkomst/utgifter månatligen?

Ok, hur ska du lösa detta då?
  • Aiphos1972

Vi bodde också väldigt nära skolan, och hade tre barn på heltid. vi löste det så att varje barn fick ta hem 1-3 kompisar två gånger i veckan. Det funkade bra för oss. Det hade känts konstigt att säga att de fick komma men inte äta mellis efter skolan. Sedan var vi väl inte så sugna på att ha 10 barn hemma varenda kväll heller 😅

• Anonym (Molly)

Jag följde ofta med min bästa kompis hem efter skolan. Hon bodde halvvägs, skulle vi fortsätta hem till mig blev det långt. Mat åt jag inte ofta där, men mellanmål nästan varje dag. Mina föräldrar fattade att det tärde på ekonomin för en ensamstående trebarnsmamma och skickade med bröd och bullar ganska ofta när de bakade hemma som vi hade i frysen hos kompisen. Självklart åt kompisen och hennes syskon också av det. 

Prata med kompisens föräldrar igen och var rak och ärlig. Det är ju inte umgänget du verkar vilja dra ner på och det kan lätt missförstås om du lindar in det för mycket. Men absolut inget att skämmas över. 

• Aliona
    Anonym skrev 2025-03-03 18:14:00 följande:
    Nej nej nej, ts ska INTE behöva dra in sin personliga ekonomi i diskussioner med barnens kompisars föräldrar.
    Det räcker med att man säger nej, jag bjuder inte på mat varenda dag.
    Klart att man inte behöver förklara någonting, men vill man ha förståelse och empati så brukar det vara mer effektivt. 
  • Anonym (S)
    Anonym (A) skrev 2025-03-03 19:50:59 följande:
    Ok, hur ska du lösa detta då?
    Vad är det för tråkig attityd. TS har ju startat tråden därför hon behöver råd. Om hon hade vetat vad jobbskapande göra så hade hon inte behövt starta tråden.
  • Anonym (S)

Jag håller med om att du inte ska behöva diskutera din ekonomiska situation med kompisens förälder. Det var synd att den andra föräldern inte förstod när du försökte ta upp det. Om mitt barn var väldigt ofta hos en kompis hade jag som förälder sett till att det blev en mer jämn fördelning och föreslagit att de kunde leka hos oss också. Jag hade i alla fall sagt till mitt barn att komma hem och äta. Det går jättebra om de äter borta ibland men jag vill gärna umgås och äta med mina barn. 

Jag tycker att du ska sätta en gräns för hur många dagar per vecka som de kan leka hos er och en tid för kompisen att gå hem som är innan middag. Då blir det några mellanmål per vecka vilket kanske kan vara mer ok. 

• Anonym (S)

Vad jobbskapande = hur hon ska göra

Svar på tråden Kompisar som följer med efter skolan och dålig ekonomi