• Anonym (Miamaria)

Kompisar som följer med efter skolan och dålig ekonomi

Hej,
    har ett litet dilemma?

Jag bor själv med mina barn i ett hus som ligger väldigt nära barnens skola. Jag har kämpat för att kunna köpa det här huset själv, med vetskap om att det kommer bli tajt ekonomiskt. 

Nu är det så att min dotter som är 9 år tar med kompis eller kompisar hem efter skolan nästan varje dag. Framför allt sin bästa kompis. Inget fel med det, tycker såklart att detta är roligt.

Men? dom äter så mycket? Både mellis o mat. Jag planerar ofta i detalj vår mat eftersom vi har en tajt budget. Slutar oftast med att maten inte räcker till mig själv och framför allt bästa kompisen äter hos oss ett par dagar i veckan. Det börjar kännas lite jobbigt?

försökte prata med bästisens mamma, att det vore bra om vi kunde stämma av innnan om hon ska äta hos oss. Men kände typ att mamman blev irriterad på mig och sa ?ja alltså ett barn mer eller mindre gör väl inget, det är klart det går bra att dom äter hos varandra??
    Hon menade alltså att min dotter såklart får äta hos dom också. Men grejen är att dom alltid är hos oss eftersom vi bor nära skolan?

Känner mig snål och dum? vill Egentligen inte förklara för bästisens föräldrar att vi har det dåligt ställt. Hade önskat att dom själva tänkte på det iom att dom vet att jag är ensamstående? 

hur skulle ni tänka? 

• Svar på tråden Kompisar som följer med efter skolan och dålig ekonomi
  • Anonym (mellis)
    Anonym (Miamaria) skrev 2025-03-03 16:34:27 följande:
    Kompisar som följer med efter skolan och dålig ekonomi

Hej,
    har ett litet dilemma?

Jag bor själv med mina barn i ett hus som ligger väldigt nära barnens skola. Jag har kämpat för att kunna köpa det här huset själv, med vetskap om att det kommer bli tajt ekonomiskt. 

Nu är det så att min dotter som är 9 år tar med kompis eller kompisar hem efter skolan nästan varje dag. Framför allt sin bästa kompis. Inget fel med det, tycker såklart att detta är roligt.

Men? dom äter så mycket? Både mellis o mat. Jag planerar ofta i detalj vår mat eftersom vi har en tajt budget. Slutar oftast med att maten inte räcker till mig själv och framför allt bästa kompisen äter hos oss ett par dagar i veckan. Det börjar kännas lite jobbigt?

försökte prata med bästisens mamma, att det vore bra om vi kunde stämma av innnan om hon ska äta hos oss. Men kände typ att mamman blev irriterad på mig och sa ?ja alltså ett barn mer eller mindre gör väl inget, det är klart det går bra att dom äter hos varandra??
    Hon menade alltså att min dotter såklart får äta hos dom också. Men grejen är att dom alltid är hos oss eftersom vi bor nära skolan?

Känner mig snål och dum? vill Egentligen inte förklara för bästisens föräldrar att vi har det dåligt ställt. Hade önskat att dom själva tänkte på det iom att dom vet att jag är ensamstående? 

hur skulle ni tänka? 

Personligen skulle jag aldrig välja att bo så dyrt att mina barn inte kan få bjuda hem en kompis på mellis. Jag fattar att man ibland måste bo så dyrt, eller har så lite pengar. Men jag skulle aldrig välja ett dyrt hus framför att ha pengar över för att leva (och en del av att leva är att ens barn får ta hem kompisar och käka mellis). 

I ditt läge skulle jag fundera över om det går att dra in på nåt annat och låta detta med mellis vara.
  • Anonym (A)
    Anonym (mellis) skrev 2025-03-04 10:56:16 följande:
    Personligen skulle jag aldrig välja att bo så dyrt att mina barn inte kan få bjuda hem en kompis på mellis. Jag fattar att man ibland måste bo så dyrt, eller har så lite pengar. Men jag skulle aldrig välja ett dyrt hus framför att ha pengar över för att leva (och en del av att leva är att ens barn får ta hem kompisar och käka mellis). 

I ditt läge skulle jag fundera över om det går att dra in på nåt annat och låta detta med mellis vara.
    Håller med, verkar konstigt att prioritera på det sättet.
  • TvillingmammaVästgöte

Det är ju väldigt viktigt med kompisar och när det inte fungerar med vänner är det jättejobbigt både för barn och föräldrar. 

Men man kan ju uppmuntra flickorna att umgås varannan gång hos den andra familjen. Samt köpa rimligt billigt mellis och tala om för dottern vad de får äta som mellis och vad som inte får ätas.  
  • Anonym (mommie)

Jag känner nog lite likadant. Vet inte om TS har fler barn, men för oss som har endabarn är ju kompisarna guld värda! Så viktigt att uppmuntra umgänge med andra barn och i det ingår ju att umgås hemma efter skolan eller på helgerna.

Jag skulle hellre baka eget bröd och fixa billiga pålägg än att inte kunna bjuda på mellis. Dra ner på pretentionerna och bjud mer, det är min filosofi.

Middagen kan bli enkel, ibland bara grillade baguetter med frukt och grönsaker vid sidan av, kanske några chips. Barnen är precis lika glada för det. 
  • Anonym (mellis)
    Anonym (mommie) skrev 2025-03-04 11:10:04 följande:
    Jag känner nog lite likadant. Vet inte om TS har fler barn, men för oss som har endabarn är ju kompisarna guld värda! Så viktigt att uppmuntra umgänge med andra barn och i det ingår ju att umgås hemma efter skolan eller på helgerna.

Jag skulle hellre baka eget bröd och fixa billiga pålägg än att inte kunna bjuda på mellis. Dra ner på pretentionerna och bjud mer, det är min filosofi.

Middagen kan bli enkel, ibland bara grillade baguetter med frukt och grönsaker vid sidan av, kanske några chips. Barnen är precis lika glada för det. 
    Jag har fina minnen från eftermiddagar hemma med kompisar när vi bakade, gjorde goda glassdrinkar eller bara åt massor av limpsmörgåsar innan middagen. Tror att den biten är jätteviktig under uppväxten och ett viktigt sätt att umgås.

Även mina barn har i perioder haft kompisar hemma varje dag, och köket ser ut som ett sjöslag med länsat kylskåp när man kommer hem från jobbet. Inte roligt varje dag, men så värt det för barnen i längden. 

Samma med middag, man kan alltid förstärka med nåt om det inte räcker till alla, eller att jag som vuxen äter mackor så att barnen kan få äta middag. Det handlar mer om umgänget än om själva maten, och känslan av att få den tiden ihop med vännerna. 
  • Anonym (Kramiz)

Heja dig TS, det är okej att sätta ramar för barnens umgänge med kompisar. 

Hemma hos oss så bjuder vi på mellis i form av smörgås, frukt och mjölk. De flesta barnen dricker vatten, men mjölk erbjuds. 

Däremot bjuder vi inte på middag på vardagar utan har bestämt att leken är slut senast klockan 17:30. Vi äter klockan 18 på vardagar. Då får vi en stund för oss själva som familj, läxor ska göras och allt fler fritidsaktiviteter dyker upp ju äldre barnen blir. 

På helgerna bjuder vi på mat om barnen har kompisar över, men uppmuntrar att de turas om att leka hos varandra. 

Det upplägget fungerar bra hos oss och vi har en samsyn i föräldragruppen kring lek på vardagar, så alla barnen skickas hem runt 17:00-17:30. 

• Anonym (Helena)
    Mkay skrev 2025-03-04 00:17:43 följande:
    Det är extremt snålt, ogästvänligt och generellt dåligt beteende att låta kompisen vänta på rummet medans hela familjen äter. Hade som sagt en sådan kompis under min uppväxt och kommer ihåg hur snopet det kändes att sitta kvar på rummet när hon gick iväg för att äta. Detta konstiga beteende skrattar jag och andra fortfarande gott åt när jag drar upp det när man pratar om konstiga barndomsminnen. Antingen bjuder man in till maten/äter lite senare eller så låter man kompisen gå hem. 
    Jag var också med om det när jag växte upp på 70-talet. Bara det att det verkade vara rätt så vanligt då? Hos nästan samtliga av mina kompisar fick jag vänta på rummet när de åt. Därför reagereade jag aldrig över det.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Helena) skrev 2025-03-04 11:59:45 följande:
    Jag var också med om det när jag växte upp på 70-talet. Bara det att det verkade vara rätt så vanligt då? Hos nästan samtliga av mina kompisar fick jag vänta på rummet när de åt. Därför reagereade jag aldrig över det.
    Nu är det nog ovanligt? Men det kommer kanske tillbaks nu när maten blir dyrare? 
  • Anonym (Q)

Skulle det funka att involvera dottern i planeringen?

Alltså att ni när ni veckohandlade lät henne planera för ett par mellanmål med kompisen, som smoothies eller något bakat, och kanske även en middag. När de är slut så är de.

Eller att ni redan i förväg bestämmer att en viss dag i veckan är det ok att kompisarna stannar på middag, men inte de andra? 

Allt för att ge dig lite mer kontroll över matbudgeten.

• Anonym (mellis)
    Anonym (Q) skrev 2025-03-04 12:28:34 följande:

Skulle det funka att involvera dottern i planeringen?

Alltså att ni när ni veckohandlade lät henne planera för ett par mellanmål med kompisen, som smoothies eller något bakat, och kanske även en middag. När de är slut så är de.

Eller att ni redan i förväg bestämmer att en viss dag i veckan är det ok att kompisarna stannar på middag, men inte de andra? 

Allt för att ge dig lite mer kontroll över matbudgeten.

Det känns som ett orimligt ansvar att lägga på barnet. Att hålla reda på att nu är mellis-budgeten slut för den här veckan. Och att då säga nej till den kompisen som ville komma idag. 

Hellre i så fall att dra in på annat och frigöra lite budget till att ha kompis hemma. Eller se till att det finns alternativ som inte är så kostsamma som får tas till melliset. 

Och att mamman slutar tänka på orättvisan i att melliset äts hemma hos dem och istället försöker se investeringen i barnets liv, med chans till roliga eftermiddagar med kompisar och att kompisarna vet att hemma hos TS barn är det alltid välkomnande och roligt att vara. Det är ovärderligt för barnet. 
Svar på tråden Kompisar som följer med efter skolan och dålig ekonomi